10 i topp: Filmer 2016

Som vanligt när det börjar bli dags att få till sin topplista över förra årets bästa filmer så kollar jag igenom vilka filmer jag har missat. Nu finns det ju hur många filmer som helst som jag har missat och jag kommer givetvis inte se alla. Nej, det handlar om de där filmerna som det snackats om, som hyllats, och som jag känner har potential för mig. Det blev en ganska lång lista på kanske 15 filmer. Förra året kom min lista 13 april. I år blev jag klar i slutet av mars, mycket tack vare att jag skulle vara med i Buffypodden Special där vi skulle prata om våra tio favoriter från 2016. Och pratade gjorde vi – i fyra och en halv timme. Här hittar ni del 1 och del 2 av det poddsnacket.

En sak jag konstaterar är att 2016 var ett mycket bra filmår. Det kan bero på att jag har sett ovanligt många av de omtalade filmerna som jag trodde skulle passa mig, eller så var det helt enkelt ett grymt filmår. Förmodligen är handlar det om en kombination.

Eftersom jag av nån anledning valde att rangordna även mina bubblare, som var nio till antalet, så kommer här mina 19 favoritfilmer från 2016.

19. Cameraperson – Överblivet material från andra dokumentärer blir en egen historia.
18. Paterson – En film som visar på livets skönhet i det lilla.
17. Christine – Rebecca Halls insats var värd en Oscarsnominering.
16. Hidden Figures – En härlig blandning av rymdäventyr, kvinnokamp och må bra-film.
15. The Neon Demon – Snyggare än så här blir det inte.
14. Under the Shadow – En intensiv skräckis om kvinnors lott i Iran.
13. The Handmaiden – En film med många ansikten.
12. The Witch – En skräckis med en dokumentär känsla av 1600-tal.
11. 10 Cloverfield Lane – Ett svettigt bunkerspel med ett överraskande avslut.

10. Nocturnal Animals
Nocturnal Animals
Ett stilistiskt om än lite kliniskt (för min smak) mästerverk av kläddesignern Tom Ford. En kader av skådisar som inte går av för hackor: Amy Adams, Jake Gyllenhaal, Michael Shannon och, överraskande nog, Aaron Taylor-Johnson. Johnson var den som stack ut mest. Jag fattade inte ens att det var han förrän jag såg hans namn i eftertexterna. Filmens olika delar hakar i varandra på ett fascinerande sätt, och de scener som är baserade på den bok som Amy Adams läser är som tagna ur en skruvad Hitchcock-thriller av det nervigaste slaget. Jag ville alltid tillbaka till dessa scener.

9. Hell or High Water
Hell or High Water

En film som Hell or High Water är det i princip omöjligt för mig att inte älska eller åtminstone tycka om väldigt mycket. Filmens utspelas i fattiga avfolkningsbygder i djupaste (eller västra) Texas. Vi vistas på öde main streets där inte mycket händer eller på diners med bås med röda lädersäten där det jobbar vresiga (eller flirtande) servitriser. Vi åker bil på route 287 förbi gamla övergivna fabriksbyggnader, pumpande oljeriggar och skyltar med reklam för banklån. Det går tokhem hos mig. Ben Foster och Jeff Bridges är strålande och t.o.m. pretty boy Chris Pine fungerar utmärkt.

8. Suburra
Suburra
BLYTUNG. En italiensk maffiathriller som ger mig sköna The Wire-vibbar. Precis som i Baltimore-serien så har det även i Suburra betydelse för alla (t.o.m. påven) vad den som står lägst ner på samhällsstegen gör eller inte gör. Allt är sammanvävt och korrumperat. Musiken och det regniga nattfotot med glänsande asfalt är det bara att njuta av. BLYTUNG.

7. The Edge of Seventeen
The Edge of Seventeen
Det är inte ofta att komedier letar sig in på mina årsbästalistor men plötsligt händer det. Det hände den här gången. The Edge of Seventeen är en dramakomedi (eller ett drama med komiska inslag om man så vill) som är hysteriskt rolig, pinsam och berörande på samma gång. Hailee Steinfeld gör sitt livs roll (än så länge) och scenerna där hon samtalar med sin lärare, spelad av Woody Harrelson, är komiskt guld. Harrelson sävliga personlighet avväpnar Steinfelds speediga high school-tjej på ett sätt som lockade mig till många skratt.

