10 i topp: Filmer 1985

19851985 var ett svårt år för mig när det gällde att hitta filmer för min lista. År 1985 hade jag ännu inte fått det där riktiga filmintresset. Eller snarare, jag hade nog ett filmintresse men jag gick väldigt sällan på bio och var helt enkelt inte up-to-date. Av de filmer som hamnade på listan så såg jag inte någon när de var aktuella. Alla har setts senare, ibland kanske på tv några år senare och ibland relativt nyligen. Jag har gått väldigt mycket på känsla, som sig bör! Då kör vi. Här kommer The Back to the Future 1985 Top Ten Memorial List. 😉

.

10. After Hours och Into the Night
After HoursInto the Night
Det blir lite återvinning på plats tio. Två härliga filmer (som jag dock inte sett på evigheter) som utspelar sig under en enda crazy natt. Bägge kom dessutom samma år, dvs 1985!

9. Jagged Edge
Jagged Edge
Jag minns en creepy Jeff Bridges och en bra sluttwist innan twistar började bli trötta.

8. Mask
Mask

Gråtfest med Cher. En teen-version av The Elephant Man. Sam Elliot var en cool biker.

7. Pale Rider
Pale Rider
Stencool Clintan som cowboypräst. Visst var han präst?

6. The Emerald Forest
The Emerald Forest
En regnskogsfilm som jag inte sett på evigheter men som jag minns som mystiskt bra. Och så minns jag att Powers Boothe var med. Var det lite naket också?

5. Runaway Train
Runaway Train

Första filmen med Akira Kurosawa-koppling på listan. Den japanska demonregissören skrev manus men lyckades aldrig filma den själv. Minns filmen som kall, snöig, rå och metallisk. Slutet relativt episkt.

4. To Live and Die in L.A.
To Live and Die in L.A.

Slick film som man skulle kunna tro att Michael Mann regisserat. Minns Willem Dafoe som östtyskt (?) slemmo.

3. Ran
Ran

Ett storslaget epos i färg av Akira Kurosawa. Maffiga stridsscener.

2. Gå och se
Gå och se

Om ni inte sett den: spring och se! Jag har aldrig riktigt kommer över denna. Roger Ebert betraktade den som en great movie.

1. Brazil
Brazil
Min klockrena etta som jag njutit av på stor duk på Cinemateket. Terry Gilliams bästa.

.

Några filmer som är värda det så ärofyllda hedersomnämnandet? Ja, Rocky IV och Witness är i alla fall två filmer som hamnade precis utanför listan.

Kolla nu in vilka guldkorn från 1985 som mina filmapanarvänner vaskat fram:

Rörliga bilder och tryckta ord
Fripps filmrevyer
Flmr
Fiffis filmtajm
Movies – Noir
Filmitch
Spel och Film
We Could Watch Movies

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

28 Responses to 10 i topp: Filmer 1985

  1. Pingback: De bästa filmerna från 1985 - Spel och Film

  2. Pingback: Årets bästa filmer 1985 | FILMITCH

  3. carlingm says:

    Jösses, bara ett enda överlapp … Men det var ju helt rätt film i alla fall. Brazil FTW! Inser att jag måste se om Runaway Train snart.

    • Jojjenito says:

      Ett överlapp, bättre än noll i alla fall. 😉 Brazil är en toppenfilm så bra att vi är överens om den.

      Runaway Train bör ses, ja.

  4. Henke says:

    Wow, Brazil. Det var överraskande. Terry Gilliams bästa? Starka ord med tanke på att han har gjort Twelve monkeys! 🙂

    Tre överlapp vilket får anses som normalt.

    Men var är alla härliga komedier?

    • Jojjenito says:

      Överraskande? Inte för mig. 😉 Har alltid varit en favorit, speciellt efter den där Cinemateket-visningen. Ja, det är hans bästa.

      De härliga komedierna hittar man på din lista. 😉 Fast på plats tio hittar vi väl ändå två komedier.

  5. Pingback: 1985 års tio bästa filmer | Rörliga bilder och tryckta ord

  6. Steffo says:

    Jagged Edge kommer jag ihåg som mycket spännande! Kanske jag borde ha haft den i nån form på min lista…?

    Emerald Forest…där en titel man inte sett på länge! Såg den en gång på bio och sen aldrig igen…fast den var inte usel alls vill jag minnas. Var inte John Boormans son Charlie med som just..den försvunne sonen..? 🙂

    • Jojjenito says:

      Ja, du borde nog haft med Jagged Edge! 😉

      Haha, ja, The Emerald Forest, det var ett nostalgival för min del. Hade förträngt den där sonen… Såg bilder från filmer när jag letade efter en bild att ha med i inlägget och sonen såg ut som en riktigt jobbig rollfigur…

  7. Carl says:

    Känns som en brist att inte ha sett film 3-5.

    Gå och se tyckte jag inte var särskilt märkvärdig under tiden jag såg den, men i efterhand växte uppskattningen. Både som traumatisk krigsskildring och som ohämmad sovjetpropaganda. Sådana filmer är alltid kul. Men titelns översättning på svenska och engelska är ett mysterium. Vad är närmast originaltiteln?

