10 i topp: Filmer 1997

1997Rackarns vad många årslistor jag publicerar nuförtiden. Jag som var så anti mot listor förr i tiden. Man kan ju inte tävla i film liksom! Men nu har jag insett att det kan man visst!

Nyss listade jag mina favoriter från förra året och den här gången hoppar vi tillbaka till 1997. När jag kollade igenom de filmer jag hade betygsatt på Filmtipset så var de kanske inte så många, men däremot var det många av dessa som hade fått högt betyg. Jag fick ihop närmare 25 filmer att välja bland. Det var inte helt lätt. Den här gången var det dessutom lite klurigt att välja ut nummer ett. Det brukar oftast vara ett ganska självklart val. Den här gången var dock ett bra tag sen som jag såg många av filmerna och då blir det lite svårare. Eller blir det det? Det kanske blir lättare egentligen. De filmer som stannar kvar efter lång tid är de som förtjänar att hyllas! Nåväl, without further trams, då kör vi!

En liten detalj bara. Min regelbok som talar om vilket år en film är ifrån gäller inte ”historiska” pre-blogg-år. Då kör Jojjenito på IMDb-år rakt av.

 

10. Con Air
Con Air
Är detta ett guilty pleasure för mig? Kanske. Men det är en ruggigt underhållande film med en stjärnuppställning av skådisar. Det är även producent Jerry Bruckheimers första film utan sin kompis Don Simpson. Frågan är om Bruckheimer har producerat bättre filmer än Con Air efter att Simpson gick ur tiden.

9. Lost Highway
Lost Highway
Jag bara måste ta med Lost Highway på topp-10. Jag minns en gång för länge sen när jag såg filmen på den trevliga biografen Sture på en Cinemateket-visning. Två platser från mig satt en viss Torsten Jungstedt, svensk veteranfilmkritiker. När det återstod en kvart av filmen lät Jungstedt höra ”Åh, jisses!” och lämnade salongen. Lost Highway innehåller en av de mer obehagligare scenerna nånsin när Mystery Man ringer hem till Bill Pullman.

8. Perfect Blue
Perfect Blue

Det är lite Lynch-vibbar på plats åtta i och med Perfect Blue, en surrealistisk Satoshi Kon-anime. Bara något år innan Kon tyvärr gick bort så var jag på Cinemateket som ordnade en visning av en annan av Kons filmer, Tokyo Godfathers. Innan visningen hölls ett mycket trevligt Face2Face med Satoshi Kon själv där han bl a påstod att Mitt liv som hund var en hans favoritfilmer.

7. Gummo
Gummo
Så här inleder jag min Gummo-recension: ”Harmony. Jag trodde det betydde harmoni? Det kanske det gör men den filmen jag just har sett kanske inte direkt sjunger ut just harmoni. Haaaarmoni! Varför ser jag Loa Falkman framför mig? Gummo är det värsta white trash jag nånsin har sett.”

6. Prinsessan Mononoke
Prinsessan Mononoke
Den andra anime-filmen på listan. Vacker, tänkvärd och med en handling som inte tar de vanliga västerländska vägarna. Studio Ghibli och Hayao Miyazaki när de är som bäst.

5. The Fifth Element
The Fifth Element

Det här kan vara ett rent nostalgival. När jag såg Det femte elementet när den var aktuell så tokgillade jag den. Jag tyckte Bruce Willis och Milla Jovovich var hur coola som helst. Jag gillade den där blåfärgade operadivan och jag tyckte t.o.m. att Chris Tucker var bra.

4. The Game
The Game

Åh, The Game. 1997 fanns Internet men det var ju inte aaaaalls samma sak som idag. Det var alltså mycket lättare att hålla sig borta från spoilers och detaljer i filmer än det är idag. Jag blev fullkomligt tagen på sängen David Finchers rulle. Speciellt slutet blåste iväg mig.

3. Funny Games
Funny Games

Mer lek men nu i händerna på Michael Haneke. Jag tror jag sällan varit så arg på en regissör som jag var på Haneke efter att ha sett Funny Games första gången. Scenen som innehöll en viss fjärrkontroll gjorde mig galen.

2. Boogie Nights
Boogie Nights

Paul Thomas Anderson är och förblir min favoritregissör (trots Inherent Vice). Boogie Nights är en hans bästa och den kom på plats två när jag inspirerad av Plox Twitterlistade mina PTA-favoriter. Gör det du med vettja.

1. Contact
Contact
Bättre än Interstellar! 🙂

 

Vilka filmer tycker jag är värda att få nämnas men som ändå hamnade precis utanför listan? Ja, det fanns ett helt gäng filmer som jag hade uppe för diskussion: The Apostle, Donnie Brasco, Deconstructing Harry, The Ice Storm, As Good As It Gets, Marius et Jeannette, Men with GunsAbre los ojos, Riket II, Smak av körsbär, WinterschläferJackie Brown, L.A. Confidential, Cop Land och Gattaca.

