Frozen River


Titel: Frozen River
Regi: Courtney Hunt
År: 2008
IMDb
| Filmtipset

I Frozen Rivers systerfilm Winter’s Bone blev white trashigheten bitvis så uttalad att det nästan blev överdrivet, nästan en sorts parodi. Frozen River är en mer välbalanserad film där Melissa Leo glänser i rollen som Ray Eddy, trailermamma till två barn som veckan innan julafton blir lämnad av sin man. Slarverpappan tog dessutom med sig de ihopssparade pengarna som precis skulle räcka till den sista avbetalning till ett nytt hus.

Dramat Frozen River utspelar sig precis vid gränsen mellan USA och Kanada. Mitt på gränsen ligger ett indianreservat som följer sina egna lagar. Här driver man inte bara spelverksamhet utan det pågår även smuggling, av människor. Flyktingar fraktas på vintrarna via reservatet över en flod in till USA. Av mer eller mindre en slump så blir Ray indragen i detta. Eller snarare, när hon får chansen tjäna snabba pengar kan hon inte låta bli helt enkelt.

Vid vissa avsnitt har man lagt in thrillerelement i historien men i slutändan är detta ett drama. Thrillerdelarna gör snarare dramat mer uttalat. Ray jobbar med smugglingen tillsammans med en udda och avig indiantjej. De två utvecklar så småningom en för de båda oväntad vänskap.

Jag vet inte, det är lustigt, men det händer inte så där rackarns mycket. Ray och indiantjejen sätter sig i bilen, åker över floden på isen, hämtar flyktingar som göms i bakluckan, får betalt, kör tillbaka över floden, lämnar av flyktingarna på ett motell, får betalt.

Att Ray är en vit kvinna är en fördel eftersom hon då med största sannolikhet inte kommer att stoppas av de poliser som bevakar utfarten från indianreservatet. Men Ray blir mer och mer desperat att få ihop pengar ju närmare julafton närmar sig. Förutom pengar till det nya huset behövs det även pengar till den hyrda teven. Äldste sonen i familjen försöker fixa pengar på sitt vis.

Nåt jag möjligen störde mig på var att Ray till en början verkade ganska naiv och inte aaaalls förstod vad som pågick i fråga om smugglingsverksamheten som sköttes via reservatet. Det kändes lite instoppat för att vi som tittar skulle få en förklaring på allt. Men jag gillar filmen. En nedtonad film som ändå är spännande och dramatisk, liksom utan att ta i för mycket. Miljöerna påminner mycket om den svenska landsbygden, och jag gillar dem. Melissa Leo spelar Ray med en ”as of matter of fact”-ighet som jag gillar. Hmm, väldigt vad jag gillade.

4-/5

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

13 Responses to Frozen River

  1. addepladde skriver:

    Jag tyckte den var fin på ett rätt lågmält och gripande sätt. Blev inte så värst påverkad, men Leo var bra och det var en tät stämning. Ett typiskt 3/5-drama.

  2. Fiffi skriver:

    Otippat bra film tycker jag. Okej, det händer inte så mycket, ändå satt jag och kände i kroppen att det kommer att hända massor, jag förberedde mig mentalt på all världens helvete liksom. Sevärd och välspelad i all sin enkelhet.

  3. Jojjenito skriver:

    addepladde/Fiffi: Vi verkar tycka lika om filmen. Den är lågmäld, det händer inte så mycket. Skillnaden är väl att jag och Fiffi inte tycker det är ett 3/5-drama utan bättre än så. Trots att det inte händer så mycket är den alltså spännande hela tiden, tyckte jag (kanske inte var tydlig med det).

  4. Sofia skriver:

    Och så kommer jag och tjurar då… Filmen var välkomponerad och välspelad men historien fångade mig inte alls. Satt mest bara och suckade medans det gick mer och mer åt helvete, kändes bara så…oöverraskande.

  5. filmitch skriver:

    Det är kanske den här jag skulle sett istället för Winters bone😉

  6. Plox skriver:

    Instämmer, långsam som attan – men ack så briljant i all sin enkelhet. Bra mycket bättre än Winters Bone också.

  7. Plox skriver:

    Tillägg: betyget, solid fyra. Utan tvekan. Kan passa på att rekommendera Snow Angels också, ytterligare en grymt trevlig nyare "snöfilm".

  8. Jojjenito skriver:

    Plox: Kul att du gillade den så mycket. Såg i din recension att du gav den 4+/5. Visste faktiskt inte att den baserades på verkliga händelser eller att regissörskan Hunt skrivit manus också. Tack för tips om Snow Angels, he trodde ett tag det var aspie-rullen med Sigourney Weaver men den hette Snow Cake.Här hittas Plox recension av Frozen River:http://www.plox.se/?p=602

  9. Jojjenito skriver:

    filmitch: Det korta svaret: Japp, det är den film du skulle ha sett för isf Winter's Bone för att inte få en överdos av white trash utan så där precis lagom.😉

  10. Jojjenito skriver:

    Sofia: Jag trodde det var filmitch som var tjuritch men nu har vi alltså en ny kandidat! Frozen River, det är ju härlig misär, inte för mycket, inte för lite, precis lagom.😉

  11. Movies - Noir skriver:

    Instämmer med Plox om att man ska se Snow Angels (2007). Personligen gillar jag den mer än både Frozen River (2008) och Winter's Bone (2010), vilket säger en del. Eller kanske inte. Alla tycker nog olika.Har länkat till mina tankar kring filmerna för de som vill läsa mer.

  12. Jojjenito skriver:

    Movies – Noir: Snow Angels verkar ju vara en lite annan typ av film, inte så mycket white trash-känsla kanske. Får se om jag ser den, inte omöjligt.

  13. Movies - Noir skriver:

    Det är sant, Snow Angels är inte lika mycket white trash, men ändå åt det hållet och som sagt i mitt tycke den bästa av de tre nämnda. Både Kate Beckinsale och Sam Rockwell ger bra prestationer och jag gillar storyn och utvecklingen.

Kommentera

