13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi (2015)

13 HoursÄr det så att dämonregissören Michael Bay har börjat fokusera på BOATS, filmer baserade på verkliga händelser? För några år sen kom Pain & Gain (kroppsbyggarna The Rock, The Falcon och Marky Mark kidnappar och utpressar en rik man) och nu är det premiär för hans nya testosteronrulle 13 Hours (med undertiteln The Secret Soldiers of Benghazi).

11 september 2012 så attackeras det amerikanska konsulatet i den libyska staden Benghazi av islamiska rebeller. På konsulatet befinner sig USA:s ambassadör i Libyen. I Benghazi finns en privat skyddsstyrka, bestående av f.d. Navy SEALs, på plats men de befinner sig några kilometer ifrån konsulatet på CIA:s högkvarter. Efter mycket om och men får de till slut tillåtelse av CIA-chefen på plats att ta sig till konsulatet för en räddningsoperation. Några timmar senare så attackeras även CIA:s högkvarter. Hela förloppet skildras i filmen ur det privata teamets synvinkel. Det är alltså det privata teamet som är undertitelns The Secret Soldiers of Benghazi.

<brasklapp>När jag bedömer den här filmen så bortser jag från det mesta som har med verkligheten att göra, dvs om filmen återger de verkliga händelserna på ett trovärdigt sätt. Jag bedömer filmen som en film enbart.</brasklapp>

Ganska länge är det en hyfsat krigsrulle. Efter den inledande ganska tråkiga, jobbiga och skäggiga soldatjargongen blir det intensivt med högljudda och visuellt snygga eldöverfall. En bit in i filmen kommer min favoritsekvens där en grupp amerikaner ska ta sig tillbaka till CIA-högkvarteret men kör fel och hamnar bland rebeller. Högoktanig action där man (eller i alla fall jag) satt med hjärtat i halsgropen då bl a bilens däck började brinna.

Efter ett tag börjar jag ledsna lite på krigssekvenserna när teamet står på ett tak och prickskjuter rebeller men det är fortfarande inte dåligt. En sak jag gillade var t ex att medlemmarna i teamet inledningsvis framställs som otroligt självsäkra och duktiga på sin sak (vilket de var) men att detta plötsligt inte hjälpte när det började regna granater i den sista striden. Då blev de odödliga sårbara.

Problemet är att filmen ungefär här nånstans blir övertydlig och sirapssmetig. Det räcker inte med att vi i en standardscen får se en soldat titta på ett foto med fru och döttrar. Nej, nu ska detta foto dessutom i slow motion flyga genom luften som en långsam fredsduva efter att en granat träffat soldaten.

Vi får se stenhårda soldater med dubbla kulbälten som kommer gående emot oss i slow motion, som tagna ur en Rambo-film. Synd, då Bay faktiskt hade hållit sig någorlunda i skinnet fram till nu.

Helt omotiverat med tanke på hur filmen sett ut fram till nu får vi även se libyska mödrar som kommer ut på slagfältet och sörjer sina fallna söner. Det blir bara alibi-scener från filmmakarnas sida. Kanske ville de inte bli anklagade för att endast skildra den ena sidan? Eftersom vi inte vet nånting överhuvudtaget om varken söner eller mödrar så känns scenerna inte alls välförtjänta, bara malplacerade.

Efter att attackerna är över blir det soldater i motljus på flygfält, en amerikansk flagga som flyter omkring i en pool och telefonsamtal hem till USA i en salig smörig sentimental sörja som för min del sänker filmen – inte totalt men nästan. Bays estetik passar för min del inte alls ihop med den här typen av BOATS-film. Tacka vet jag Zero Dark Thirty, som jag förresten gett som påskägg åt en viss Filmitch och som han dessutom lovat att öppna.

betyg_helbetyg_helbetyg_helbetyg_helbetyg_helsep

13 Hours har premiär idag onsdag och ni behöver inte gå och se den på bio. Fast om ni inte är överkänsliga för sentimentala sirapsslut à la Michael Bay och gillar krigsfilmer så är den rätt ok fram till just slutet, och då kan den kanske funka som helhet ändå.

