10 i topp: Filmer 1988

1988Jag saknar bara ett år bland mina årsbästalistor men sen har jag listor för alla år från 1985 och fram till förra året 2015. Nu är det dags att fylla den luckan. 1988 är året. Det visar sig inte vara nåt favoritår när jag började kolla igenom vilka filmer det fanns att välja bland. Jag tror det har att göra med att jag vid den här tiden inte gick speciellt mycket på bio och jag hade liksom inte fått upp ögonen för filmens magiska värld. Det finns ju mängder av kända 80-talsrullar och några kom 1988 men jag såg inte ens Die Hard på bio. Då saknas den så förrädiska och lockande nostalgin som man kan ha kopplat till äldre filmer. För min del var det först på 90-talet som mitt riktiga filmintresse tog fart, runt 91-92 (Singles, Short Cuts, Pulp Fiction…).

Men då är det dags att se vad 1988 kan ge i filmväg!

 

10. SOS – en segelsällskapsresa
SOS

För Johan Rabaeus och Ewa Frölings överklasspar.

9. Sagolandet
Sagolandet
För Troells förmåga att blanda nostalgi med obehag.

8. Zigenarnas tid
Zigenarnas tid
För att det är en sorglig, mustig, vacker och episk saga. 😉

7. Akira
Akira

För att ett nattligt Neo Tokyo är så snyggt det kan bli!

6. Powaqqatsi
Powaqqatsi
För att regissören Godfrey Reggios ambitioner dansar på gränsen till pretentioner men inte dansar över den gränsen.

5. Frantic
Frantic

För att det är den bästa Hitchcock-filmen som inte Hitchcock regisserat.

4. Mississippi Burning
Mississippi Burning

För att jag är fascinerad av den amerikanska Södern.

3. Shoot to Kill
Shoot to Kill

För att Tom Berenger och Sidney Poitier är ett härligt omaka par i denna buddykomedi!

2. Midnight Run
Midnight Run
För att Robert De Niro och Charles Grodin slår Berenger och Poitier i sin buddykomedi!

1. Eldflugornas grav
Eldflugornas grav
För att detta kan vara tidernas bästa one-timer.

 

Bubblare? Nja, egentligen inte.

Många av filmspanarna har redan publicerat sina 1988-listor. Check them out!

Filmitch
Fripps filmrevyer
Fiffis filmtajm
Movies – Noir
Flmr
Rörliga bilder och tryckta ord

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

24 Responses to 10 i topp: Filmer 1988

  1. Fiffi says:

    Äntligen 1988 även på din blogg!!!
    Tusen tack för några osedda filmtips, jag trodde jag sett det mesta av värde från detta år men jag måste såklart ge några av dina valda filmer chansen (typ gräns-pretto-filmen). Och bra val av etta! 🙂

    • Jojjenito says:

      Det var dags! Ett irriterande gap.

      När det gäller ettan så hade jag liksom inget val. 😉

      Första delen i ”pretto”-trilogin rekommenderas först, Koyaanisqatsi. Om den uppskattas kan du gå vidare till Powaqqatsi.

  2. Sofia says:

    Oj, INGA bubblare?! Det var ett tjurigt filmår för herrn 😉 Din enda osedda film för min del var #6 men jag måste erkänna att den inte lockar så vansinnigt mycket. Sorry…

    Tack för ping förstås.

  3. filmitch says:

    tre överlapp jag har kvar att se Eldflugorna, Zigenarnas tid,
    Powaqqatsi och Sagolandet verkar lite smått intressanta
    Akira mjae
    Frantic var ok SOS var det inte

  4. Voldo says:

    Håller med om ettan. Men skulle eventuellt kunna placera Cinema Paradiso där också.

  5. Steffo says:

    Äntligen -88 in i bloggen! Great!
    Din numero uno känns ju helt främmande för moi…men 2, 3, 4 och 5 är rejäla pjäser!

    Men…SOS….hrm…hahaha. 😉

  6. Pingback: Flmr vs filmåret 1988! | Flmr - the summer edition!

  7. Henke says:

    Kul med ännu en lista och grattis till den kompletta ”samlingen”.

    Tre överlapp!

    10. SOS – nja, lite småkul här och där men inte en listvärdig film hos mig

    9. Sagolandet – aldrig hört talats om ens…

    8. Zigenarnas tid – icke sett, tror inte det är en film för mig

    7. Akira – jag tog med den till filmkväll med kompisarna för en så där 15 år sedan. Alla hatade den utom jag, och det var svårt att njuta med så många otåliga i rummet

    6. inte sett

    5. Frantic – min tia, bra thriller

    4. Mississippi burning – sett, helt ok som jag minns den

    3. Shoot to kill – komedi? Helt ok som jag minns den

    2. Midnight run – skön film, min sexa

    1. Eldflugornas grav – grymt bra film, min etta också.

    • Jojjenito says:

      Ja, det var skönt att bocka av ’88. Då går vi vidare till 1984 i september!

      Frågar du om Shoot to Kill är en komedi eller uttrycker du förvåning över att en komedi kom med på listan?

      • Henke says:

        Jag var frågande över att du kallade den komedi. Det är väl ändå en action-thriller? 😃

        • Jojjenito says:

          Aha! Jag förstår. När jag tänker tillbaka på den så är det mestadels de komiska (i mitt tycke) inslagen som fastnat. Just kemin mellan Poitier och Berenger, och hur Poitier envisas med att följa med upp i bergen osv.

          Men visst, det är väl rent strikt en actionthriller med en komiska inslag.

  8. David says:

    Okej, missade din lista… Eldflugornas grav… fint val till förstaplatsen. En OTROLIGT JÄVLA BRA, LYSANDE och en helt och hållet FULLÄNDAD FILM!!! Ville bara säga det. Övriga filmer är lite ”mäh..” 😀

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.