    • Jojjenito says:

      En stor brist, i alla fall om man ska göra en topplista för 1985. 😉

      Som jag förstått det så betyder ”Idi i smotri” (Иди и смотри) just ”kom och se”, och Google Translate säger så också. 😉 Fast om man bara matar in Иди så översätts det med gå/go.

      Just ”kom och se” syftar enligt uppgift på kapitel sex i Uppenbarelseboken. Översättningen nedan är från King James bibel från 1611:

      ”And when he had opened the fourth seal, I heard the voice of the fourth beast say, Come and see.

      And I looked, and behold a pale horse: and his name that sat on him was Death, and Hell followed with him. And power was given unto them over the fourth part of the earth, to kill with sword, and with hunger, and with death, and with the beasts of the earth.”

      Att det står ”come and see” är tydligen felaktigt. I senare versioner (både svenska och engelska) är ”and see/och se” borttaget och det står bara ”kom!”. Uppmaningen ”kom!” är riktad till ryttaren, dvs Döden.

  8. Bra där, After Hours OCH Into the Night på samma plats. Ja, de är båda bra och har ju liknande upplägg så det köper jag.

    Jagged Edge gillar jag också, men den funkar bäst första gången. Därför gillar jag Fatal Attraction lite mer (också med Close, fast två år senare).

    Tveksam om jag sett Mask, men inte så jättesugen. Kanske tar mig en titt om jag känner för den typen av film dock.

    Aldrig fel med Clintan och Pale Rider är ett bra val, även om jag inte ser den som topp tio-material.

    Se där, en film jag inte sett på listan. The Emerald Forest blandar jag ihop med The Mosquito Coast. Får se om jag tar mig an denna någon gång.

    Runaway Train, javisst!

    Härligt att se To Live and Die in L.A. på listan, och på samma plats som jag har den på, med samma bild dessutom! 😉

    Hmm, många verkar gilla Ran. Inget jag känner att jag orkar se om, tyckte den var ok.

    Gå och se är ingen favoritfilm då jag inte direkt känner för att se om den. Men det är en bra film och en av de starkaste filmupplevelserna man kan ha. Såg den på Cinemateket innan jag gick och såg Der Untergang samma dag! Ingen bra combo, haha. Der Untergang fick dock en ny chans för något år sen och då var den mycket bra.

    Brazil, många som gillar den… Ingen favorit, men jag kanske ska se om den någon gång. Gillar 12 Monkeys av Gilliam mer. De är väl lite lika om jag inte missminner mig?

    • Jojjenito says:

      Haha, ja, jag tyckte det var lite roligt att fuska på samma sätt med tiondeplatsen som jag gjorde på listan över nattfilmer.

      Varning: The Emerald Forest var ett nostalgival. 😉

      Förstod att du skulle uppskatta tLaDiLA. Jag har dessutom för mig att jag fick låna den på dvd av just dig. Tack för lånet! 🙂

      Gå och se är en klassisk one timer. En mycket bra film men man ser den en gång och endast en gång. 😉

      Kanske lite lika, det är ju Gilliam trots allt och han har en stil man känner igen, oftast.

      • Kan stämma med DVD-lån. Har den fortfarande och sett om den ett par gånger. Visste inte att den föll dig i smaken, även om jag kom ihåg att Willem Dafoe som ”östtysk” (haha) gick hem hos dig 😉

        • Jojjenito says:

          Hmm, research på filmsnack.se visar att jag tydligen såg tLaDiLA på SVT så jag måste blanda ihop den med nåt annat dvd-lån. Minns du vad det kan vara?

          • Hmm, just det den visades på SVT någon gång. Nej, kan inte minnas vilken det var så här på rak arm. Kan det ha varit någon Argento möjligtvis? Eller någon noir? Tror det var Argento.

  9. Fiffi says:

    Vilken härligt spretig lista. Gå och se är kanske inte en film jag normalt sett skulle gå och se men nu skulle jag kunna tänka mig att gå och se den.

    Häpp.

  10. Plox says:

    ”Gå och se” är en riktigt lurig liten stor film. Som att springa in i en tegelvägg med huvudet först. Dvs bara något man gör en gång. Stark film.

    Måste verkligen ta och se om Brazil, sett den en gång för många år sedan nu och gillade den. Känns dock som att det är en film som kräver lite tillbaka, så inget man slänger på en tisdag efter en lång dag på jobbet. Frågan är vilken version man ska se? Finns väl en massa olika som jag förstår det…

  11. filmitch says:

    5 överlapp
    Det börjar bli hög tid nu att se Gå och se.

  12. Sofia says:

    Härligt med Ran (det känns som den borde ligga hyfsat till för en plats på UÅBL nu) och Brazil! Och Jagged Edge blir jag ju lite sugen på, ni är några stycken som har med den. En baby face-Jeff är ju aldrig fel…

  13. Det här är nog den första årslistan där jag inte sett en enda film och knappt ens känner igen titlarna. Men så är det mitt födelseår också! 🙂

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.