10 i topp: Filmer 1989

1989Som vanligt när det gäller äldre filmår (80-talet) så har jag ganska svårt att från början hitta tillräckligt många filmer som jag tycker är listvärdiga. Först går jag in på Filmtipset och kollar vilka filmer jag har betygsatt från året i fråga. Jag började sätta betyg på Filmtipset i början av 2003. Problemet blir ju då förstås att många äldre filmer saknas, filmer som jag sett och gillat men innan 2003. Då får man titta på t ex IMDb och andra sajter som gjort listor på favoriter och efter några minuter så är det ganska lätt att få ihop den grupp filmer som man ska välja mellan. Topp 3-4, de absoluta favoriterna, är lättast. De sticker liksom ut direkt. Om en film inte gör det så är det tydligen inte en sån där toppfavorit även om jag kan tycka att den är mycket bra.

Hmm, nu när jag tittar på de filmer jag har att välja på från ’89 så känner jag att det blev oroväckande tunt efter toppfilmerna. Gahaha, jag vet knappt om jag faktiskt får ihop tio filmer som jag kan stå bakom helhjärtat den här gången. Vissa filmer har jag förvisso sett och gillat men jag kan liksom inte minnas direkt varför jag gillade dem. Hur ska jag göra? Ta med en film trots att jag inte riktigt vet varför? Räcker det med att jag vet att jag gillade den när jag såg den? Jag har ju liksom ingen annan film att välja på så…. ja, så får det bli.

Då kör vi alltså, efter en viss tvekan!

 

10. Roger & Me
Roger & Me
Säga vad man vill om Michael Moore men han har gjort några underhållande dokumentärer i alla fall.

9. Back to the Future Part II
Back to the Future Part II

Visst är det i den här de åker till framtiden och åker hoverboard?

8. Star Trek V: The Final Frontier
Star Trek V: The Final Frontier
Ja, men det förstår ni väl att en Star Trek-film ska vara med. Det är default, förutsatt att det finns en Star Tre-film tillgänglig för året.

7. Indiana Jones and the Last Crusade
Indiana Jones and the Last Crusade
Det här tycker jag nog är den bästa av Indy-filmerna då Sean Connery bidrar med både tyngd och humor.

6. Dead Calm
Dead Calm

Billy Zane är insane in the membrane, insane in the brain!

5. Parenthood
Parenthood
Steve Martins bästa film. Kanske för snäll och ostig mot slutet (med dubbla födslar och allt) men en rejäl film och Jason Robards dominerar. Keanu Reeves?! Joaquin Phoenix?! ”Daaaaaaaave!”.

4. Dead Poets Society
Dead Poets Society

Minns fortfarande (från när den sågs på bio på 1990) klumpen i halsen när en viss händelse inträffar (inte den på bilden). Robin Williams! Ethan Hawke?!

3. The Abyss
The Abyss

Bästa sortens undervattensäventyr. Är slutet over the top? ALIENerande?

2. Do the Right Thing
Do the Right Thing

Fight the power! We’ve got to fight the powers that be!

1. Kikis expressbud
Kikis expressbud
En otroligt mysig Ghibli-anime om världens charmigaste häxa. Plus en talande katt. Plus att den utspelas i Hayao Miyazakis version av Stockholm/Visby.

 

Har jag några bubblare? Egentligen inte eftersom det handlade om att välja vilka filmer som skulle komma med på listan snarare än att välja bort filmer som inte skulle få vara med, men det här var några av de filmer som jag bollade med: Pet SemataryBorn on the Fourth of JulyThe KillerMystery Train och Den sjunde kontinenten.

Kolla nu in vad de andra filmspanarna har hittat i filmväg från 1989. Inga gissningar den här gången, sorry.

Filmitch
Fripps filmrevyer
Fiffis filmtajm
Movies – Noir
Rörliga bilder och tryckta ord
Flmr
Absurd Cinema
Spel och Film
Filmedia

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

41 Responses to 10 i topp: Filmer 1989

  1. Pingback: 1989 års tio bästa filmer | Rörliga bilder och tryckta ord

  2. Pingback: Årets bästa filmer 1989 | FILMITCH

  3. Pingback: Flmr vs Filmåret 1989! | Flmr

  4. filmitch says:

    Jodå tre överlapp och endast en jag inte sett – än. Kikis expressbud står i hyllan. Hitintills har The Abyss varit med på alla listor – märkligt att en film vars budskap är att frun ska vara hemma och serva mannen är så populär 😉
    Detta år var lättare än ett par av år på 90-talet men det är inte direkt några toppfilmer.

