10 i topp: Filmer 1998

1998Hejsan, hoppsan, dags att samla ihop favoritfilmer från ett nytt (eller snarare gammalt) filmår. Jag hade helt missat att det var idag som var dagen då 1998 skulle avhandlas. Så kan det gå när man *hostSteffo*host* glömmer skicka påminnelsemail. 😉

När jag började kolla in vilka filmer det fanns att välja på visade det sig att det fanns mängder av filmer att välja på. Och jag som var alldeles övertygad om att 1999 var det absolut bästa filmåret. Nåväl, 1999 kommer jag till nån gång i sommar och då får vi se hur det står sig mot ’98.

Men då kör vi! Och Armageddon och Godzilla är inte i närheten av min lista. De befinner sig inte ens i samma universum som min lista. Bara så ni vet.

 

10. American History X
American History X
För att Edward Furlong faktiskt var bra och inte ett vrak 1998.

9. Fucking Åmål
Fucking Åmål

För Broder Daniel.

8. Liv till varje pris
Liv till varje pris
För Thommy Berggrens förmåga att berätta historier.

7. Happiness
Happiness
För all underbar awkwardness.

6. Buffalo ’66
Buffalo '66

För att jag minns den som jävligt speciell, och bra.

5. Svart katt, vit katt
Svart katt, vit katt
För Balkan-technon.

4. Lola rennt
Lola rennt

För Franka Potente och hennes hår.

3. De älskande vid polcirkeln
De älskande vid polcirkeln

För slumpen, ödet och romantiken.

2. The Big Lebowski
The Big Lebowski

För The Dude.

1. Festen
Festen
För världens bästa middagstal.

 

Har jag några bubblare? Ja, en hel del: Dark CityGods and MonstersRingSaving Private RyanPleasantvilleThe Truman ShowPeckerA Simple Plan och π.

Kolla nu in vad de andra filmspanarna har hittat i filmväg från 1998. Inga gissningar den här gången, sorry.

Filmitch
Fripps filmrevyer
Fiffis filmtajm
Movies – Noir
Rörliga bilder och tryckta ord
Flmr
Spel och Film

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

17 Responses to 10 i topp: Filmer 1998

  1. Pingback: Flmr vs Filmåret 1998! | Flmr

  2. Steffo says:

    Gör som jag; gå från mail-digital till egeninställd mobil-digital påminnelse (annars hade jag glömt det själv!! 😉

    Jaha ja…EN ynka liten överlapp bland de 10. Så kan det också gå. Du var alltså den som tittade åt det där andra hållet efter guldkornen… 😉

    • Jojjenito says:

      Va?! Kan jag inte lita på att du skickar en påminnelse nästa gång. Vafalls! 😉

      Just den här gången tror jag du gick all-in för blockbusters och jag gick liksom all-in för lite mer udda filmer. Så, ja, jag vaskade efter guld på lite andra ställen. 😉

  3. Sofia says:

    Buffalo ’66 — speciell, ja. Bra, nej 😉 Och American History X verkar jag helt ha glömt bort på min lista, slarvigt.. Men ingen Elizabeth hos dig, det var lite oväntat

  4. Magnus Carling says:

    Gillar att du har med American History X, men den borde fått lite bättre placering. 🙂 Festen är ju grym, den glömde jag helt.

    • Jojjenito says:

      Både du och Sofia glömmer alltså filmer. Är nyfiken, går ni bara på minnet utan kolla upp diverse listor med populära filmer för året på nätet?

  5. filmitch says:

    Hela fem överlapp 🙂 Jag fann 1998 lite halvsvagt men å andra sidan finns det en och annan film kvar att se. Lock stock and two smoking barrels?

  6. Fiffi says:

    Festen *klapp klapp klapp* Kanonfilm!!
    Jag hade gissat på att få se A simple plan på din lista men den blev bubblare i alla fall 😉

  7. Henke says:

    Här dyker det upp en topplista som ur hatten. Kul.

    Hela tre överlapp och samma ettor! Det är en ruskigt bra film det där, Festen.

    Låt oss se mer då? Buffalo’66 tyckte jag var mer speciell än bra. Lola rennt var väl cool, men den förstördes lite av en ”dålig dejt” som jag såg filmen med (dålig i betydelse att dejten som sådan blev katastrof). Svart katt, vit katt såg jag med ett stort gäng kompisar. Några av tjejerna älskade den… ”varje scen var HELT underbar” kvittrade de i kör… Jag var lätt road men inte lika betagen i filmen.

    • Jojjenito says:

      Buffalo ’66, speciell men inte speciellt bra alltså. Själv såg jag den typ när den kom och blev väldigt fascinerad, nästan besatt. Men minns egentligen ingenting från själva filmen, bara känslan.

      Tom tykwer att Lola rennt är bra i alla fall. 😉

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.