10 i topp: Filmer 2003

2003Filmspanarna listar återigen sina favoriter från ett filmår. Den här gången är det dags för 2003. Oj, oj, vilket filmår tänker jag när jag tittar igenom mina favoriter från året på Filmtipset. Fast om jag tänker efter en gång till så beror nog min upphetsning mest på att 2003 kan vara det år som jag har sett mest filmer ifrån nånsin. Antalet filmer jag har sett gör då helt logiskt att antalet höga betyg också ökar. Värt att nämna är att jag under halva 2003 var ”mellan jobb” vilket gjorde att det fanns gott om tid att se på film, då man inte skrev på jobbansökningar.

När jag kollar i mina arkiv noterar jag att jag under 2003 såg 245 filmer varav 92 (!) på bio. Nu var ju givetvis inte alla från 2003, men allt detta gör ändå att det här blir en topp-20-lista. Så först kommer alltså plats 20-11 och sen kör vi topp-10-listan som vanligt.

Eller förresten, det bidde en topp-22-lista. Efter att jag satt samman listan så upptäckte jag att jag hade missat två filmer (Oldboy och Om jag vänder mig om) som då tog sig in på listan. Tack för Oldboy, Henke! Det hade varit pinsamt att glömma Oldboy. Den tog sig in på plats 5 och detta gjorde att Smala Sussie ramlade ner till plats 11 men den presenteras ändå med en bild och lite text eftersom jag redan hade gjort det. Så, nu kör vi igång med plats 22!🙂

 

22. Intolerable Cruelty
21. American Splendor
20. Om jag vänder mig om
19. Girl with a Pearl Earring
18. The Matrix Reloaded
17. A Tale of Two Sisters
16. The School of Rock
15. Cold Mountain
14. Wonderful Days
13. Lost in Translation
12. Kill Bill: Vol. 1

 

11. Smala Sussie
Smala Sussie
Jag bara måste ta med denna svenska klassiker på plats 10 (eller plats 11, för Smala Sussie åkte ut från topp-10 när jag insåg att jag hade glömt Oldboy!). Ulf Malmros värmländska Pulp Fiction-hyllning är en skön film proppfull med filmnördreferenser. Liten Tuva hjälper ofta svensk film.

10. Master and Commander: The Far Side of the World
Master and Commander: The Far Side of the World
En äkta matinéfilm, och det är alltså nåt positivt i mina ögon. Aldrig har kluckande vatten och gnissel från trä varit så mysigt på film. En Das Boot fast med gamla krigsfartyg.

9. Searching for the Wrong-Eyed Jesus
Searching for the Wrong-Eyed Jesus

En av de bästa dokumentärer jag har sett, kanske min favorit. Musiken, södern, stämningen, Harry Crews, Cat Power, bussvrak i Louisianas träskmarker, frireligiösa white trash-predikanter. Det kan inte bli bättre. Jeeeeeeeeeesus-a!

8. Memories of Murder
Memories of Murder
Jag såg den här på Grand tillsammans med Movies – Noir-Christian. Det var en episk visning och filmen är ganska så episk den med. En nervig BOATS-thriller om Sydkoreas första seriemördare. Mer om visningen hittas här.

7. Sagan om konungens återkomst
Sagan om konungens återkomst=
En gång i tiden gjorde Peter Jackson riktigt bra filmer som utspelar sig i Midgård. Sagan om konungens återkomst är den mäktiga avslutningen på LotR-trilogin. Ja, den har tre – eller fler – slut. Ja, jag föredrar den svenska titeln. Det är sen gammalt.

6. Tokyo Godfathers
Tokyo Godfathers

En varmare anime får man leta efter. Tre hemlösa i Tokyo hittar en övergiven bebis och försöker hitta föräldrarna. Det finns även en nostalgikoppling för mig. Filmens regissör heter Satoshi Kon och han dog i cancer 2010. Två år tidigare ordnade Cinemateket en specialvisning av filmen som jag hade turen att besöka. Innan filmen hölls ett Face2Face med Kon själv som var på Stockholms-besök. Läs mer om Kons besök här.

5. Oldboy
Smala Sussie
När jag såg Oldboy på bio var jag inte så rackarns bevandrad i koreansk film. Park Chan-wooks film tyckte jag kändes som om den var gjord i ett annat universum, av aliens och sen skickad till jorden via satellit. Vilka bilder. Helt galet.

4. The Station Agent
The Station Agent

Det här är amerikansk independent när den är som bäst. Jag såg den på Stockholm Filmfestival och älskade den. The Station Agent är en varm, men aldrig töntig, komedi om tre personer, alla med sina problem, som mer eller mindre motvilligt blir vänner.

