10 i topp: Filmer 1986

1986Dags för ett sånt där svårt 80-talsår igen. 1986. Jag har inga självklara favoritfilmer även om det givetvis finns en del mycket bra filmer. Jag har säkerligen missat en hel del av andras favoriter då 80-talet inte är nåt favoritdecennium för mig personligen.

Som vanligt så är det vissa filmer som kommer med på listan enbart för att jag minns att jag gillade dem. När det gäller en film som t ex Blue Velvet så såg jag om den för ett tag sen. Om jag inte hade gjort det så hade den nog hamnat betydligt högre då jag mindes den som superbra. Vid omtitten sjönk den en hel del, men inte tillräckligt för att hamna utanför listan.

Då rullar vi!

 

10. F/X
F/X
För att jag minns den som ganska cool och så är Brian Dennehy bra som vanligt. Tack för kaffet!

9. Laputa – Slottet i himlen
Laputa

För att Miyazaki trots allt är just Miyazaki. Pippi Långstrump-flätor!

8. The Fly
The Fly
För Cronenbergs typiska kroppsskräck. Akne!

7. Blue Velvet
Blue Velvet

För att filmen trots att den sjönk vid omtitten har en del klassiska Lynch-scener. Cigaretthållaren!

6. Down by Law
Down by Law
För att det är en av Jim Jarmuschs bästa filmer och för att Roberto Benigni för en gångs skull funkar. Film noir-fotot!

5. Manhunter
Manhunter

För att jag gillade den skarpt när jag såg den på en Cinemateket-visning i början av 2000-talet. Freeze!

4. Aliens
Aliens

För att RIPLEY. Vapnet är av plast!

3. Platoon
Platoon

För att jag stapplade ut vimmelkantig och kvar i djungeln på en trottoar i London efter en visning under en engelsk språkresa. Janne Boklöv!

2. Rosens namn
Rosens namn
För att jag älskade det medeltidsgroteska och munkfula men samtidigt mysteriesofistikerade. Opera!

1. Stand by Me
Stand by Me
För känslan av räls och äventyr som aldrig tar slut. Spårlöst borta är den, den där barndomen!

 

Bubblare? Inga bubblare.

Kolla nu in vad de andra filmspanarna har hittat i filmväg från 1986.

Filmitch
Fripps filmrevyer
Fiffis filmtajm
Movies – Noir
Rörliga bilder och tryckta ord
Flmr
Absurd Cinema
Spel och Film
Filmedia
Filmfrommen

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

17 Responses to 10 i topp: Filmer 1986

  1. Pingback: Flmr vs Filmåret 1986! | Flmr - the summer edition!

  2. David says:

    Två överlapp, samma position på Aliens, annars väldigt olika listor. 6:an och 5:an tror jag att jag har sett. Minns dock ingenting. Kul med Miyasaki. Jo han är som han är och gör jättefina filmer. 🙂

    • Jojjenito says:

      Att vi har har olika listor kan kanske bero på att jag inte har så bra koll på just 80-talsåren och därför har jag säkert missat en del smalare guldkorn.

      Down by Law tror jag du kan gilla. Se den gärna om du får tillfälle.

  3. Steffo says:

    F/X! Den var rejält underhållande den! 🙂

    Och din nummer ett går icke att klaga på! Som sagt; King kanske har nåt lite extra när han kliver ur skrämselramen och berättar om ”normala” människor. En riktigt fin film detta. 🙂

    • Jojjenito says:

      Ja, F/X var underhållande. Det är iofs i princip det enda jag minns. 😉

      Fast det är ju det som är så bra med King när han skriver skäck: det handlar om just normala människor men i onormala skräcksituationer.

  4. Henke says:

    Tre överlapp vilket får anses som normalt.

    Vad har vi på Jojjenitos topp 10 då?

    10. F/X – inte sett, knappast troligt att jag plockar upp den nu.
    9. Laputa – jättebra, Miyazaki ju, men inte en av mina favoriter från honom, men den borde vara en bubblare hos mig (uppdaterar genast min lista!)
    8. The fly – inte sett, inte sugen trots Jeff
    7. Blue velvet – sågs på Decennier, helt ok, 3/5, många bra scener. Bättre scener än helheten?
    6. Down by law – skön film, bubblare hos mig
    5. Manhunter – spännande film, länge sedan jag såg den
    4. Aliens – yay!
    3. Plutonen – yay, vilken sjuhelvetes filmupplevelse!
    2. Rosens namn – bubblare, länge sedan jag såg den
    1. Stand by me – yay! Bra film

    • Jojjenito says:

      Skönt att det är normalt. 🙂

      Nej, Laputa är inte heller nån av mina favoriter men jag valde på den och Star Trek 4 (den med valarna) och då var valet ganska lätt. 😉

      Inte sett Flugan?! Aj då. Håller än. Var inte bara en fluga på 80-talet. 😉

      Och den heter alltså ”Rosens namn”, inte ”I rosens namn” som florerar här och där. 😉

      • Henke says:

        Jag tror jag fick till rätt namn där. Lätt att slinta på tangenterna… 😉

        • Jojjenito says:

          Grejen är att jag själv skrev ”I rosens namn” först och jag får alltid för mig att det är så den heter. Sen precis innan jag var klar med inlägget såg jag att den faktiskt hette Rosens namn/Der Name der Rose/The Name of the Rose. På svenska låter ”I rosens namn” av nån anledning bättre.

  5. filmitch says:

    Har sett alla på din lista förutom Laputa och Down by law. Den förstnämda finns det chans att jag ser den sistnämnda – skulle inte tro det.
    Vet att Noir är mkt förtjust i Manhunter men för mig har den alltid varit ett sömnpiller men det blev trots allt några överlapp.

    • Jojjenito says:

      Jo, att M-Noir är ett Mann-fan är ingen nyhet. 🙂

      Ah, just det, Jarmusch är ingen favorit hos dig. Jag kan inte ens locka dig med det här klippet? 😉

  6. filmitch says:

    Nope men som av en händelse kommer det en J.J film nu på söndag. Om jag rasar? Understatement.

  7. Sofia says:

    Fina överlapp på topp fyra, det är gott så 🙂 Har en Fly-box stående och väntar men den tycks ha svårt att slå sig igenom ansamlingen av allt annat som pockar på.

    • Jojjenito says:

      Hur är det, kommer du överens med Cronenberg i vanliga fall? Om du gör det så bör du se Flugan.

      • Sofia says:

        Har nog inte sett tillräckligt många för att att kunna ge något klart svar. Eastern Promises — bra, Dead Zone — ok, Maps to the Stars — say whåååt?! Och någon gång tror jag att jag har sett denna flug-version, men det var ruggigt länge sedan

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.