Kolla nu in vad de andra filmspanarna har hittat i filmväg från 1997:

We Could Watch Movies
Filmitch
Flmr
Rörliga bilder och tryckta ord
Fripps filmrevyer
Fiffis filmtajm
Movies – Noir

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

21 Responses to 10 i topp: Filmer 1997

  1. Pingback: Flmr vs Filmåret 1997! | Flmr

  2. Pingback: Årets filmer: 1997 | FILMITCH

  3. Pingback: 1997 års tio bästa filmer | Rörliga bilder och tryckta ord

  4. Sofia says:

    Gillar din förstaplacering skarpt, även om Jodi inte fick vara med på min egen lista. En sällsynt välgjord adaption som funkar på många plan. Det känns som om Fifth Element kommer att bli stark på Henkes sammanställning….

  5. filmitch says:

    Håller definitivt med om att telefonsamtalet i Lost Highway hör till en av filmhistoriens rysligaste scener.
    Gummo fick en plats 🙂 – spagetti & köttfärssås – mums.
    Chris Tucker torpederar effektivt alla chanser att Bessons film ska hamna på min lista. Har bara sett filmen en gång, ngt man kan tacka nämnde Tucker för.

    • Jojjenito says:

      Jag visste väl att du skulle gilla att Gummo fick en plats samt att du skulle kommentera Chris Tucker (som du förmodligen tycker är lika jobbig som barn på film!).

  6. Fiffi says:

    Haha, skön Nic-gif där!

    Vilken härligt genrespretig lista! Perfect Blue har jag aldrig hört talas om (vilket kanske heller inte är så anmärkningsvärt för att vara jag), Gummo MÅSTE jag bara ta mig i kragen och se nu och att du har med Funny Games gör mig g l a d 🙂

    • Jojjenito says:

      Jag blev glad när råkade se den där Nic-gifen. Den är härlig.

      Ja, det blev en del olika genrer på listan. Kanske undermedvetet. Om man är anime-fan som jag är och gillar Satoshi Kon så är den ett måste. För andra kanske den är mer okänd. Pratar alltså om Perfect Blue.

      Se Gummo. Den är underbart härligt trashig. Jag menar äta spaghetti och köttfärssås i badkaret och sen en snickers till efterrätt. Gillar’t. (Är det så man säger?)

  7. Henke says:

    Hela fyra överlapp vilket kan vara rekord för överlapp mellan våra listor.

    Contact glömde jag, den borde vara på min bubblar-lista.

    Perfect blue känner jag inte till mer än att jag tror att du nämnt den tidigare i en revy eller något tema…

    • Jojjenito says:

      Jag tror faktiskt vi har haft fyra nån gång tidigare. Osäker. Nej, Contact borde ha varit på din lista! 😉

      Christian såg Perfect Blue som en del av decennietemat. Rekommenderas. En riktigt skön ”David Lynch”-anime. Inte för barn.

  8. Con Air – Oooh, surprise surprise. Ingen favorit sen tidigare och när jag försökte se om den för några månader sen stängde jag tidigt av, haha.

    Lost Highway – Mulholland Drive light. Inte alls tokig och med ett par scener som sticker ut. Men håller inte riktigt för min lista.

    Perfect Blue – Tack för tipset när jag tog med den i Decennier. Blev inte lika förtjust i den som du är, men kul att ha sett. Håller även med om Lynch-vibbarna.

    Gummo – Haha, nej. Jag vill inte se den 😉

    Prinsessan Mononoke – Ok, men ingen favorit inom animerad film.

    The Fifth Element – Håller med dig. Gillade också denna när jag såg den på bio. Tappade dock när jag sett om den, men absolut inte dålig.

    The Game – Gillade den då och gillar den fortfarande. Men den funkar givetvis bäst första gången.

    Funny Games – ”Skön” film av Haneke. Ganska creepy också. Jo, den är bra.

    Boogie Nights – Ingen toppfilm för egen del, men jag ser gärna om den.

    Contact – Såg denna ganska sent och gillade den. Lite sugen på att se om den och det skulle passa perfekt en sen sommarkväll/natt…

    • Jojjenito says:

      Haha, ja, jag överraskade mig själv genom att ta med Con Air. Jag har inte sett om den sen jag såg den när den var aktuell men då tyckte jag den var cool.

      Jag tycker snarare Lost Highway är Mulholland Drive heavy och just detta gör MD till en bättre film. Lost Highway går aldrig riktigt ihop i mitt huvud på samma sätt som MD gör. Men det kanske var det du menade.

      Men vafan, Gummo är en riktigt fascinerande film. Är white trash ytterligare en sån där sak du stör dig på, som religion?

      Se gärna om Contact. Jag kanske gör detsamma. 🙂

      • Förstår det där med Con Air. Vissa filmer är bäst att man låter bli att se om. Men håller de inte vid omtitt var de nog inte så bra.

        Sant, Lost Highway går inte ihop lika bra som Mulholland Drive. Vad jag menade var att Mullis är bättre på det mesta och känns mer utvecklad, därav light-stämpeln på Lost Highway.

        Haha, white trash är ingen favoritgenre, jag erkänner. Men det beror på lite. Tycker t.ex. Winter’s Bone, Frozen River, Fish Tank och liknande funkar bra. Men gillar inte när det blir för mycket misär.

        Jag ser gärna om Contact 😉

  9. Steffo says:

    Finns inget att anmärka på en lista som sätter Contact som nummer 1!
    GULD!

    😉

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.