10 i topp: Filmer 1977

1977: Parliament-Funkadelic spelar live i Houston. Parliament släpper Funkentelechy Vs. the Placebo Syndrome. Funkadelic släpper faktiskt ingen skiva alls under 1977.

Muhammad Ali försvarar sin tungviktstitel två gånger under året.

Ett antal filmer släpps också och här har ni mina favoriter bland de jag har sett.

 

10. Bröderna Lejonhjärta
Bröderna Lejonhjärta

För att jag ser ljuset. Ljuset, Jonatan.

9. The Serpent’s Egg
The Serpent's Egg
För den grymt snygga, avlånga röda nattklubben som dyker upp i slutet av filmen. Bergman på engelska!

8. Begärets dunkla mål
Begärets dunkla mål
För de sköna 70-talsmiljöerna och för Fernando Rey.

7. Den amerikanske vännen
Den amerikanske vännen

För skådespelarinsatserna av en galen Dennis Hopper och en suverän Bruno Ganz.

6. Bernard och Bianca
Bernard och Bianca
För nostalgin och albatrossen Orville. (Filmen har den sämre titeln The Rescuers på engelska.)

5. Eraserhead
Eraserhead

För kvinnan bakom värmeelementet som sjunger ”In Heaven (Everything Is Fine)”.

4. Star Wars
Star Wars

För att den skapade Kylo Ren.

3. Suspiria
Suspiria

För rött, för grönt, för gult, för blått och för Goblin.

2. Close Encounters of the Third Kind
Close Encounters of the Third Kind
För mötet med utomjordingarna och melodistrofen som François Truffaut använder för att kommunicera med dem. Contact och Arrival spelar i samma liga.

1. Annie Hall
Annie Hall
För att jag råkar ha Mr Allen med mig här just nu och han säger att Annie Hall är hans bästa film och dessutom 1977 års bästa film. Notera postern.

 

Bubblare? Nope. Däremot önskar jag att jag hade tagit mig tid att se Capricorn One, Rabid, Cross of IronSorcerer och Looking for Mr. Goodbar.

Kolla nu in vad de andra filmspanarna hyllar från ’77.

Fripps filmrevyer
Movies – Noir
Filmfrommen
Flmr
Filmitch
Absurd Cinema

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

16 Responses to 10 i topp: Filmer 1977

  1. Pingback: Årets filmer 1977 | FILMITCH

  2. Pingback: Flmr vs Filmåret 1977! | Flmr

  3. Henke says:

    Hela fem överlapp men kanske rimligt med tanke på att vi båda nog sett klart färre filmer från året jämfört med de senaste decennierna.

    Tycker det är ett svagt filmår. Några starka filmer i toppen men dålig bredd.

    Största överraskningen är att du har Närkontakt av tredje graden så högt. Roligaste inslaget är att du fick plats med Bröderna Lejonhjärta på listan…

    • Jojjenito says:

      Ja, det känns som att det är lätt för bli ganska många överlapp när utbudet av filmer krymper.

      Ja, jag skrev ju lite om Närkontakt inne hos dig. Star Wars har aldrig varit en personlig favorit även om den är hyfsat charmig.

      Draken Katla är i alla bättre än The Mayor-ormen i säsong 3. 😉

  4. Steffo says:

    Jamen det var väl en finfin duo på guld- och silver! 🙂

    Största högoddsaren (eller chocken?); Lejonhjärta!
    Fast det är ju lite kul också.

  5. 10. Bröderna Lejonhjärta – Oj, såg nog denna som liten, men minns inget.

    9. The Serpent’s Egg – Ej sett.

    8. Begärets dunkla mål – Ej sett, men kanske kollar in. Gillar Carole Bouquet i Bond-filmen For Your Eyes Only (en av mina favorit-Bondbrudar för övrigt),

    7. Den amerikanske vännen – Har mer än skådespeleri. Gillar denna helt klart, högre upp hos mig.

    6. Bernard och Bianca – Ej sett.

    5. Eraserhead – Åh nej, jag har väldigt svårt för denna. Jobbig och inget jag vill se om.

    4. Star Wars – Hmm, det var lågt, men övre halvan åtminstone. Stor favorit och en av mina favoritfilmer än idag. Given etta hos mig.

    3. Suspiria – Ja, fotot och musiken gör mycket, men den har tappat hos mig. Får se om jag klarar av att se om den någon gång. Fram tills dess har den tappat sin placering på min lista. Föredrar andra Argento-filmer.

    2. Close Encounters of the Third Kind – Såg om den för en tid sen och blev något besviken. Inte dålig, men inte heller så bra som sitt rykte (tycker jag).

    1. Annie Hall – Bra Woody-film, men aldrig varit en favorit. Behöver och ska dock se om den så får vi se hur jag känner då.

    Ah, ser att du har några fina filmer kvar att se från året som kan/borde kunna ta sig in på listan.

    • Jojjenito says:

      Minns du inte ens den superläbbiga Katla? 😉

      Bernard och Bianca kan jag rekommendera. Helmysig.

      Haha, ja, Eraserhead är speciell. Jag såg den på Cinemateket när man använde Sture. Gillade den mycket då. Sen såg jag om den för några år sen och då höll den inte riktigt, men fortfarande bra i vissa delar.

      Som jag sagt många gånger så är Star Wars inte nån personlig favorit.

      Nä, just det, minns att du aldrig varit lika förtjust i Annie Hall som jag. Beror väl förmodligen på att ”alla” andra älskar den och då måste du sticka ut lite genom att inte hylla den. 😉

      Ja, jag hade några filmer att se. Tyvärr har nog de missat sin slot nu.

      • Ok, Bernard och Bianca ska jag försöka se. Låter bra att den är mysig 😉

        Har också för mig att jag såg Eraserhead på Cinemateket, men har försökt förtränga filmen så gott det går, haha.

        Nej, har inget att göra med att andra hyllar en film som Annie Hall. Har alltid tyckt att den är ganska bra, men det betyder inte att det inte kan finnas minst tio andra filmer från 1977 (eller av Woody) som jag gillar mer 🙂

  6. Mikael From says:

    Oh, bara tre överlapp… Och kul att se att någon viftar med ”Bernard och Bianca”-flaggan!

    Annars var jag inte riktigt lika övertygad över skådespeleriet i ”Min amerikanska vän”-kände att Dennis Hopper inte riktigt visste vad han höll på med?

  7. Sofia says:

    Trevligt att se B&B på listan. Helt överens med dina 4, 3 och 1 men Close… kommer jag inte riktigt överens med.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.