10 i topp: Filmer 2005

2005Jag brukar vara litet sen i starten ibland… men inte den här gången! Så när filmspanarna nu kör sina listor över 2005 års bästa filmer så är jag med på noterna. Dessutom konstaterar jag att 2005 var ett mycket bra och jämnt filmår, men kanske utan den där riktiga supertoppen. Då kör vi.

****

10. Constantine
Constantine
Constantine är en film som jag tycker får oförtjänt mycket pisk. T.o.m. Shia LaBeouf är ju bra men det är Tilda Swinton som är bäst!

9. Good Night, and Good Luck.
Good Night, and Good Luck.
David Strathairn briljerar som Murrow. Han pratar med en kallt intensiv och mässande stämma som man inte kan låta bli att lyssna på.

8. Mitt hjärtas förlorade slag
Mitt hjärtas förlorade slag

En Stockholm Filmfestival-favorit med en nervig och svettig känsla som blev mer och mer påtaglig ju längre filmen pågick.

7. Mördande konkurrens
Mördande konkurrens
En film som går från mörkt drama till absurd komedi, fast utan att förlora allvaret och djupet i form av kritik och satir av dagens pengafixerade samhälle.

6. Capote
Capote
En biografifilm som för en gångs skull funkade. Filmen är intensiv, intressant och spännande i sin skildring av Capote och hans twistade ego.

5. The Descent
The Descent

En film som överraskade mig. Utan några konstigheter och med ganska enkla medel så har regissör Neil Marshall lyckats få till en mycket bra rysare.

4. The Squid and the Whale
The Squid and the Whale

En film som jag gillade så mycket att jag köpte filmen på dvd och gav till mina föräldrar i julklapp – och det utan att de ägde en dvd-spelare.

3. A Bittersweet Life
A Bittersweet Life

En våldsam gangsterhistoria om en ensam hitman. Sydkoreaner kan det här med thrillers och action. Här funkar t.o.m. den udda humorn som är instoppad här och var.

2. Match Point
Match Point

Romantiskt drama blir psykologiskt drama blir spännande thriller med Hitchcock-referenser. En av Woodys bästa!

1. Paradise Now
Paradise Now
Absurd hopplöshet. En film som Filmitch förmodligen bör hålla sig borta ifrån (eller kanske bli utmanad av…)

****

Några filmer som är värda det så ärofyllda hedersomnämnandet? Ja, en hel del faktiskt: A History of Violence, Barnet, Broken Flowers, Serenity, Star Wars Episod III, Storm, Syriana, The Constant Gardener och The Proposition. Kolla nu in vilka godbitar mina filmspanarvänner hittade från 2005:

Rörliga bilder och tryckta ord
Fripps filmrevyer
Filmitch
Flmr
The Nerd Bird
Fiffis filmtajm
Spel och film
Movies – Noir
We Could Watch Movies

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

29 Responses to 10 i topp: Filmer 2005

  1. Pingback: De bästa filmerna från 2005 - Spel och Film

  2. Pingback: 2005 års tio bästa filmer | Rörliga bilder och tryckta ord

  3. Pingback: Flmr vs Filmåret 2005! | Flmr

  4. Pingback: 2005 års bästa filmer | FILMITCH

  5. Magnus says:

    Wow, inte ett enda överlapp – men massor av film jag skulle vilja se. Måste börja beta av lite på min låååånga lista.

    • Jojjenito says:

      Det fanns åtminstone en till lista (*host*Sofia*host*) som jag inte hade ett överlapp på så du är inte unik. Jag hoppas jag kan ha tipsat om en del bra filmer i alla fall. 😉

  6. Sofia says:

    Härligt att du hoppade på tåget vid samma station som vi andra 😀 Hmmm, jag verkar ha väldigt mycket bubblaröverlapp med er andra för det här året. The Descent hade däremot kunnat hamna på min lista om man hållit fast i klaustrofobi-spåret.

    • Jojjenito says:

      Nån gång ska man väl vara i tid, och på rätt spår. 😉

      Förstår vad du menar när det gäller The Descent. Det blir en monsterskräckis och en annan typ av film men jag gillade den hela vägen.

  7. Fiffi says:

    Ojsan, bara ett litet överlapp. Jag visste att du tycker Paradise Now är en bra film men att den var SÅ bra kunde jag inte ana. Måste alltså se den nu. Tack för tips 🙂

    • Jojjenito says:

      Ett överlapp, det är ändå bättre än två andra listmakare. De hade noll, zero överlapp. 😉

      Oj, Paradise Now är en speciell film som jag blev berörd av men jag kan vara i minoritet.

  8. TNEpod says:

    Har bara sett tre filmer på din lista (The Descent, Constantine och Match Point), finns mycket att ta igen här! Men övervägde du på riktigt att ha med kalkonen Star Wars Episode III på din lista? Nu får du förklara dig 🙂

    • Jojjenito says:

      Haha, ja, märkligare saker har väl faktiskt hänt (eller?) men jag gillade SW Episode III. Det beror nog till stor del på att jag inte har någon nostalgisk koppling till originalserien. Jag såg den aldrig som barn och när jag väl såg den så var den som vilken film som helst. Jag har recensioner av alla filmer i serien liggande, och de kommer att dyka upp på bloggen under året, så håll utkik för mer detaljer. 😉

      Noooooooooooooo.

