10 i topp: Filmer 2010

2010Kan sommaren bli hetare? Ja, det kan den! Det är nämligen dags för en ny årsbästalista. Kanske inte en lisa för din överhettade sommarsjäl, men en lista i alla fall. Min filmspanarvän, storviltjägaren Henke har efterlyst listor för år 2010 för att få bästa möjliga underlag när den ultimata årslistan för det året ska sammanställas. Eftersom jag börjat få lite smak för att göra såna här listor så ställer jag givetvis upp. En generell notering om 2010 är att jämfört med den förra listan jag gjorde, för 2008, så var det den här gången lättare att hitta riktigt bra filmer att välja bland. Då, som vanligt, kör vi…

****

10. Snabba Cash
Snabba Cash
Givetvis måste Snabba Cash vara med på listan. Jag hade läst boken. Jag såg filmen. Jag var nöjd. Det är nervigt och psykologiskt. Alla tänker på pengar och sig själva – man kan inte lita på nån – och alla brottas med tankar om vad som är det rätta att göra. Och så är Fares Fares med.

9. Armadillo
Armadillo
Att en dokumentär hamnar på en årsbästalista är inte vanligt för min del även om det har hänt förut (Man on Wire). Efter att ha sett dokumentärer brukar jag oftast konstatera ”helt ok film om ett intressant ämne” men mer än så brukar det inte bli. Armadillo är faktiskt en av de bästa dokumentärer jag har sett. Som Jarhead fast på riktigt. Den förtjänar sin niondeplats.

8. The Fighter
The Fighter

Christian Bale går all-in i sin roll (som vanligt), Marky Mark är snäll, Amy Adams och Melissa Leo (från bl a Frozen River) tävlar om att vara mest white trashig. Och Hoyte Van Hoytema fotar. Oslagbart.

7. The King’s Speech
The King's Speech
Har inte The King’s Speech fått en del smisk efter att den vann sin Oscar? Själv tokgillade jag den när jag såg den på bio. Filmens dialog, stammande eller ej, var en ren njutning för mig. Skulle The Social Network vunnit Oscarn? Inte om du frågar mig.

6. The Ghost Writer
The Ghost Writer
En film som liknar The King’s Speech till viss del. Det är en sån där enkel film som bara puttrar på men som jag hela tiden njuter av. En lätt flytande och mysig konspirationsthriller med en som vanligt barnsligt charmig Ewan McGregor. Regi: Roman Polanski!

5. I Saw the Devil
I Saw the Devil

En störande film. En film att bli störd av. En störd film. Den obligatoriska koreanska crazy humorn lyser med sin frånvaro. Det gör däremot inte det extrema våldet och den genommörka handlingen.

4. Hämnden
Hämnden

Jag tror faktiskt det här kan ha varit den första (och enda) filmen som jag sett av Susanne Bier. En stark film med starka känslor och stora ämnen. Ja, Mikael Persbrandt är med.

3. True Grit
True Grit

True Grit är en ganska härlig Coen-film. Det är underhållande hela tiden och välgjort rent tekniskt (inget annat att vänta från bröderna). Filmen är matinémysig, rolig, och mot slutet riktigt spännande. Plötsligt, mitt i all mysighet, fick vi oss även lite trevligt ultravåld till livs. Skön comeback för bröderna efter debaclet Burn After Reading.

2. Incendies
Incendies

Det blir inte mer filmmagi, mer välgjort, mer gripande än så här (well, kanske på plats nummer ett då, ehe…). Jag satt klistrad från första till sista minuten. På svenska fick filmen heta Nawals hemlighet.

1. Black Swan
Black Swan
Darren Aronofsky igen! 2008 var det The Wrestler, nu Black Swan, en The Wrestler fast i balettvärlden och båda avslutas med ett hopp. Black Swan en suverän psykologisk thriller.

****

Den här gången fanns det alltså väldigt många filmer som var värda ett hedersomnämnande: Senna, The Social Network, Meek’s Cutoff, The Yellow Sea, The Next Three Days, The Trip, Bibliothèque Pascal, Inception, Bedevilled127 Hours är de som var närmast att hamna på listan.

Vilka filmer har jag inte hunnit se som jag kanske ville se? Never Let Me Go, Blue Valentine, Let Me In, Insidious, How to Train Your Dragon är några.