    • Jojjenito says:

      Kikis rekommenderas å det varmaste. Förstås.

      Angående The Abyss. Det du snackar om är inget jag minns att jag tänkte på (eller så tänkte jag inte på det alls), men nu var det ett tag sen jag såg den.

      • filmitch says:

        Förståeligt – jag såg om filmen för inte så länge sedan och reagerade direkt men är å andra sidan överkänslig för sådana där konservativa tongångar. Flyttar upp Kiki ett hack på att se listan

        • Jojjenito says:

          Ser fram emot att höra vad du tycker om Kiki. Nu har väl jag sabbat det hela genom att höja förväntningarna till orimliga nivåer. 😉

  5. Henke says:

    Fin lista ändå. You did good!

    Min gissning slog slint. Inte ens med tre gissar hamnade jag rätt. Vare sig Drugstore cowboy, Blind fury eller Sex, lies, and videotape hade du med. Har du sett Soderberghs lilla indy-drama?

    Största positiva överraskningen – Kiki på plats etta!

    Största Waaaat? – kanske inte att Parenthood är med på listan, utan att det skulle vara Steve Martins bästa film? Jag måste kanske se om den…

    • Jojjenito says:

      Tack! Det kändes jobbigt ett tag.

      Ja, jag har inte sett nån av dina gissningar så de hade svårt att komma med på min lista. Har alltså inte sett Soderberghs debut (är det väl?).

      Kiki! 🙂

      Haha, ja, jag kom nu plötsligt på att kanske Raka spåret till Chicago är en bättre film. Men vilken tycker du är Steve Martins bästa. Säg bara inte Tre amigos…

  6. David says:

    Gillar ettan… Kommer också högt på min lista. Tvåan däremot vet jag inte om jag hört talas om. Förmodligen har jag det, men jag har svårt för allt som stämplas blaxploitation… Om det inte är en rejäl dos Kung Fu inblandat dvs…

  7. Sofia says:

    Kan hålla med om att Parenthood är en av Steve Martins (och Ron Howards?) bästa. Damn, skulle ha gissat på Star Trek, men vågade inte eftersom det var ett udda nummer 😉

    • Jojjenito says:

      Gahahaha, är det Ron Howard som har regisserat Parenthood!? Damn it, har jag gett beröm till den vaniljbleke regissören av misstag. Där tänkte jag mig inte för. 😉

      Klart att Star Trek är med. Den där udda/jämn-regeln funkar inte på mig. Gäller t ex trean och fyran, där ju trean The Search for Spock är överlägsen fyran The Voyage Home. Tycker jag. 🙂

  8. Mina tankar om listan:

    10) Roger & Me – Ej sett och inte sugen.

    9) Back to the Future Part II – Javisst ska den vara med på listan. Klart bättre än trean.

    8) Star Trek V: The Final Frontier – Ej sett, men kul att du är trogen Star Trek-filmerna.

    7) Indiana Jones and the Last Crusade – Ja, denna och ettan är bäst. Sean Connery höjer helt klart med sin närvaro.

    6) Dead Calm – Bra thriller man kan se om.

    5) Parenthood – Kul att se denna på din lista, lite oväntat. Jo, jag gillar denna och den blir nog bättre med tiden. Uppskattar att det inte är en ren komedi utan har mycket hjärta också.

    4) Dead Poets Society – Bra film, men ingen favorit som tar sig in på min lista.

    3) The Abyss – Alltid gillat denna film, även om den inte är perfekt och på gränsen till att bli för mycket.

    2) Do the Right Thing – Minns den inte tillräckligt för att säga det ena eller det andra. Inte på min lista iaf.

    1) Kikis expressbud – Ej sett och har inte varit jättesugen, men när jag tar tag i lite anime ska den ses.

    • Jojjenito says:

      Nä, du är väl inte så förtjust i Mr Moore har jag för mig. Eller?

      Haha, ja, jag kunde inte låta bli att ta med Star Trek. 😉

      Ska bli kul att följa ditt anime-tema när det än kommer!

