10 i topp: Filmer 1976
3 maj, 2017 28 kommentarer
1976: Parliament-Funkadelic spelar live i Houston som vanligt. Parliament släpper The Clones of Dr. Funkenstein. Funkadelic släpper både Tales of Kidd Funkadelic och Hardcore Jollies.
Förutom att försvara sin tungviktstitel fyra (!) gånger så gick Muhammad Ali en ”match” mot den japanske brottaren Antonio Inoki i nån sorts bisarr battle of the kampsporter.
Det som var kul med just den här 70-talslistan var att jag faktiskt hann med att se ett antal 76-filmer som jag inte hade sett tidigare, och dessutom visade det sig att jag gillade just de filmer jag valde ut. Faktum är att alla slog sig in på listan!
10. Im Lauf der Zeit
För att en roadmovie alltid är en roadmovie.
9. Silver Streak
För att en tågfilm alltid är en tågfilm.
8. Taxi Driver
För att, ja, jag pratar med dig!
7. The Omen
För att jag alltid gillar religiösa skräckisar där det strids mot djävulsbarn. En av de filmer som jag valde att se innan jag gjorde min lista.
6. The Outlaw Josey Wales
För att det är en antikrigsfilm och att den handlar om hur man faktiskt kan bryta en ond hämndspiral och hitta en ny familj. En av de filmer som jag valde att se innan jag gjorde min lista.
5. The Missouri Breaks
För att Marlon Brando var fullkomligt galen men ändå inte överspelade och för att Jack Nicholson spelade en roll och inte en överdriven version av sig själv. En av de filmer som jag valde att se innan jag gjorde min lista.
4. 1900
För att jag insåg att jag gillar den här typen av storslagna filmer som utspelas under lång tid där vi får följa olika personers utveckling och även historiska och politiska skeenden. Jag såg det drygt fem timmar långa eposet under en helg när SVT visade det för tio år sen.
3. Marathon Man
För att jag älskar filmer där oskyldiga dras in i mardrömsliknande trubbel. ”Is it safe?”
2. Network
För att det är en skarp satir över mediesamhället och för att alla skådisar gör briljanta insatser.
1. All the President’s Men
För att det är murvelfilmernas murvelfilm och väl värd att hamna i spotlighten.
Bubblare? Japp, en hel del faktiskt. Fast en del hade jag nog behövt se om men dessa filmer dök i alla fall upp som kandidater till listan. Logan’s Run, Rocky, Assault on Precinct 13, Le locataire, Mannen på taket, The Killing of a Chinese Bookie och Bugsy Malone (gräddkulsprutor!).
Kolla nu in vad de andra filmspanarna hyllar från ’76.
Fripps filmrevyer
Movies – Noir
Filmmedia
Filmitch
Flmr
Filmfrommen
Absurd Cinema
Fiffis filmtajm
Pingback: Årets filmer 1976 | FILMITCH
Pingback: Flmr vs Filmåret 1976! | Flmr
Schysste lista!
Största överraskningen var nog Silver streak. En film jag inte sett men av det lilla jag vet om den kanske inte en film jag tippat att du skulle ha med på en topp 10.
Annars bara tre överlapp. Normalt.
Jag såg ju både Maratonmannen och Network under Decennier och de var medioker respektive ”helt ok”, inga filmer jag håller högt alltså.
1900! Låter som en styv utmaning att se den. Nästan lika lång som Legion S1 alltså? 🙂
Silver Streak har en nostalgikoppling, tror jag. Jag har ett svagt svagt minne av att jag såg filmen som barn och gillade den. Sen passade jag på att se den när vi hade tåg-tema och mindes exempelvis slutet ganska väl. Så den hade satt sig trots att jag knappt visste det.
Jag ger mig själv mer poäng om jag ser en lång film jämfört med en tv-serie, av nån anledning.
