The Ghost Writer

Titel: The Ghost Writer
Regi: Roman Polanski
År: 2010
IMDb
| Filmtipset

Imorgon kommer en recension av Roman Polanskis senaste kammarspelsfilm Carnage. Först dock en liten text om filmen han gjorde innan den, nämligen The Ghost Writer.

The Ghost Writer är en lätt flytande och mysig konspirationsthriller med en som vanligt charmig och barnslig Ewan McGregor. Jag gillar hela upplägget och miljön (ute på ön) som filmen utspelas i. Det är möjligt att mittpartiet innan upplösningen känns lite onödigt långt. Jag väntade liksom på att filmen skulle ta nästa steg. Men det var inget som störde nåt nämnvärt. Pierce Brosnan är perfekt som f.d. premiärminister vars memoarer McGregor ska spökskriva. Jag fick inte riktigt ihop alla delar i slutet: Spoiler Varför hade den förre spökskrivaren skrivit in det som han skrev in om att Ruth var CIA-agent i kodad form? Var det ett sätt att spara den informationen men att den bara skulle vara tillgänglig för den som visste koden?  Spoiler slut Hur som haver, Spökskrivaren är en modern konspirationsthriller som faktiskt också har ett slut värdig en konspirationsthriller. Eli Wallach dök upp också, vilket var kul. Nä, som sagt, en mysig film om en ”oskyldig” som dras in i en härva där han inte vet vem han kan lita på. Och just i den rollen är Ewan perfekt.

4-/5

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

12 Responses to The Ghost Writer

  1. Du pekar på det som jag älskar med filmen – just den där mysigheten. Mysigheten blandad med Polanskis karaktäristiska, höga känsla av paranoia och att det är något lurt bakom varje hörn, karaktär och replik, nästan. Och den gråa, europeiska, brittiska känslan är grädden på moset.

    Jag blev golvad av den här filmen efter andra biobesöket, efter att vid det första besöket haft svårt att hålla mig vaken på grund av en arbetssam vecka – trots energidryck. Men som sagt så såg jag den igen då jag kände att det var magi och en film i min smak och jag rankar den som en av de tre mest värdiga bioupplevelserna i mitt liv, tillsammans med Titanic, Inglourious Basterds och The Dark Knight Rises.

    Dessutom den kanske bästa filmen på 10-talet, tillsammans med The Dark Knight, Drive och The Dark Knight Rises. För mig då.🙂

  2. Korrigering: The Dark Knight är en av de bästa biofilmerna jag varit med om, men inte också en av de bästa på 10-talet (då den inte ens gjordes då, men ej heller en av de allra bästa på 00-talet).😛

    • Jojjenito skriver:

      Ojsan, det var inte lite du gillade The Ghost Writer.😉 Fast jag minns att jag läst tidigare nånstans att du verkligen gillade den. Men jag håller med, det är en riktigt bra film. Fast jag håller den inte lika högt som du gör.

      • Ja, jag kan inte räkna med att någon ska hålla den _så_ högt trots allt. Jag älskar Roman Polanski som filmskapare, men The Ghost Writer är kanske hans bästa film enligt mig, tillsammans med Repulsion. Chinatown och Rosemary’s Baby kommer inte upp i samma totala kärlek, även om dom har större chans att växa med åren.🙂 Måste för övrigt se om Repulsion igen då det var flera år för länge sedan nu.

  3. Henke skriver:

    The ghost writer? En tvättäkta tvåa, dvs medelbetyget, helt ok, inget att skriva hem om. Fast det var just det jag gjorde:

    http://fripp21.blogspot.se/2011/04/ghost-writer-2010.html

  4. Movies - Noir skriver:

    Kan bara instämma med dig, Jojjenito. Både Brosnan och McGregor är klart bra i sina roller. Och jag gillar också den mysiga stämningen och det konspiratoriska. Det är skönt att se att någon fortfarande vågar ha en sådan avslutning på filmen. Utan tvekan gör det filmen bättre.

    The Ghost Writer var en av 2010 års bättre filmer.

    Det du nämner i spoilern, bra fråga. Jag tar vad jag tror här nedan, men jag kan minnas fel så du får gärna rätta mig om jag är ute och cyklar😉

    ***SPOILER***

    Gjorde han inte så för att han visste att hans liv var i fara och helt enkelt kände att det var hans enda sätt att föra vidare informationen. Att han visste att den han anklagade inte skulle förstöra beviset och föra det vidare till någon annan. Att han inte hade någon chans att föra ut meddelandet på annat sätt. Kanske lite långsökt, men något sånt borde det vara.

    • Glömde kommentera spoilern, men så som Movies – Noir ser det är också så som jag ser det. Kodspråk som är till för att leverera hemligheten i säkerhet från att röja bevisen och de som ligger bakom bevismaterialet. Den förre spökskrivaren klarade dock inte sitt eget skinn, men lyckades åtminstone bevara bevisen för näste att ta över arbetet.

    • Jojjenito skriver:

      Jo, det var väl ungefär det som jag föreslog också. Men jag minns att det var nån liten detalj som jag störde mig på, nåt ologiskt som jag inte tyckte stämde. Nåväl.

  5. filmitch skriver:

    Minns att jag undrade varför man gjorde film på en så trist bok men filmen har allt som boken inte har. Trots att jag satt med facit på hand så var filmen mkt spännande och stämningsfull. En positiv överraskning🙂

Kommentera