3. Universums sista dagar
Universums sista dagar

Vissa filmer slår en an en ton. Så är det bara. Universum sista dagar gjorde just det för mig. Och så heter regissören Pen-Ek Ratanaruang. Bara en sån sak. Pen-Ek sa i samband när filmen visades på Göteborgs Filmfestival följande: If you fall asleep, please don’t snore. If you don’t like the movie, you’re OK. If you like it, you have a problem. Jag somnade inte.

2. Elephant
Elephant

Domedagskänslan i Gus Van Sants Elephant är enorm. Det är melankoli och domedag i harmoni. När skotten väl kommer är det en chock trots att man vet att de kommer.

1. Återkomsten
Återkomsten
Den utan tvekan bästa filmen från 2003 är Andrej Zvjagintsev debutfilm (debutfilm!) Återkomsten. Jag blev fullkomligt tagen på sängen när jag såg den här på bio. Det lustiga är att jag fortfarande inte har sett nån enda av Zvjagintsevs filmer efter denna.

 

Även om jag har gjort en topp-22-lista så har jag ändå några (en hel rad) bubblare. Jag såg så rackarns många bra filmer detta år. Här är mina bubblers: 21 Grams, Any Way the Wind Blows, Arvet, Big Fish, Coffee and Cigarettes, Jag är inte rädd, Kopps, Kära mormor, Mystic River, Terminator 3: Rise of the Machines och The Legend of Evil Lake.

Kolla nu in vad de andra filmspanarna har hittat i filmväg från 2003:

Filmitch
Spel och Film
Rörliga bilder och tryckta ord
Fripps filmrevyer
Fiffis filmtajm
Movies – Noir
Flmr
The Nerd Bird

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

14 Responses to 10 i topp: Filmer 2003

  1. Pingback: De bästa filmerna från 2003 - Spel och Film

  2. Pingback: Årets filmer 2003 | FILMITCH

  3. Pingback: Flmr vs Filmåret 2003! | Flmr

  4. Pingback: 2003 års tio bästa filmer | Rörliga bilder och tryckta ord

  5. Magnus Carling skriver:

    Bara ett överlapp och en hel hög filmer jag aldrig hört talas om. Vilket innebär, tack vare ditt goda omdöme, att det blir fler filmer på att-se-listan. Respekt för Konungens Återkomst.

    • Jojjenito skriver:

      Ja, Konungens återkomst var en magisk upplevelse på bio, trots alla slut. Förtjänar sin plats.🙂

      Kul att tipsa om lite filmer trots att det leder till en ännu längre ska-se-lista.😉

  6. filmitch skriver:

    Där ser man – jag hade lite svårt att gräva fram tio filmer men vi har en del överlapp – tre stycken. 1,3,6,8,10 har jag inte ens sett men 1,3,8 ligger på den långa att se listan.

  7. Fiffi skriver:

    Din 9 och 6 hamnade på min ska-se-lista, speciellt nummer 6, den känns ju himla mysig.10:an har jag inte heller sett men jag har medvetet försökt undvika den, vilket kanske är dumt. Kan bli en söndagfrukostfilm nångång i höst kanske?

    Härligt att se Återkomsten som nummer ett. En riktigt bra film!

  8. Sofia skriver:

    22. Intolerable Cruelty – Mja, så bra minns jag den inte som
    21. American Splendor – Nope, absolut inte min kopp te
    20. Om jag vänder mig om – Inte sett
    19. Girl with a Pearl Earring – Ok, men inte så mkt mer
    18. The Matrix Reloaded – Mja, tvåan är den svagaste i trilogin tycker nog jag
    17. A Tale of Two Sisters – Inte sett
    16. The School of Rock – Charmig!
    15. Cold Mountain – Lite för mkt pekoral
    14. Wonderful Days – Inte sett
    13. Lost in Translation – Nej. Bara, nej…
    12. Kill Bill: Vol. 1 – Ok, men inte list-bra
    11. Smala Sussie – Överlapp
    10. Master and Commander: The Far Side of the World – Inte sett, men det känns som lite av en pekoralvarning
    9. Searching for the Wrong-Eyed Jesus – Inte sett
    8. Memories of Murder – Inte sett
    7. Sagan om konungens återkomst – Överlapp, LOTR rules🙂
    6. Tokyo Godfathers – Inte sett
    5. Oldboy – Överlapp
    4. The Station Agent – Inte sett, men den står hemma
    3. Universums sista dagar – Inte sett
    2. Elephant – Inte sett, men nyfiken på den
    1. Återkomsten – Inte sett men med tanke på Leviatan kanske man skulle ge den ett försök?