6. Manchester by the Sea
Manchester by the Sea

Manchester by the Sea är en speciell film. Det är en sorts mysteriefilm då man allteftersom i flashback-scener får reda på vad som har hänt med Casey Afflecks rollfigur och då får en förklaring till varför han är som han är. Manchester by the Sea fick mig även att må fysiskt illa under vissa intensiva och briljanta scener. Dessutom fick den mig att skratta mitt i all misär och det var just detta som lyfte filmen för mig. Nu blir jag sugen på att se Margaret, Kenneth Lonergans problembarn till film från 2011 (som spelades in 2005!) med bl a Anna Paquin. Frågan är bara vilken version man ska se?

5. Midnight Special
Midnight Special
Jeff Nichols är en regissör att lita på. Jag har inte blivit besviken på en enda av hans filmer. I Midnight Special blandas Nichols Americana-drama med science fiction och för mig är det filmiskt guld. Jag skulle kunna beskriva Midnight Special som en blandning av Stephen Kings Firestarter kryddat med Starman, E.T.Blue Ruin och så lite Tomorrowland, så då gör jag det. Michael Shannon (givetvis!) är strålande som pappan som vill skydda sin egensinnige son som både en mystisk sekt och FBI är ute efter.

4. Moonlight
Moonlight

Moonlight är filmen som i mina ögon välförtjänt vann en Oscar framför näsan på La La Land. Det är en amerikansk WKW-film. Den är vacker, både på ytan och djupet. Allt handlar om känslan filmen förmedlar. I tre delar får vi följa Chirons uppväxt i Miami gestaltad av tre helt olika men i slutändan ändå lika skådisar. En fascinerande film vars avslutande del var spännande, poetisk och hoppfull.

3. Toni Erdmann
Toni Erdmann

Oj, vilken film Toni Erdmann är! Sprängfylld av det mesta: konstigheterna, pinsamheterna, humorn, skratten, melankolin, distansen mellan far och dotter, det affärsmässiga konsultandet, det stela klubbandet, galenskaperna, löständerna, peruken, den bulgariska folkdräkten, Whitney Houston-sången, toaletter hos rumänska äppelodlare och det absurda i att bo på ett lyxhotell ovanför en romsk kåkstad. Dessutom är den förlösande rolig i vissa nyckelscener. Och ändå hamnar den bara på plats tre.

2. Captain Fantastic
Captain Fantastic

Vissa filmer kapitulerar jag inför utan att kunna värja mig. Captain Fantastic var en sån film. Jag älskade den från första stund. Det är en rörande historia där Viggo Mortensen spelar en pappa som tror han uppfostrar sina barn på rätt sätt genom att leva utanför samhället. Visst kan det vara nyttigt att koppla bort sig från sitt online-liv och leva ute i skogen på det som naturen ger. Men vad ska barnen göra när de flyger ur boet? Är de verkligen förberedda på det verkliga livet? Viggos pappa får mycket att fundera på, liksom vi tittare. Captain Fantastic är en fantastisk liten film. Vacker, sorglig, rolig och berörande på samma gång.

1. Arrival
Arrival
Då har vi anlänt till ettan! Och det kan ju bara bli en film. Arrival. En film jag såg två gånger på bio, vilket inte hör till vanligheterna, och den blev bättre andra gången. Favoritregissören Denis Villeneuve bjuder på tankar om liv, död, språk, kommunikation, tid och världsfred. Förutom det tankemässiga innehållet bjuds vi på musik (Jóhann Jóhannsson) och foto (Bradford Young) som inte är av denna värld. Slutligen, och det som cementerar filmen som min nummer ett: Amy Adams. Hon bär filmen på sina axlar. Avgå Oscarsjuryn.

 

Årets…

Överraskning som ändå inte platsade på topp-10: 10 Cloverfield Lane (fast den blev elva ändå)
Film som jag tycker är bra men ”alla andra” tycker är ett mästerverk: Train to Busan
Film som jag önskar att jag kunde få in på topp-10: The Witch
Michael Bay: 13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi
Filmer som återstår att se: Sing Street och The Wailing
Besvikelse: Independence Day: Resurgence
Bästa svenska: Den allvarsamma leken
Bröderna Coen: Hail, Caesar!
Må-bra-film: Hidden Figures
Sång: Whitney Schnuck

 

Vilka andra filmbloggare har fått till sin topplista över 2016 års bästa filmer? Låt mig veta om du har gjort din lista! Här är länkar till de jag har hittat:

Fiffis filmtajm
Movies – Noir
Har du inte sett den?-Carl
Spel och Film
Fripps filmrevyer
Flmr
Filmitch

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

22 Responses to 10 i topp: Filmer 2016

  1. Steffo says:

    Jädrans bra lista detta!
    Känns som den har väldans många likheter med min lista (när kommer den????) på det finfina filmåret 2016!! Kul med numrering på bubblarna också! Jag snor den idén! 🙂

    Ha en skön helg!

