10 i topp: Nattfilmer

filmspanarna_kvadratFilmspanarnas tema den här månaden är Natten! Jag gillar ofta nattfilmer, filmer som till största delen utspelar sig under den mörka delen av dygnet, kanske speciellt filmer med en handling som äger rum under en enda natt. När filmspanarna kör sina teman brukar jag i vanliga fall välja ut en film som passar temat, se den och skriva om den. Oftast handlar det om en film som jag inte sett förut men ibland kan det bli en omtitt. Den här gången hade jag siktet inställt på två filmer som jag sett för länge sen och då gillat mycket. Antingen skulle jag se en av dem eller till och med bägge.

Men jag hann varken med att se en eller två filmer så därför kör jag Henke-style och sätter ihop en topp-10-lista istället! Mina favoriter bland de nattliga filmerna kommer här.

.

10. After Hours (1985) och Into the Night (1985)
After HoursInto the Night
Precis som Adam på Filmspotting så fuskar jag på min tiondeplats. Den blir nämligen delad och filmerna det handlar om är just de två som jag hade siktet inställt på som jag nämnde i inledningen. Härliga filmer (som jag dock inte sett på evigheter) som utspelar sig under en enda crazy natt. Bägge kom dessutom samma år, 1985!

9. Akira (1988)
Akira
Jag lyckades klämma in en anime på listan. Roligt! Neo-Tokyos nattliga miljöer är helt underbara i denna flummiga historia.

8. Dinner Rush (2000)
Dinner Rush

En nattfilm som i princip i sin helhet utspelar sig på en restaurang på Manhattan. Härlig stämning och miljö. Efter filmen ville jag äta pasta men inte friterad. Jag skrev om filmen när filmspanarna hade tema Mat.

7. Nuit blanche (2011)
Nuit blanche
En mycket bra fransk actionthriller som till största delen utspelar sig på en nattklubb under en intensiv Kulturnatt i Paris.

6. 25th Hour (2002)
25th Hour
Här är ytterligare ett exempel på en film som till största delen utspelar sig på en nattklubb. Edward Norton ”firar” i Spike Lees film sin sista natt i frihet innan han ska avtjäna ett långt fängelsestraff.

5. The Set-Up (1949)
The Set-Up

Jag var ju bara tvungen att ta med en film noir på listan då ju dessa väldigt ofta utspelar sig nattetid. The Set-Up skrev jag om när jag hade film noir-tema och den utspelar sig i realtid under matchkväll i den korrupta boxningsvärlden.

4. Deep Cover (1992)
Deep Cover

Larry Fishburne gör en klockren insats som en undercover-cop som tappar bort sig själv när han går föööör djupt undercover. En psykotisk Jeff Goldblum gör den slemmigaste av korrupta advokater.

3. Collateral (2004)
Collateral

Michael Mann är mästaren på att skildra Änglarnas stad om natten. Tom Cruise är en ambulerande hitman som får motvillig taxilift av Jamie Foxx.

2. Nightcrawler (2014)
Nightcrawler

Är det så att Dan Gilroy är Manns arvtagare när det gäller att skildra Los Angeles om natten? I vilket fall så är Nightcrawler en toppfilm där Jake Gyllenhaal åtminstone borde ha blivit nominerad till en Oscar.

1. Irréversible (2002)
Irréversible
Nattkaos under en kaosnatt. En käftsmäll och ett slag i magen. Ett snurrande inferno. Kan man backa bandet? Nej.

.

Hade jag några fler nattfilmer jag bollade med? Ja, bl a: Night and the City, Strange Days, My Dinner with Andre, Magnolia, Attack the Block, The Towering Inferno, Night of the Living Dead och så tv-serien ”Miami Vice” förstås!

Kolla nu in vilka nattliga äventyr de andra filmspanarna ger sig ut på.