    • Jojjenito skriver:

      Oj, kul med kommentarer på alla filmer!🙂

      22. Intolerable Cruelty – Jag verkar vara den enda som faktiskt gillar denna.
      21. American Splendor – Haha, det kände jag på mig. Gnälliga gubbar är inte lätt att gilla.😉
      18. The Matrix Reloaded – Den svagaste?! Trean är klart svagast i mina ögon. Tyckte mest man fajtade cgi-bläckfiskar i den. I tvåan får vi åtminstone en cool biljakt på en motorväg. Tycker jag då.
      13. Lost in Translation – Intressant att den inte funkar men jag kan förstå varför. Den har en inbyggd distans i sig, men i det här fallet är den på nåt sätt just därför jag gillar den.
      10. Master and Commander – Pekoral är tydligen dagens ord. Hmm, jag kände inte alls att detta var en pekoral. Mysig matiné.
      1. Återkomsten – Ja, vi kan ju byta filmer.

      Skulle vara intressant att se vad du tycker om de asiatiska rullarna Tokyo Godfathers, Wonderful Days, Memories of Murder och Universums sista dagar.

  9. Henke skriver:

    Kul att din blogg jobbar på och sliter trots att du är på semester! Bra…

    Det var mig en lång lista! Jag håller inte 2003 som ett starkt filmår men det är klart att antalet filmer mans er har en del att göra med det. Tror dock inte att alla filmår är identiskt lika bra och att det bara beror på antalet sedda, men en kombination.

    22. Intolerable Cruelty – sett, lite smårolig men också en av Coens svagaste

    21. American Splendor – sågs på filmfestivalen på Skandia. Proppfullt och väldigt varmt och syrefattigt, jag led mig igenom filmen, kan inte bedöma den rättvist

    20. Om jag vänder mig om – Inte sett, känner inte till

    19. Girl with a Pearl Earring – inte sett, inte speciellt sugen

    18. The Matrix Reloaded – sett och gillar skarpt, glömde jag den som bubblare? (Nej, den är med). Många schyssat scener i filmen, dock långt mindre bra än ettan

    17. A Tale of Two Sisters – Inte sett, är inte alls lika bevandrad bland de asiatiska filmerna som du

    16. The School of Rock – numera sett och jag föll inte alls för charmen, nära etta för mig

    15. Cold Mountain – inte sett, hmm inte sugen heller, Rene Z?

    14. Wonderful Days – Inte sett, asiatisk anime? Studio Ghibli är jag bekant med men mycket lite därutöver

    13. Lost in Translation – Ja, bara Ja!

    12. Kill Bill: Vol. 1 – mycket trevlig, med på min lista

    11. Smala Sussie – sågs i Decennier och den var en mycket trevlig svensk film, ska uppdatera min lista och slänga in den bland bubblarna!

    10. Master and Commander: The Far Side of the World – sett men blev inte överväldigad, ganska torr och tråkig. Bra tekniskt i alla fall.

    9. Searching for the Wrong-Eyed Jesus – Inte sett, alltid kul med bra docs men sällan de kommer upp på topp 10 för mig

    8. Memories of Murder – Inte sett

    7. Sagan om konungens återkomst –har jag också med trots att jag var besviken i slutändan över filmen

    6. Tokyo Godfathers – Inte sett

    5. Oldboy – med på min lista

    4. The Station Agent – med på min, mycket bra film, såg lite av den nyligen och den håller mycket bra

    3. Universums sista dagar – Inte sett, känner inte ens till den

    2. Elephant – Inte sett, men den kommer ses

    1. Återkomsten – Inte sett, inte jättesugen heller, men never say never som gamle Bond sa…

    Ok, så vi hade tre överlapp ändå!🙂

    • Jojjenito skriver:

      Oj, kul med kommentarer på alla filmer!🙂

      20. Om jag vänder mig om – Svensk ångest. Två tummar upp!😉
      19. Girl with a Pearl Earring – Scarlet!
      18. The Matrix Reloaded – Här är vi synkade. Skönt. De flesta sågar ju uppföljarna totalt, liksom per default.
      17. A Tale of Two Sisters – Kan möjligen ge problem med nattsömnen. Snygg skräckis.
      15. Cold Mountain – Jag minns Renée som ok här. Något av en badass faktiskt.

      Vore kul om du tog dig an Tokyo Godfathers och några andra av Satoshi Kons anime-rullar. Lite annan känsla än exempelvis Miyazaki.

Kommentera