  2. Henke says:

    Vi har ju redan pratat om våra listor under en hel kväll på podden, men kul att se den i textformat också. 😀

    Jag lägger ut min lista på fredag nästa vecka och före dess tre inlägg med resten av min topp 40. Startar dessa inlägg på söndag redan…

    Du har med många bra filmer. Jag kan kanske tycka att Nocturnal animals kom lite väl lågt, men annars inga synpunkter. Förutom att du smyger in 2015-filmer lite här och där! 🙂

    Dessutom undrar jag var du fått det ifrån att amerikanska servitriser skulle vara vresiga. Det har jag nog aldrig sett i verkligheten och mycket sällan på film (kan inte erinra mig en enda…). Vad ligger bakom den kommentaren? Kan jag anta att det finns en anekdot gömd här?

    • Jojjenito says:

      Ser fram emot dina inlägg. Blir nästan mest intressant med filmerna som är utanför topp-10, vad du tycker om dessa osv eftersom jag redan känner till topp-10.

      Nocturnal Animals sjönk lite efter titten. Just den iskalla delen som utspelades i nutid och den frostiga avslutningen (som för andra var klockren) gav mig inte så jättemycket. Jag var däremot besatt av bokdelen.

      Du har ju sett Hell or High Water. Men du kanske inte minns servitrisen därifrån? Vresigare från man leta efter. Jag själv säger inget om amerikanska servitriser. Det var en beskrivning av filmen.

      Fast vresig kanske är fel ord. Hon var ett original som satte en på plats om man beställde fel. En härlig scen.

  3. Sofia says:

    Jag har fortfarande många filmer kvar från året (Arrival tex…) och vad jag tycker om din högst placerade film som jag sett vet du ju redan 😉 Men: räcker upp handen på att inte vara en av ”alla andra” som älskar Busantåget…

  4. Fiffi says:

    Vilken himla smart idé att lista även bubblarna. I år var verkligen ett sånt år då man kan göra det, det fanns många filmer som slogs om listplaceringarna. Himla kul dessutom att The edge of seventeen letat sig både in och så pass högt på din lista. Fint att den lille filmen får så mycket reklam som det bara går 🙂
    Bra etta med tycker jag, trots att den hos mig hamnade strax utanför listan. Säger en hel del om hur bra filmåret 2016 var.

    • Jojjenito says:

      Haha, lista bubblarna, en bra idé? Känns inte så himla revolutionerande. Men I’ll take berömmet. Har listat bubblarna några gånger tidigare, just för väldigt starka filmår (eller när jag sett väldigt många filmer) som t ex 1999 och 2003.

      Ja, visst var det kul med The Edge of Seventeen. Den filmen klickade verkligen för mig och kul att få med en komedi också. Det händer inte så ofta.

  5. filmitch says:

    Har ett par kvar att se men 2016 torde vara ett bra år då jag redan vid årsskiftet hade fått ihop tio filmer och ett par har tillkommit efter detta.
    Arrival kommer med säkerhet inte att komma med hos mig. Den var inte alls dålig men mer ett jaha än wow – tråkigt nog. Captain fantastic har dock en given plats.

    • Jojjenito says:

      Lustigt med Arrival. Det verkar vara så att om man har med den på sin lista så har man den som etta. Eller så har man inte med den alls även om man gillar den.

      Captain Fantastic är fantastisk. 🙂

  6. Magnus Carling says:

    Grymt bra lista, många jag inte hört talas om, men kul att du har Arrival på förstaplats och kaptenen på andra – klart grymt bra filmer! Men Rogue One då?

  7. Pingback: 2016 års bästa filmer - Spel och Film

  8. Pingback: 2016 års bästa filmer – Carling Creations

  9. Pingback: Flmr vs Filmåret 2016! | Flmr

  10. Pingback: FILMÅRET 2016

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.