10 i topp: Filmer 1982

19821982 känns som ett nästan lika bra år som 1984 men inte riktigt. Däremot är det betydligt bättre än 1983.

Och innan ni klagar på att Blade Runner bara är bubblare och att TRON är med på listan så kan jag bara säga att jag inte har nån förklaring förutom att jag saknade tron på Blade Runner när jag gjorde listan. 😉 Och så var det evigheter sen jag såg den och minns knappt nåt alls.

Dags att se vad 1982 har i sitt filmskafferi!

 

10. TRON
TRON

För Bruce Boxleitner a.k.a Luke Macahan.

9. Poltergeist
Poltergeist
För scenen med stolarna i köket.

8. Pink Floyd: The Wall
Pink Floyd: The Wall
För den brittiska fulsnygga känslan och den fina musiken.

7. Star Trek II: The Wrath of Khan
Star Trek II: The Wrath of Khan

För slutet med Spock och Kirk. ”The needs of the many outweigh the needs of the few. Or the one”.

6. The Thing
The Thing
För scenen där man testar blod.

5. E.T.
E.T.

För att jag såg den på bio 1982 med en klump i halsen i slutet.

4. First Blood
First Blood

För att det är Sylvester Stallones bästa film. Men Brian Dennehy är bäst.

3. Den enfaldige mördaren
Den enfaldige mördaren

För att Hasse Alfredson (ett s) visar sig vara en riktigt bra regissör!

2. Koyaanisqatsi
Koyaanisqatsi
För att det känns som en dokumentär om Jorden gjord av utomjordingar.

1. Fanny och Alexander
Fanny och Alexander
För scenen där bröderna Ekdahl (Jarl Kulle, Börje Ahlstedt) duellerar med Jan Malmsjös präst. Givetvis är det femtimmarsversionen som gäller!

 

Bubblare? Blade Runner, Missing och Wild Style.

Kolla nu in vad de andra filmspanarna har grävt fram från ’82.

Filmitch
Fripps filmrevyer
Fiffis filmtajm
Movies – Noir
Flmr
Rörliga bilder och tryckta ord
Filmmedia
Spel och Film
Filmfrommen

 

”Tänk att en människa som jag, på nära 100 kilo med fullt utvuxet skägg och förstånd ska behöva sitta på denna löjliga obekväma stol och höra på denna fullfjädrade hycklare. ”Brustenheten i vårt liv”, kyss mig där ryggen byter namn. Nu håller du käften, Carl. Du håller käft, när jag talar om för den här disparata själsmasturbatören vad jag har i bakfickan. Hör nu på!”

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

25 Responses to 10 i topp: Filmer 1982

  1. Pingback: Flmr vs Filmåret 1982! | Flmr

  2. Magnus Carling says:

    Jösses, vi har ju nästan samma filmsmak. Men Bladerunner borde du ha haft med. 🙂

    • Jojjenito says:

      Normalt så brukar vi nog inte riktigt ha med samma typer av filmer men jag tror att de filmer man har att välja bland minskar dramatiskt ju längre tillbaka i tiden vi kommer. 🙂

  3. Steffo says:

    TRON före Bladis…??!??!?! Jag är flabbergasted!

  4. Henke says:

    Men, men, men, men, men… ??????

  5. Pingback: Topp tio bästa filmer 1982 - Film & Media

  6. David says:

    Aha, det var länge sen du såg Bladerunner. Du borde ge den en chans. Jupp, fem timmar F&A, det förtjänar filmen. 🙂

  7. Pingback: 1982 års tio bästa filmer | Rörliga bilder och tryckta ord

  8. Sofia says:

    För min del är det tvärtom — det var evigheter sedan jag såg Tron men Blade Runner såg jag när SF körde den. Blev faktiskt överraskad av att den var bättre än jag mindes den. Yay Star Trek! 😀

  9. Mikael From says:

    AH kul lista! Jag såg Koyaanisqatsi i förra veckan och den var nära att hamna i listan, den är ju ganska pretto och jag störde mig på musiken, men samtidigt vacker och speciell…

    Star Trek borde jag ju haft med, Khan är ju en av de bästa och ”Kobayashi Maru” är ju the stuff of legends 🙂

  10. filmitch says:

    Fem överlapp. Tyvärr har jag bara sett 3 timmars versionen av F&A men det räckte ändå till listplats 😀

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.