10 i topp: Stephen King

Filmitch postade en lista med sina tio favoritböcker av Stephen King och Sofia var inte långsam att haka på. Jag kunde inte heller låta bli att göra min egen lista trots att jag inte är så förtjust i att sätta ihop listor. Men jag vet att andra gillar det så here we go. Jag försökte att inte titta för noga på Filmitch och Sofias listor för undvika att bli påverkad. Jag kommer fuska en hel del också eftersom det är jag själv som bestämmer reglerna.😉

****


10. The Dead Zone, Christine & Firestarter
Dessa tre böcker var de första av King som jag läste. Jag kan faktiskt inte minnas vilken som var den allra första men jag minns att jag fullkomligt älskade Kings stil och jag var fast. Jag minns fortfarande en hel del scener ur alla tre som om jag hade läst dem igår. Jag klumpar ihop alla tre på tionde plats.


9. Dolores Claiborne & Rose Madder
På plats nio placerar jag Kings kvinnoböcker som jag gillade skarpt. Dolores Claiborne har kommit som en bra film med King-bekantingen Kathy Bates i huvudrollen. Det finns en del till i ”kvinnotrilogin”, nämligen Gerald’s Game som var den första King-bok (och bok överhuvudtaget) som jag läste på engelska och tyckte jag var astråkig. Nån som kan svara på om det berodde på att den faktiskt är seg eller om det var engelskan som gjorde det? Numera läser jag alla King-böcker på engelska utan undantag.


8. The Drawing of the Three & The Waste Lands
The Dark Tower är en helt sagolik fantasyserie som spänner över sju delar och dessutom vävs in i många av Kings andra böcker. Det är ett sant nöje att läsa DT-böckerna samt att hitta DT-referenser i andra böcker. Jag är en sann DT-junkie. Efter den något torra första delen The Gunslinger var det del två och tre som drog in mig fullkomligt och gjorde mig beroende. Det är med skräckblandat förtjusning som jag ser fram emot en kommande filmatisering. Tyvärr är det vaniljregissören Ron Howard som ska styra DT-skutan.


7. The Shining
King själv hatar Kubricks filmatisering. Eller ja, jag tror faktiskt han gillar den (den är med i Danse Macabre som en favoritfilm) men han tycker inte filmen riktigt är samma historia som filmen är. Ett av Kings klagomål är att Jack Torrance (Jack Nicholson) är galen från början. I boken ska det enligt King mer handla om en gradvis förändring. Tyvärr gjorde King en egen fullkomligt usel tv-version som är mer trogen boken. Men det betyder alltså inte att det är en bättre film. Åh nej, det är precis tvärtom. Boken däremot är kanon och en favorit.


6. The Green Mile
The Green Mile är med på listan eftersom det var en av böckerna som fick mig tillbaka in i Kings värld. När jag läste den hade jag haft ett längre King-uppehåll under mina universitetsstudier men då jag fick The Green Mile i min hand insåg jag att King är en rackare på det han gör: att skriva historier som verkligen får en att känna för karaktärerna och leva sig in i miljöerna.


5. The Talisman
Det här är en fantasyfavorit som King skrev tillsammans med Peter Straub. Det är fascinerande parallellvärldar som målas upp och boken är en spännande roadmovie med en vackert skildrad vänskap. Dessutom är det här en av få böcker som har fått mig att gråta. Ni som läst boken vet vad jag syftar på för avsnitt. Varg!


4. The Long Walk
En gastkramande thriller om en förrädisk gångtävling där deltagarna ska gå i en viss hastighet så länge de kan. Går de för långsamt blir de skjutna. Det kan bara finnas en segrare. En sjukt obehaglig stämning. Boken är lite av en kusin till The Running Man som det ju blivit film av (och så nämner jag inte ens Battle Royale eller The Hunger Games). Jag väntar på Michael Hanekes filmatisering av The Long Walk med Andrew Garfield i huvudrollen. Fast jag läste hos Rörliga bilder och tryckta ord att det är Frank Darabont som filmrättigheterna och det låter ju också bra. Både The Running Man och The Long Walk skrevs av King under pseudonymen Richard Bachman.


3. The Stand
Jag gillar postapokalyptiska historier och The Stand är inget undantag. Det är en fascinerande historia där vi får följa en grupp överlevande efter att en förkylning som inte går över utan istället blir dödlig har slagit ut större delen av jordens befolkning. I USA delas de som klarat sig upp i två grupper där den onda fraktionen leds av Kings eviga skurk The Walkin’ Dude aka Randall Flagg. En episk historia som ändå fokuserar på det mänskliga.


2. Wizard and Glass
Den fjärde delen i The Dark Tower-eposet är min favorit i serien.  Den var efterlängtad, det gick sex år mellan den tredje och fjärde delen, men den som väntar på nåt gott. I Wizard and Glass får vi träffa Roland som ung och nykläckt revolverman när han skickas iväg långt bort från hemmet i Gilead till en avlägsen del av Mid-World. Här kommer en romantisk, sorglig och tragisk kärlekshistoria att utspela sig då Roland träffar Susan. Jag köpte en specialutgåva av boken med finfina annorlunda illustrationer av Dave McKean.