Ja några överlapp och blev sugen på att se om ”Raka spåret till Chicago” som den hette när det begav sig
Eller Chicagoexpressen som den verkligen hette. Raka spåret till Chicago var ju Planes, Trains & Automobiles. Lätt att blanda ihop. 🙂
Ahhh man ska inte sitta och ge kommentarer under lunchen 😉
Alla förstod vad du menade. 🙂
Josey Wales även på din lista! Nu MÅSTE jag ju bara se den! Och kul att se 1900 på din lista, detta gaaaalet långa drama 🙂
Josey Wales är lite annorlunda, tyckte jag. Inte riktigt vad jag väntade mig.
Vi kommer se fyra stycken överlappningar på vardera listor. Av dom osedda är det nog ändå 1900 jag känner mest för att ta mig ann, under riktigt goda förutättningar då, med tanke på den bastanta längden. Men sjönk in fint i långkörare som Once Upon a Time in America (också med De Niro), Heaven’s Gate och Fanny och Alexander, så längden brukar kunna bli till den stora filmens stora fördel när jag väl tagit mig till andra sidan om den så at säga.
Marathon Man har jag svårt att motivera mig till. Har inte läst mycket om den medvetet, men det är alltid en och samma scen som lyfts fram. Nyfiken på Olivier men känner till få personliga selling points i nuläget.
Bra långa filmer är det bästa som finns.
Is it safe!?!?! 🙂
Yes! Kul att David Lynch kallar nya Twin Peaks för en 18 timmar lång film, uppdelad i 18 delar. Icke en tv-serie eller säsong, utan en låååååångfilm. 😛
Vi får hoppas på en bra lång film då. 🙂
”Regi David Lynch” är en ännu säkrare kvalitetsstämpel än ”bra” eller ”mästerlig” – för mig. 🙂 Är inte det minsta orolig.
…sa Jimmy oroligt…
😉
😛 😛 😛
10. Ej sett, men haft ögonen på den. Får se om det blir av någon dag.
9. Javisst är en tågfilm alltid värd att se (och mysig). En film att se om med jämna mellanrum.
8. Även på min lista, så klart. Inte en favoritfilm, men bra är den och De Niro är underbar.
7. Tycker också om denna och har med den på min lista. En film som var bättre än jag mindes den som när jag såg om den senast.
6. Var ett tag sen jag såg den nu. En omtitt behövs alltså, men bra är den.
5. Inte varit så jättesugen på den, men kan allt vara värd att se.
4. Ej sett denna, mycket p.g.a. dess längd. Borde kanske göra slag i saken någon dag.
3. Ja, jag gillar också upplägget som du är inne på. På listan.
2. Skådespeleriet är verkligen bra på flera håll. Men filmen (som jag såg om ganska nyligen) funkar inte riktigt för egen del. Något saknas.
1. En riktig klassfilm och även jag har den på topp tre. Finns inte mycket fel med den.
Av dina bubblare har jag med tre på min lista – Assault on Precinct 13, Le locataire och Mannen på taket.
1900 är lång men bra så den är värd en titt. Gäller att komma över dubbningen som vanligt med italienska filmer (speciellt i denna då det förekommer amerikanska skådisar).
The Missouri Breaks är speciell. Ta och se den. Risken är dock att du inte gillar Brando, men för mig funkade hans stil med den rollfigur han spelade.
Ok, får vara förberedd på Brando då. Har sett honom i en del lite mindre kända filmer på senare tid där jag gillat honom så han brukar ofta vara stabil, även utanför Gudfadern-rollen.
Det var kul att se Brando. Det är inte alltför ofta jag ser honom. Senast (förutom The Missouri Breaks) var nog The Chase (1966).
Brando är filmens stora behållning – och då är The Missouri Breaks en klart bra film. Men Brando är särpräglad.
Pingback: Årets bästa filmer 1976 | Absurd Cinema
Pingback: Topp tio bästa filmerna 1976 | Film & Media
Trean och tvåan var ungefär på samma plats, Taxi Driver håller jag med om och i övrigt bra val. Chicagoexpressen fick jag tyvärr inte med. Glömde bort den bara, tokigt.
Tokigt! 🙂
Silver Streak! Och murvel-rulle! Plus en liten dos Clint-western!
Det är kanske allt man behöver för detta filmår! 🙂
Nä, då är man ju i princip hemma. 🙂