  9. Oj mycket jag inte sett här, men kan bara hålla med om Squid and the Whale, Capote och The Descent (som jag hade glömt bort när jag gjorde min lista). Match Point var en ”kall” besvikelse tyckte jag, men gillade Cassandra´s Dream som kom två år senare, desto bättre.

  10. Aha, när jag går igenom din lista blir jag för det mesta glad 🙂

    10. Constantine – Trevlig överraskning, både på listan och som film. Såg den på bio och trodde inte alls på den, men blev klart nöjd. Inte sett sen dess. +3 till -4
    9. Good Night, and Good Luck – Oscarskaliber på det mesta, ser gärna om någon gång. +3
    8. Mitt hjärtas förlorade slag – Minns inte var jag såg den, kan ha varit Filmfestivalen. Klart besviken var jag då. 2
    7. Mördande konkurrens – Riktigt kul att se den på listan. Sett den tre gånger och den funkar varje gång. Skön blandning som går hem. 4
    6. Capote – Inte sett, men den ligger bra till för Decennier.
    5. The Descent – Klart bra och klaustrofobisk, sånt gillas. -4 till 4
    4. The Squid and the Whale – Mycket stabilt drama som hör hemma på listan. 4
    3. A Bittersweet Life – Instämmer, detta är en av de bättre koreanerna. 4
    2. Match Point – En fyra första gången jag såg den, men tappade vid omtitt. -4
    1. Paradise Now – Ej sett, men den är i princip inbokad i Decennier 😉

    • Jojjenito says:

      Jag förstod nästan att du skulle bli glad av min lista, just eftersom den innehåller en del annorlunda val. 😉

      10. Constantine tog jag med istället för Serenity, mest för att reta Henke.
      8. Kan det vara så att du förväntade dig en thriller men fick ett drama?
      7. Tror det var du som frågade om jag ville se denna på bio, så tack för det! 🙂 Minns inte om det var nån fransk filmfestival eller nåt sånt. Men bra var det.

      Kul att du möjligen kommer se några av mina toppfilmer under Decennier. Ska bli mycket intressant att se vad du tycker.

  11. Henke says:

    Hej kompis. Tre överlapp. Ganska normalt för oss, va? Låt os investigera mera…

    10. Har sett och den var väl kul. Det brann och så va. Gabriel Byrne, kanske? Helt ok. Men på topplistan? Föll mig inte i tanken.
    9. Yay! Låg längre ner hos mig men när jag ser om den växer den var gång. Vilken cast, vilket skådespeleri!
    8. Inte sett, aldrig hört om
    7. Inte sett, verkar intressant dock. Är det en satir tro?
    6. Yay. PSH i oscarvinnande roll Välförtjänt. PSH är 5/5, men handlingen blåser inte iväg mig.
    5. Yay. Skysste film som kom med på min lista med bubblare
    4. Yay! Yay! Så skön film. New York på 80-talet.
    3. Inte sett men är lite sugen
    2. Sett och gillar’n inte. Kall och elak film. Som Blue Jasmine för övrigt.
    1. Inte sett, aldrig hört om ens. Diskbänksrealism eller? OK…

    • Jojjenito says:

      Tre överlapp är nog över medel för året skulle jag säga.

      10. Gabriel Byrne?
      8. En sån där festivalfavorit som man tar till sig. Filmspotting-Adam gillar den.
      7. Satir? Nej, när jag skriver att det är en satir så menar jag inte det. 😉
      2. Kall = Bra, för mig.
      1. Inte diskbänksrealism, nej.

  12. filmitch says:

    10. Constantine – Helt ok film
    9. Good Night, and Good Luck – Inte dålig men är den inte lite småtrist
    8. Mitt hjärtas förlorade slag – Ej sett
    7. Mördande konkurrens – Ligger på ska se listan
    6. Capote –Jodå PSH är ju med.
    5. The Descent –På min lista
    4. The Squid and the Whale – På min lista
    3. A Bittersweet Life – Förr eller senare kommer den att ses
    2. Match Point – Bra film
    1. Paradise Now – When hell freezes over 😉

  13. Steffo says:

    3 överlapp! Jag är nöjd! plus en bubblare!
    Är vi de enda som gillar Match Point!? 🙂

    Härligt också att The Descent hänger med på mångas listor!!

  14. Steffo says:

    Håller med om din åsikt om nr 9 också; assnygg, mycket bra och skönt svartvit!

    • Jojjenito says:

      Tre överlapp, rätt bra ändå! Några fler Match Point-gillar har vi nog, t ex Filmitch och M-Noir, men vi var väl de enda som hade med den på listan.

  15. Gustav says:

    Paradise Now får jag ta och se! 🙂 Och Match Point kanske är en värd en omtitt, såhår många år senare…

    I övrigt var det ju ett väldigt bra franskt år.

    • Jojjenito says:

      Paradise Now är nog en film som antingen funkar eller inte funkar. Pga dess innehåll är det nog en del som helt enkelt inte kan ta den till sig.

      Ska hoppa över och kolla på din lista. )

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.