1. It
Etta på min lista blir Kings tegelsten på över tusen sidor som verkligen har… det (ehe). I Derry härjar Det i clownen Snåljåps skepnad, först på 50-talet då de sju i The Losers Club träffas första gången och sen på 80-talet då ”förlorarna” blir tvungna att möta sin värsta innersta skräck igen (det är nämligen så Det ger sig till känna). Just nu läser jag Kings senaste 11/22/63 och det är mycket trevligt men lite obehagligt att återigen lära känna Derry och några av dess innevånare igen.

****

Efter att ha gjort den här listan så har jag fått lite blodad tand så jag nog lova att det kommer listor med mina favoritfilmer från olika år. Jag börjar med 2000-2011. Men det kan dröja ett tag då diverse andra projekt ligger i pipen.

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

11 Responses to 10 i topp: Stephen King

  1. Pingback: 10 i topp: Stephen King « Rörliga bilder och tryckta ord

  2. Sofia skriver:

    Kul att du tog dig an det trots listaversion, inte minst eftersom det känns som om jag och filmitch låg betydligt närmare varandra än din lista gör. Men jag noterar förstås nöjt närvaron av The Long Walk (och bra att du kunde hålla dig ifrån att nämna Battle Royale och The Hunger Games😉 och jublar över Wizard and Glass — visst är den underbar?! The Drawing of the Three är inte dum den heller men efter Wizard känns det som om serien drar iväg i en lite annan riktning, mer fantasy och inlindat i DT-mytologin.

    The Talisman är helt ok, men ingen favorit trots att jag inte riktigt kan förklara varför. Rose Madder fastnade jag aldrig riktigt för, det kändes som om King hade en alltför tydlig agenda med den boken. Däremot gillar jag Gerald’s Game, enkel och intrikat på en och samma gång. Lite samma upplägg som The Girl Who… men mycket bättre.

    • Jojjenito skriver:

      Ja, det var faktiskt ganska kul, och så olika tycker jag inte listorna är men det kan kanske bero på att jag gillar i princip allt King har skrivit så jag tycker liksom alla listor är rätt.😉

      Ja, det blir mycket meta mot slutet av DT-serien. Rose Madder tyckte jag var kul eftersom den hade en DT-koppling.

  3. svartnoir skriver:

    Nu har det ju inte med böckerna att göra, men vad tycker du själv om Kubricks filmatisering? Ett problem med Jack Nicholson är att jag tycker att han alltid ser galen ut vilket är ett problem när han ska förändras gradvis. Det är givetvis ett problem när han ska spela andra roller också…

    • Jojjenito skriver:

      Kubricks filmatisering är underbar, stark fyra tror jag just nu. Behöver nog se om den. Jag har själv faktiskt inte tänkt på att Nicholson framstår som galen redan från början. Men visst det är ju nånting med Nicholson som sticker. Se About Schmidt för en nedtonad Nicholson.

  4. Movies - Noir skriver:

    Kul att du tänjer på reglerna och kör lite listor. Ska bli intressant att följa dina topplistor då jag vet att du inte alltid har med de givna filmerna.

    svartnoir: Själv gillar jag både filmen The Shining och Jack Nicholson i den. Visst är han lite galen redan från början, men det funkar bra för egen del. Så pass bra att den fått en femma.

  5. filmitch skriver:

    Då jag inte läst TDT kan jag inte uttala mig om dessa böckers placering. Däremot vet jag att det inte är sju utan åtta delar, den senaste kom ut härom månaden.
    Geralds game är trist oavsett om den läses på engelska eller svenska. Som novell definitivt en god ide som roman = trist.
    Annars var det inga förvåningar möjligtvis att Pet Sematary inte kom med. Intressant att höra vad du tyckte om 11/22/63 visst är Derry avsnittet ruggigt!
    McKean är en intressant artist som gör många snygga omslag till serier.
    The Shining gillar jag både filmen o boken men kan förstå Kings invändningar om valet av Nicholson som Jack. Tv-serien talar vi tyst om…….
    Ser fram emot dina kommande listor – ngt jag som bekant gillar.

    • Jojjenito skriver:

      Har du inte läst The Dark Tower!?!?!?!?!?! Åtgärda omedelbums.

      The Wind Through The Keyhole räknar jag inte som en äkta DT-bok. Det känns mer som sju + en bonusbok. King själv kallar det för del 4½. Men den ska givetvis läsas.

      Ja, där har du nog en poäng. GG hade passat som novell. Ja, jag vet inte men Pet Sematary har jag av nån anledning inte så många minnen av. Kanske har jag förträngt den pga att den var för hemsk.😉

Kommentera

