10 i topp: Filmer 2011

2011För ett tag sen körde Filmitch sin topplista över 2011 års filmer. Jag insåg då att jag hade listor från 2008, 2009, 2010, 2012 och 2013. Finn ett fel! Japp, 2011 års lista saknas. Dessutom ska Henke snart sammanställa sin ultimata årslista för 2011 och då vill ju jag dra mitt filmstrå till liststacken. Så därför, utan vidare dröjsmål, kommer här min tio i topp över de bästa filmerna från nådens år 2011.

****

10. Carnage
Carnage
En utomordentlig rolig liten film med härlig dialog av Roman Polanski. Carnage är en komedi gjord som en suspense-thriller. Fyra personer, ett rum. Ibland behövs inte mer. Well, kanske en magsjuk Kate Winslet då.

9. Margin Call
Margin Call
En film utspelar sig i en värld som jag inte har koll på, och som jag inte är direkt nyfiken på heller, men det blir ändå fruktansvärt intressant och spännande. Dialogen är tät, skådisarna briljerar, och Mr Spock håller pennan i rätt mun.

8. Killer Joe
Killer Joe

Friterade kycklingvingar någon?

7. Melancholia
Melancholia
Antikatastroffilm som innehåller den största katastrofen någonsin på film. När von Trier vill, så kan han. Slutet ger mig fortfarande gåshud.

6. Drive
Drive
Drive är den perfekta kombinationen av slow film, Michael Mann, film noir, melankolisk synthmusik, bröderna Coen och bilfilm. Jag blev fullkomligt såld på den här filmen. Fullkomligt såld.

5. Nader och Simin – en separation
Nader och Simin – en separation

Att se Nader och Simin – en separation var lärorikt, spännande, gripande och en upplevelse. Det tyckte inte bara jag utan även Oscarsjuryn som utnämnde den till bästa utländska film (bästa icke-engelskspråkiga film alltså). Välförtjänt.

4. Take Shelter
Take Shelter

Skildringen av hur en person glider in i ett psykotiskt tillstånd är jobbig. Filmen skaver, tar ingen lätt väg ut. Michael Shannon är helt rätt skådis att gestalta det hela och Jessica Chastain är helt rätt skådis att spela hans fru.

3. Play
Play

Ruben Östlund gör det igen. Play är fylld med obekväma scener, obekväm men ibland briljant svart humor. Kanske dags att se Turist snart?

2. Moneyball
Moneyball

En film som för mig på ett sätt påminner om nummer nio på den här listan. Moneyball är en film om spelet bakom spelet baseball. Kan det bli tråkigare? Ja, det kan det. Frågan är om det kan bli bättre.

1. We Need to Talk About Kevin
We Need to Talk About Kevin
Vissa filmer äter sig fast. Lynne Ramsays We Need to Talk About Kevin var en sådan för mig. Årets enda 5/5-film betyder att den hamnar på plats numero uno.

****

Några filmer som är värda det så ärofyllda hedersomnämnandet: Nuit BlancheSuper 8, Attack the Block, Jägarna 2, Midnight in Paris och Senna.

Vilka filmer har jag inte hunnit se som jag kanske borde se? Upplys mig!

Hoppa nu vidare till fler listor hos några av filmspanarna för att få deras syn på filmåret 2011: Flmr, Fripps filmrevyer, Fiffis filmtajmFilmitch, Except Fear, The Velvet CaféMovies – Noir och Rörliga bilder och tryckta ord. Har jag glömt någon? Upplys mig!

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

21 Responses to 10 i topp: Filmer 2011

  1. Pingback: FILMÅRET 2011

  2. Fiffi says:

    Här kommer lite upplysning. Jag tycker du borde se Between 2 fires och En enkel till Antibes, vilket är dom svenska filmer jag har med på min topplista för året (plus Play då, men den har du ju också med).

    • Jojjenito says:

      Haha, tack för upplysningen. Jag har inte sett nån av filmerna. Vi får väl se om det blir av. Kan mycket väl hända. Bra svenska filmer växer ju som vi alla vet inte på träd direkt.

  3. filmitch says:

    Tack för ping och en del filmer delade våra listor. Har dock ej sett: 1, 3, 5 och 9 så jag har en del gottigt kvar att se från 2011.