  9. Magnus says:

    Flera fina överlapp – strålande att Döda poeters sällskap och Avgrunden är med! Kikis expressbud har jag hört mycket om, men aldrig sett. Den verkar ju trots allt sevärd …

  10. Pingback: Årets bästa filmer 1989 | Absurd Cinema

  11. Fiffi says:

    Ååååå vad jag gillar din etta! Jättemycket gillar jag den! Och då har jag inte ens sett den, hahaha. Jag gillar den för nu halkade Kikis expressbud upp på topp-två animerade filmer jag ska se inom en jättesnar framtid (det är den och den där dinosaurien, den som är god – och grön).

    Bra bild du hittade på Billy (in)Zane också. 😉

  12. Steffo says:

    Det går ICKE att klaga på en lista som innehåller både Indiana Jones OCH Star Trek!!! Right on!
    🙂

    Och Parenthood…en rulle som vunnit med åren?? Känns inte som den fick den uppskattning den är värd när den kom.

    • Jojjenito says:

      Hmm, Star Trek. Jag trodde det var typ bara jag som verkligen gillade Star Trek, i alla fall bland filmspanarna.

      Parenthood är bra. Punkt.

      • Sofia says:

        Nejnej, en del av filmerna är ju riktigt underhållande. Men jag måste väl erkänna att jag sällar mig till mainstream och tycker fyran är roligast… OST har sina poänger och jag är ju snart igenom New Generation. Så lite Star Trek-gillande även från mig. Bara så du inte känner dig ensam tänker jag 😉

        • Jojjenito says:

          The Voyage Home, tramsig men ganska rolig. Man har inget annat VAL än att åtminstone gilla den lite. 😉

          Skönt att ha några fler anhängare. 🙂

          *Next* Generation?

          • Sofia says:

            Ouuuu, you got me there. Jag lovar, jag _har_ faktiskt sett större delen av säsongerna 🙂

            Jag VALJER att inte bevärdiga din ord”vits” med en kommerntar 😉

  13. Jag gör precis som dig när det kommer till organiserandet av mitt eget listande. Precis så och sedan står jag inför alla dom där filmerna jag inte sett när jag väl samlar ihop en bunt osedda från året. Får genom organiserandet av dessa årslistor därför en bra bank med förslag på filmer jag bör se, om jag vill få årskategoriserade tips av mig själv.

    Är sugen på Kikis Expressbud då den verkar ha vissa ingredienser som kan få mig att falla, även om jag konstigt nog aldrig haft något sug efter Miyazaki. Tror det beror mest på den klassiska ”alla andra gillar hans filmer och därför behåller jag distansen och fokuserar på sådant som inte är lika självklart”.

    Dead Calm är jag däremot riktigt sugen på att se efter att ha blivit medveten om denna i samband med min lista. Den är klart lockande och känns ganska bortglömd.

  14. Du tycker som mig angående The Last Crusade. Bästa Indiana Jones, som har en tyngd föregångarna saknar. Fjärde filmen har jag inte gett mig på ännu. Så stort fan (alternativt masochistiskt fan) är jag inte ändå.

    Du sätter fingret rätt kring min största tveksamhet med The Abyss. Kanske inte så att just det inslaget var fel för det förväntade jag mig och hoppades på, men det togs upp till ljuset alldeles för bokstavligt, istället för att det kunde gjorts mer filosofiskt och otydligt. Mer som en antydande dröm, hade jag hoppats på.

    • Jojjenito says:

      Ditt icke-sug mot att se Miyazaki-filmer påminner om mitt dito när det gäller Pixar. Har ju bara, konstigt nog, sett en enda Pixar-film.

      Fjärde Indy-filmen är INTE bra. Ingen katastrof kanske men vissa ingredienser i handlingen passar inte alls.

      • Jag är också dålig på att se pixars familjefilmer och moderna familjefilmer eller barnfilmer i allmänhet. Har sett fler än dig, men dom flesta när jag var i en ganska ung ålder. Dock blir jag oftast positivt överraskad när jag väl tar steget att se dessa filmer.

  15. Voldo says:

    Kan hända att jag håller med om ettan. Rankar den som Miyazakis näst bästa film efter Spirited Away.

  16. Pingback: 1989 års bästa filmer - Spel och Film

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.