I Saw the Devil


Titel: I Saw the Devil (Akmareul boatda)
Regi: Kim Ji-woon
År: 2010
IMDb
| Filmtipset

En störande film. En film att bli störd av. En störd film.

En ung kvinna blir mördad av Kyung-chul, en ovanligt galen seriemördare spelad av Choi Min-sik, efter att hon har fått punktering ute på landsbygden. Hennes pojkvän Soo-hyun som är nån sorts hemlig agent svär att hämnas. Och eftersom det är en koreansk film så är det inte nån liten hämnd det handlar om. Den mördade kvinnan är dotter till en gammal polischef så Soo-hyun får tillgång till utredningsmaterial och snart är han Kyung-chul i hasorna.

Det var ett tag sen jag såg en så här jobbig film. Våldet är rått och explicit. Den obligatoriska koreanska crazy humorn lyser med sin frånvaro. Det gör däremot inte det extrema våldet och den genommörka handlingen.

Soo-hyun spelas av pretty boy Lee Byung-hun från A Bittersweet Life. Här förvandlas han till ett monster med endast hämnd i tanken.

En mer störd karaktär än den som Choi Min-sik spelar är nog svår att hitta. Filmens engelska titel antyder att han är eller representerar djävulen. En sak jag noterade var att han har ett par änglavingar på backspegeln i sin bil samt att han under en del av filmen har tröja med ett kors på sig.

Det regnar faktiskt inte i filmen. Däremot inleds filmen i snöfall så nederbörd blev det som sig bör i en koreansk film.

Vid ett tillfälle får vi se Choi Min-sik höja en hammare över sitt huvud och jag undrade om detta var en slump eller om det var en blinkning till Oldboy.

En störande film. En film att bli störd av. En störd film.

4-/5

Fler som sett och gillat (alla utom Sofia!) I Saw the Devil:

Movies – Noir
Fiffi
Rörliga bilder och tryckta ord
Vrångmannen
Filmitch

Mina recensioner av Kim Ji-woons tidigare filmer:

A Tale of Two Sisters (2003)
A Bittersweet Life (2005)

The Good, the Bad, the Weird (2008) har jag inte sett och det ska tydligen var nån sorts westernäventyrskomedi vilket gör mig lite tveksam men jag ska definitivt försöka se den då Kim Ji-woon har växt till en liten favorit hos mig.

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

7 Responses to I Saw the Devil

  1. Movies - Noir skriver:

    Tack för länkningen😉 Jag kan bara hålla med dig, han ÄR en störd karaktär och spelar den väldigt bra. Tänkte också under filmens gång att det nästan blev FÖR mycket våld, men bra gjort är det. Och inledningsscenen i snön får en att rysa, riktigt snyggt. Bildspråket i Kim Ji-woons filmer är för övrigt alltid något att njuta av.

    • Jojjenito skriver:

      Varsågod. Ja, jag våldet är kanske i överkant, just mängden av och längden på vissa scener och själva typen av torterande våld som förekom. Men jag vet inte, ibland finns det nåt märkligt uppfriskande med det också. Det är konstigt det där.

  2. filmitch skriver:

    Detta verkar vara mycket mycket intressant, avsaknad av koreansk humor ja ingen blir gladare än jag .

  3. Voldo skriver:

    Såg det står ”Från regissören av Oldboy” på den svenska DVD/BD-utgåvan. Någon som har tabbat sig där kanske?

    • Jojjenito skriver:

      Haha, japp, nån som tabbat sig, helt klart.😀 Tack för infon Voldo. Det är ju samma skådis, Choi Min-sik, i bägge filmerna så det är väl förmodligen därför det blivit fel.

      Finn ett fel

  4. Pingback: Angmareul boatda (2010) | Rörliga bilder och tryckta ord

Kommentera