Har du inte sett den? (blogg)
Absurd Cinema
Rörliga bilder och tryckta ord
Fripps filmrevyer
Flmr
Fiffis filmtajm
Filmitch

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

16 Responses to 10 i topp: Nattfilmer

  1. Henke says:

    Haha. Svaret var noll överlapp, även om jag hade med din nr 2 som bubblare…. Kul lista! JJag har sett tre av filmerna men har åtta osedda!

    • Jojjenito says:

      Noll överlapp! Av nån anledning trodde jag att det skulle vara ungefär lika många som när man kör årslistor, men ett år är ju givetvis mer begränsande än nattfilmer. 😉

      Ovanligt många osedda kan jag tycka.

  2. Carl says:

    Alla listor med Irreversible som #1 måste vara bra. Det vore onekligen svårt för den filmen att utspelas under dagtid. Fast det är väl så att den börjar/slutar under dagen, och att man gott kan säga att det kan ses med viss symbolik. Samma drifter är åtråvärda eller avskyvärda beroende på kontext som här speglas av dag och natt.

    • Jojjenito says:

      Tack. Jag är glad att jag kom på att ha med Irréversible på listan. Det var en av de sista jag kom att tänka på.

      Du tänker på sista scenen i parken antar jag? Det är väl där historien tar sin början, ja.

      • Carl says:

        Jag tänker främst på när de är i sin lägenhet, innan de ger sig av till festen. Det kanske är närmare kvällen men väl innan nattens intågande.

  3. filmitch says:

    Bra lista har inte sett Set up, Akira & Deep cover. Din topp tre är mycket bra filmer!

  4. Steffo says:

    Ahhh…After Hours! Den spelar sannerligen i samma sköna liga som Trassel…!
    Mycket bra spaning om Mann och Gilroy. Känn som de har samma stuk på sina bilder och vinklar. LA-natten gör sig verkligen kanon på film när det gnistrar och blänker förföriskt…!

    Nuit Blanche har jag tusan inte sett ännu! Trots att tipsen rullat in från olika håll. Bara att bättra sig…(så mycket filmer, så lite timmar på dygnet!) 😉

    • Jojjenito says:

      Spaning och spaning, jag har hört en hel del säga det, så kan inte ta åt mig nån ära för den spaningen. 😉

      Du kan ju alltid se Nuite blanche nån natt dårå för att få tid. 😉

  5. Fiffi says:

    Din topp tre skulle nog vara min topp tre också om jag gjorde en liknande lista. 🙂

  6. Sofia says:

    Oj, här var det oväntat många filmer som jag saknade. Nightcrawler är ju rätt färsk i minnet, tror du att den kommer att hålla samma kvalitet om tio eller tjugo år? Och det är intressant hur man kopplar just det här med tidens gång, för min del är Dinner Rish inte alls en natt-film utan en kvälls-film…

    • Jojjenito says:

      Du vill se andra filmer på listan menar du? Men det här är ju MINA filmer. 😉 Jag är nyfiken, ge mig exempel på filmer du skulle vilja ha med.

      Din fråga om Nightcrawler. Kort svar: Ja.

      Ah, jag tycker Dinner Rush har den stämning jag letade efter. Sen om det är kväll eller tidig natt spelade inte så stor roll. Det var åtminstone mörkt. 😉 Men framförallt var rätt stämning, för mig.

      • Sofia says:

        Har ingen som helst ambition att ändra DIN lista 🙂 Men om JAG gjorde en lista skulle kanske tex Sinister platsa. Känns som att det skulle kunna bli mycket av en skräcklista…

        • Jojjenito says:

          Aha, intressant. För mig fanns inte ens skräckfilmer på kartan. Det var inte alls den typ av filmen jag tänkte på, men det berodde nog på att jag redan från början liksom fokuserade på ”one crazy night”-filmer eller ”one crazy night”-liknande filmer. Fast nu det finns ju några på min lista som inte platsar i den kategorin heller. Well, anywho… 🙂

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.