Hoppa nu vidare till fler listor hos några av filmspanarna för att få deras syn på filmåret 2010: Rörliga bilder och tryckta ordFripps filmrevyer, Fiffis filmtajmFilmitch och Movies – Noir. Jag ska i alla fall hoppa in hos dem för att kolla hur många överlapp det blir…

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

16 Responses to 10 i topp: Filmer 2010

  1. filmitch says:

    Betar av din lista:
    10 – Helt ok men jag gillade tvåan bättre.
    9 ej sett men hört talas om
    8 en film jag inte gillade alls – trots bra skådisar och ämne
    7 , 6, 5 alla vara starka kandidater till min lista men föll på målsnöret. Speciellt Ghost writer var en mycket positiv överraskning då jag inte gillade boken.
    4 Står inplastad i dvdhyllan ber att få återkomma
    3 En besvikelse men å andra sidan så gillar jag just Burn after reading
    2 ej sett men hört talas om
    1 Var ganska ljummen till filmen vet egentligen inte varför anar att jag bör se om den.
    Tack för ping 🙂

    • Jojjenito says:

      10. Håller med. Tvåan är bättre och den hamnade på 2012 års lista (på plats 7).
      9. Varning! Mellanöstern! 😉
      4. Ser fram emot din återkomst!
      2. Rekommenderas starkt.

  2. Sofia says:

    Tackar också för ping.

    10. Väntar fortfarande på en chans att se alla tre i ett svep (men jag kommer nog att tycka att böckerna är bättre 😉 )
    9. Har du skrivit om den tidigare eller är det plox som också gillade den? Hur som helst vet jag inte riktigt hur sugen jag är
    8. Väntar i hyllan
    7. Väntar i hyllan
    6. Nästan enda överlappet…
    5. Väntar i hyllan
    4. Även Movies-Noir hade väl med den på sin lista? Inte sett
    3. John Waynes originaladaption och boken väntar i alla fall i hyllan
    2. Även Movies-Noir hade väl med den på sin lista? Inte sett
    1. Natalie Portman ftw 🙂

    Och jag som tyckte att 2008 var betydligt lättare att hitta bra filmer till men därmed betydligt svårare att göra lista till förstås.

    • Jojjenito says:

      Effektivt där att copy-pasta dina kommentarer. ”Väntar i hyllan”, ”Väntar i hyllan”. 😉

      10. Det räknar jag med, att du tycker böckerna är bättre alltså. 😉
      9. Jag har skrivit om den. Titeln och bilden är länkar till min recension.
      4 & 2. Japp, stämmer.

      Två överlapp. Inte så dåligt ändå.

      • Sofia says:

        Japp, känns bra att veta att jag har filmer som är Jojjenito-approved som väntar 😀
        Ang. 9: Sorry, jag var otydlig. Jag förstod att du skrivit om den men det kändes som om jag hade läst om den hos någon annan också och funderade på om det kunde vara Plox

        • Jojjenito says:

          Jojjenito-approved, haha. Oj, nu kände jag pressen direkt. Jag känner en viss filmspanare som varit i Afrika nyligen som iiiiinte gillade första filmen. 😉

          Ok. Vet inte om Plox skrivit om Armadillo men Movies – Noir har det och han gillade den.

  3. Pingback: 2010 års tio bästa filmer | Rörliga bilder och tryckta ord

  4. Steffo says:

    UNDERBART med höga placeringar på Ghost Writer, True Grit och Black Swan!! Och förstås King´s!!!! (Tror vi är inne på samma spår när det gäller dem…..vilket påminner mig om att jag omedelbums borde sätta mig ned och knåpa ihop en egen 2010!! Som jag haft i tankarna i snart 5 veckor nu….. 😉 )

  5. Fiffi says:

    Efter min uppdatering av 2010-listan har vi nu inte mindre än TVÅ överlapp men då har jag fortfarande inte sett din nummer två. Bad very baaaaad av mig, jag vet. Extra kul att du tog med Snabba Cash tycker jag. Bra film. Bra bok. Bra Matias Varela.

    • Jojjenito says:

      Snabba Cash var helt klart värd sin plats.

      Var det I Saw the Devil som tillkom efter uppdateringen av din lista?

      Jag är rädd att du kanske tycker min tvåa är… in lack of a better word… pretto, liksom för stor. Men du ska definitivt se den. 🙂

  6. Henke says:

    Hahaha. Hysteriskt år detta. Alla listor spretar något fasligt. Många jämndåliga filmer? Du och jag har bara en enda överlapp med Black swan.

    Jag älskar att du har med den galna filmen Bibliothèque Pascal som bubblare!

  7. Pingback: Flmr vs Filmåret 2010! | Flmr - the summer edition!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.