Andra filmspanaråsikter om filmen? Mina gissningar: Henke 4/5, Sofia 1,5/5, Fiffi 2/5, Carl 3/5.

Facit:

Rörliga bilder och tryckta ord
Fiffis filmtajm (kommer på lördag)
Fripps filmrevyer
Har du inte sett den? (Carl)
Movies – Noir

Undrar ni vilken film jag tycker är Michael Bays bästa? Självklart är det The Island. 3,5/5. Ja, Scarlett är med.🙂

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

18 Responses to 13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi (2015)

  1. Pingback: 13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi (2016) | Rörliga bilder och tryckta ord

  2. Sofia skriver:

    Jesus, vi vet ju inte var Fiffi säger än, men du är jäkligt skarp i dina gissningar!😀

    • Jojjenito skriver:

      Jesus Amalia?😉

      Haha, jag kände av era initiala reaktioner så det var inte så svårt. Carl vet man aldrig med men han brukar överraska och ge godkänt betyg till dåliga filmer, vilket var fallet här.

      Angående Fiffi så vet man aldrig. Hon uttryckte sin avsky för filmen under själva visningen men det kan ha gällt enbart vissa scener. Efter visningen var hon som vanligt en mussla.😉 Funderar ändå på att sänka till en etta innan lördag.

      • Carl skriver:

        Vet inte om jag håller med om formuleringen, men intressant att vara så förutsägbar efter att jag själv trodde att jag skulle ge filmen en etta innan jag började skriva.

        • Jojjenito skriver:

          Jag uttryckte mig kanske lite slarvigt.😉 Menar att du brukar vara bra på, eller ha förmågan, att se på filmer ur synvinklar som jag själv ofta inte tänker på, att se det som faktiskt kan vara bra men som är dolt för mig.

  3. Henke skriver:

    Bra gissat Jojje! Nu fick den dock inte 4/5 av mig men nästan. Det är en ganska klar skillnad på en 3:a och en 4:a i mitt huvud och denna film fick en stark 3:a. Synd dock med utebliven textning och dialog under eldgivning. Det gick ju inte att höra vad de sa i vissa partier.

    Jag tyckte nog ändå att spänningen fanns där, check. scenen med de brinnande däcken var bra. Jag har dock inte svårt med de avslutande scenerna. Även jag tycker att det är bättre när sådana scener hanteras bättre, tänk tex Zero dark thirty, men jag stör mig inte på dem när de väl finns där. Vi hade väl exakt samma diskussion efter American sniper om jag inte missminner mig. Jag är kanske blödig helt enkelt?🙂

    • Jojjenito skriver:

      Velade mellan trea och fyra men valde att vara lite vågad. Tänkte inte på att du brukar dela ut 3+ ibland.

      Lustigt, jag störde mig inte på utebliven textning som jag minns det. Hörde att även Fiffi hade problem med det.

      Ja, vi har ju redan avhandlat sentimentala slutscener ett antal gånger. Du stör dig (oftast antar jag) inte. Jag stör mig (nästan alltid).🙂

  4. Steffo skriver:

    Se där ja. Bay-konceptet i kanske lite ”annan form” var svårtuggat alltså? Den här rackarn verkar pendla vilt i betygen….vad man kan läsa än så länge.🙂

    Som den ”Bay-watchare” (!) jag är….kommer jag väl såklart att se filmen ändå.🙂

    • Jojjenito skriver:

      Ja, om man gillar Bay normalt sett så tror jag inte man blir besviken. Det är ju i alla fall inte sämre än Tramsformers. Problemet är att det är, eller borde vara, en seriös krigs-BOATS och matchar du det med Bay så blir det en krock. För mig passade hans stil inte alls. Å andra sidan passar hans stil nästan aldrig mig ändå. Förutom i The Island då.😉

  5. filmitch skriver:

    Kommer jag att se den? When hell freezes over😉

  6. Sofia skriver:

    Tja, ska Bay börja slå sig på BOATS är det ju uppenbart att han ska fortsätta med historier av typen Pain & Gain. 13 hrs är för seriös för hans stil.

  7. Fiffi skriver:

    Du lyckades gissa otäckt rätt gällande filmspanarbetygen. Var bara mig det slirade liiite på men det var det lilla.😉

Kommentera

