10 i topp: Filmer 1975

1975: Parliament-Funkadelic spelar live en hel massa gånger under året men tyvärr verkar inget ha spelats in. Parliament släpper de två klassiska albumen Chocolate City och Mothership Connection. Funkadelic släpper Let’s Take It to The Stage.

Muhammad Ali gick fyra matcher under 1975 och han vann samtliga varav den mest kända är den s.k. Thrilla in Manila mot Joe Frazier.

Det som var kul med den förra årslistan, den som fokuserade på 1976, var att jag passade på att se ett antal filmer som jag inte hade sett förut från det året. Tyvärr fanns inte riktigt samma tid den här gången (då >14 MCU-filmer håller på att betas av) så jag hann bara med en. Å andra sidan så kom just den filmen med på listan.

 

10. Picnic at Hanging Rock
Picnic at Hanging Rock

För att stämningen vid Hanging Rock är ytterst obehaglig. Lite som i en David Lynch-film fast poetiskt.

9. Flåklypa Grand Prix
Flåklypa Grand Prix
För att det måste vara Norges bästa stop motion-animerade film och en barndomsfavorit.

8. Dog Day Afternoon
Dog Day Afternoon
För att jag hade glömt att Al Pacinos rollfigur utför bankrånet för att bekosta sin partners könsbyte, och så för John Cazale förstås.

7. Night Moves
Night Moves

För att det är jätteroligt att se lite mer okända filmer med kända skådisar där de gör lite annorlunda roller. I det här fallet är det Gene Hackman som är en skön lirare, vilket var lite oväntat. Det här var den filmen som jag hann med att bocka av innan listan skulle publiceras.

6. Profondo rosso
Profondo rosso
För bildspråket, stämningen och musiken av Goblin.

5. Yrke: Reporter
Yrke: Reporter

För slutscenen som är magisk och lång, och för en nedtonad och mystisk Jack Nicholson.

4. Three Days of the Condor
Three Days of the Condor

För Max von Sydow i glasögon och lönnmördaren i keps med regnskydd. Just det där regnskyddet har av nån anledning etsat sig fast precis som von Sydows glasögon.

3. Gökboet
Gökboet

För att slutet är både vackert och tragiskt.

2. Barry Lyndon
Barry Lyndon
För den episka historien om en simpel man, den klassiska musiken av bl a Händel och givetvis det naturliga ljuset.

1. Hajen
Hajen
För att ibland är en film en klassiker värd namnet, och så för att den mekaniska gummihajen oftast inte funkade under inspelningen.

 

Bubblare? Japp, en några stycken. Men en del hade jag nog behövt se om men dessa filmer dök i alla fall upp som kandidater till listan. Berättelsen om Adèle HKatharina Blums förlorade hederMonty Python and the Holy Grail och Dersu Uzala

Kolla nu in vad de andra filmspanarna hyllar från ’75.

Fripps filmrevyer
Movies – Noir
Filmmedia
Fiffis filmtajm
Flmr
Filmfrommen

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

15 Responses to 10 i topp: Filmer 1975

  1. Pingback: Flmr vs Filmåret 1975! | Flmr

  2. Henke says:

    Nej det fanns inte mycket tid över för gamla ’75:or… 🙂

    Själv hann jag med två stycken i alla fall. Hade Night moves och French Connection II på lager men det blev aldrig av.

    Vi har i vilket fall hela sex överlapp. Impressive, most impressive!

    Profondo Rosso verkar intressant. Jag har ju relativt nyligen sett min första Dario Argento-film… 🙂

    PS, trodde först att det var en Miyazaki-film, men 1975 kändes lite för tidigt… Blandade ihop den med Porco Rosso (1992)…

    • Jojjenito says:

      Oj, sex överlapp. Det var inte dåligt. Men det känns kanske som att det lätt blir många överlapp när vi går tillbaka i tiden. Det finns ett gäng klassiker som ofta håller måttet.

      Ja, gillade du Suspiria så är Profonda rosso värt att ta en titt på. Porco Rosso är småtrevlig. Svag trea.

  3. Fiffi says:

    Var Vägvisaren från 75? Attans. Den skulle ju ha varit med på min lista.

    Kul att du hann se Night moves. Bra film 🙂

    • Jojjenito says:

      Visst är Vägvisaren från ’75. Det var ju synd att du missade den. Går ju alltid att lägga till i efterhand ändå. Det är den lille gubben värd. 🙂

      Ja, jag hann med att se en film i alla fall, och kul då att den platsade på listan.

  4. 10. Trodde jag hade sett denna, men blandat ihop den med Heavenly Creatures (1994) av någon anledning. Bör ses någon gång.
    9. Såg denna aldrig som ung, utan den sågs till slut på Cinemateket. Inte så tokig, men ingen favorit.
    8. Given favorit och en toppfilm i mitt tycke.
    7. Gillar också denna. Sett den två gånger och blev ännu bättre vid senaste titten.
    6. Nära listan, en av Argentos bästa. Kuslig stämning och Goblins musik är som du säger klart bra.
    5. Gillade också denna. Precis utanför listan. Lite annorlunda mystik.
    4. Ingen dålig film det här. Ses om lite då och då. Något saknas för att ta sig in på listan, men det är knappt.
    3. Gillar den riktigt mycket. Femman cementerades vid senaste titten.
    2. Inte en film jag behöver se så många gånger, men den är verkligen bra och så snygg.
    1. Inte direkt överraskande att se den i topp. Föredrar några andra filmer från året, men bra är den så klart.

    • Jojjenito says:

      Ja, du bör se Picnic at Hanging Rock. Mystisk, men tappar kanske lite under andra halvan.

      När det gäller Dog Day Afternoon så hade den nog hamnat högre om jag hade sett den mer nyligen. Nu kommer jag ihåg alldeles för lite för att kunna ha den högre.

  5. Pingback: Topp tio bästa filmerna 1975 | Film & Media

  6. Sofia says:

    Tack för påminnelse om Profondo Rosso, den måste jag försöka ta itu med.

  7. Steffo says:

    Flåklypa!! Hur kunde jag glömma den?? Den är ju lysande!! 🙂
    ”ska vi ha oss lite mungott…..?”

    Ettan given. Check!

    Wohaa!!! 🙂

    • Jojjenito says:

      Jag hade rejäl tur som upptäckte Flåklypa. Hade ingen koll på att den gjordes just 1975, men sen dök den upp på nån lista (kanske var det på IMDb).

  8. filmitch says:

    Lista kommer i sinom tid – men vi verkar ha få överlapp.

  9. Pingback: Årets filmer 1975 | FILMITCH

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.