  4. Henke says:

    Skönt att du fått upp din lista. Redan när Filmitch la ut sin lista hade jag underlag för en UÅBL men när jag såg din kommentar om att du skulle haka på ville jag givetvis vänta in dig! 🙂

    Vi har tre överlapp! Det är kanske rekord i samstämmighet oss emellan?

    Tack för ping.

  5. Carl says:

    Många tycker att The Day He Arrives är Hong Sang-soos bästa film. Har du sett den?

  6. Alltid kul med årslistor och när det skiljer sig från ens egna lista.

    10. Carnage – Inte Polanskis bästa, men klart underhållande och sevärd. Inte topp tio-material hos mig. Stark trea.
    9. Margin Call – Mmm, samma här. Inte insatt, men de fick den att bli intressant och ganska spännande. Stark trea/svag fyra.
    8. Killer Joe – Haha, svårt att glömma i första taget. Hade hela filmen varit lika bra som den var under den senare delen hade den varit klockren. Nu en stark trea.
    7. Melancholia – Lite svårt för von Trier, varken hans bästa eller sämsta. Trea.
    6. Drive – Såg den innan allt snack, och med annan musik. Såg sedan bioversionen (ny musik) och den var också bra. Stark fyra.
    5. A Separation – Mycket bättre än väntat. Välförtjänt Oscarsvinst. Fyra.
    4. Take Shelter – Gillade den mycket. Mycket stämningsfull. Fyra.
    3. Play – Inte sett och inte varit sugen på. Kan ha fel, men fick en känsla av att jag skulle störa mig på den, haha.
    2. Moneyball – Även min tvåa. Sett den två gånger, lika bra båda gångerna. Stark fyra.
    1. We Need to Talk About Kevin – Hade hört gott om den, men blev lite besviken. Behöver nog ge den en till chans. Överraskande med en femma, men vet att vissa fångades av den mer än andra. Stark trea.

    De du nämner utanför listan:
    Nuit Blanche – Trevlig fransk action. Tackar för tipset! 😉 Stark trea.
    Super 8 – Inte riktigt min typ av film visade det sig. Tvåa.
    Attack the Block – Oftast bra musik, lite fräck men inget speciellt. Trea.
    Jägarna 2 – Kan inte mäta sig med originalet, men ändå ok. Trea.
    Midnight in Paris – Mysig och trevlig Woody. Svag fyra.
    Senna – Given på listan, men år 2010 har jag den. Vet att du har lite andra regler. Stark fyra.

    Av de du inte har med så borde du se följande (om du inte redan sett dem):
    Shame, Intouchables, Tyrannosaur, Martha Marcy May Marlene, A Better Life, Miss Bala, Project Nim, The Last Lions, Undefeated (de tre sista är mycket bra dokumentärer).

    Min 2011-lista har du sett, men bra att nämna igen 🙂

    • Jojjenito says:

      Ah, trevligt med matig kommentar. 🙂

      Kan hålla med om att Killer Joe var lite seg inlednigsvis men den blev mer och mer urflippad.

      Melancholia ser jag som von Triers bästa, av de jag har sett. Har vanligtvis ganska svårt för von Trier (förutom Riket som var en underbar tv-serie).

      Visst var den bra, filmen om Nader och Simin.

      Du borde se några filmer av Ruben Östlund. Egen stil. Fast du kan mycket väl störa dig på den stilen. 😉

      Tack för tipsen. MMMM lockar mest.

  7. Sofia says:

    Ingen lista från mig än så länge, jag måste fortfarande ”se ikapp”. Vilket inte minst märks eftersom jag bara sett två filmer från din lista. Men jag håller med dig om att de mycket väl kan vara listvärdiga.

    • Jojjenito says:

      Bara två?! Oj, det var överraskande lite. Eller så väljer jag udda filmer? Fast, nej, inte den här gången tycker jag. Ser fram emot en lista när du sett ikapp. 🙂

  8. Pingback: Flmr vs Filmåret 2011! | Flmr - subjektiva synpunkter om film & tv-serier

  9. Nu har jag lagt upp min årslista från 2011. Fyra av dom filmerna du har valt är på min också, fast på olika placeringar.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.