10 i topp: Filmer 1974

1974: Parliament-Funkadelic spelar live i bl a Boston. Det återupplivade Parliament återkommer med albumet Up for the Down Stroke efter en paus på fyra år pga rättighetsproblem med namnet Parliament. Funkadelic släpper Standing on the Verge of Getting It On (I’ll Stay!).

Muhammad Ali gick två matcher under 1974, en mot Joe Frazier och sen hans kanske mest kända match: The Rumble in the Jungle mot George Foreman till tonerna av James Brown (The Payback!).

När Henke skickade ut sitt mail om årsbästalistan så kände jag den här gången att jag inte var redo att publicera mitt inlägg på det utvalda datumet. Jag hade inte tio filmer som jag kunde stå för och ville därför se några välkända klassiker som jag missat. Semester och annat gjorde att det drog ut lite på tiden men nu har jag hunnit med att beta av sex stycken hittills osedda filmer och jag känner mig redo för min lista. Av de sex filmer jag såg (markerade med * nedan) så tog sig fyra in på listan, en blev bubblare och en var en stor besvikelse.

 

10. Chinatown
Chinatown

För att det är en bra neo-noir med en obehaglig John Huston.

9. Truck Turner*
Truck Turner
För Isaac Hayes sätt att rikta sin pistol mot sina offer innan han skjuter dem, för Nichelle Nichols (Uhura från Star Trek!) som bordellmamma och så för musiken (Pursuit of the Pimpmobil!) förstås.

8. The Taking of Pelham One Two Three*
The Taking of Pelham One Two Three
För att det är en bra kidnappningsthriller och att vi får njuta av New Yorks gamla tunnelbana.

7. The Sugarland Express
The Sugarland Express

För att den har etsat sig fast och jag inte vill att den ska glömmas bort.

6. Death Wish*
Death Wish
För de härliga New York-miljöerna och brumbjörnen Charles Bronson plus den slemmigaste versionen av Jeff Goldblum.

5. Foxy Brown*
Foxy Brown

För Pam Grier!

4. The Parallax View
The Parallax View

För att det är en av de bästa konspirationsfilmerna från 70-talet.

3. The Conversation
The Conversation

För att John Cazale och paranoian.

2. The Towering Inferno
The Towering Inferno
För den klassiska katastroffilmskänslan och för att jag såg den ganska nyligen.

1. The Godfather: Part II
The Godfather: Part II
För att det är världens bästa uppföljare?

 

Bubblare? Japp, några stycken: A Woman Under the Influence, NattportierenMurder on the Orient Express* och Gone in 60 Seconds. Årets stora besvikelse som bara visade sig vara jobbig, jobbig och äcklig: The Texas Chain Saw Massacre*, och jag verkar vara i minoritet om att tycka så.

Kolla nu in vad de andra filmspanarna hyllar från ’74.

Fripps filmrevyer
Movies – Noir
Filmitch
Fiffis filmtajm
Flmr

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

8 Responses to 10 i topp: Filmer 1974

  1. Pingback: Flmr vs Filmåret 1974! | Flmr

  2. Steffo says:

    En till på Sugarland! Heja! 😉

  3. Henke says:

    Bättre sent än aldrig…

    Sex överlapp mellan våra listor vilket är mer än normalt. Synd att du inte gillade Orientexpressen mer. antar att vi får läsa recensioner på de nyligen sedda filmerna inom sinom tid?

    Har inte sett varken Foxy B eller Truck T. Tror de båda är blaxploitation om jag inte är helt fel ute. En genre som jag inte alls är insatt i.

    Jag provade att se Sugarland express inför listan men den var tråkig så jag stängde av.

    • Jojjenito says:

      Recensioner kommer, kanske inom sinom tid men nån gång. 😉

      Visst är det blaxploitation och faktum är att jag inte är insatt i denna genre heller. Foxy Brown blev den första blaxploitation-filmen jag sett nånsin! 🙂 Fast att jag inte var insatt innan kanske är fel. Jag har läst en hel del om genren och hört bl a Filmspotting när de hade sitt maraton om genren. Känner till många namn på filmer och tillhörande soundtracks (Trouble Man t ex!). Det är ju min typ av musik, mycket funk och så.

      Nähä, Sugarland funkade inte, det var ju trist. Minns filmen som fängslande och sorglig.

  4. filmitch says:

    Bara två överlapp men då har jag kvar en hel del filmer på din lista att se. TCM föll dig inte på läppen? Kan förstå detta – håller med om att den är både jobbig och äcklig men för mig är det på ett bra sätt – dvs jag får obehagskänslor ngt jag eftersträvar när det rör skräck.

    • Jojjenito says:

      Nej, jag avskydde det mesta med TCM. Jag förstår ju att den känslan jag får förmodligen är den känsla filmmakarna vill att jag ska få, och ibland funkar det med den där jobbiga och äckliga känslan. Inte denna gång.

  5. Pingback: Topp tio bästa filmer 1974 | Film & Media

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.