Nawals hemlighet


Titel: Nawals hemlighet (Incendies)
Regi: Denis Villeneuve
År: 2010
IMDb
| Filmtipset

Oj, hur ska jag börja den här recensionen. Kanske med att säga att jag satt klistrad vid den här filmen, från första till sista minuten. Nawals hemlighet (Incendies på originalfranska vilket betyder bränder) handlar om Nawal, en kvinna som flytt från mellanöstern till Kanada med sina två barn, tvillingarna Jeanne och Simon. Efter att Nawal (spelad av Lubna Azabal från Paradise Now) fått en stroke och avlidit så får tvillingarna reda på att de har en far och en bror i livet. I sitt testamente ber Nawal sina barn att åka till mammans hemland för att leta reda på sin pappa och bror och överlämna ett brev till var och en.

Av de två barnen är Simon inte redo att göra resan, den mentala resan. Han vill inte kännas vid sin mammas historia eller sina nya familjemedlemmar. Det är för jobbigt. Det blir därför bara Jeanne som till en början åker. Jeanne upptäcker att det finns väldigt mycket som de inte kände till när det gäller mammans tidigare liv. En gripande och otäck historia rullas upp. Filmen bygger tydligen på en pjäs som i sin tur bygger på verkliga händelser.

Jag kände direkt när filmen började att det här kommer bli bra. Bara första scenen är ruggigt välgjord, med foto och musik som samverkar strålande. Och så fortsätter det filmen igenom. Regissör Villeneuve väver ihop mammans historia med vad barnen upplever när de letar efter spår i det inte namngivna landet (Libanon). Det påminner lite om hur John Sayles brukar berätta i sina filmer.


Känslorna i Nawals hemlighet är starka, mycket starka. Vi är nere på djupet, det är sorgligt, dramatiskt och berörande. Det går inte att värja sig. Känslan är episk, som en grekisk tragedi eller ett operaberättande. Och det är det utan att bli överdrivet.

Förutom att filmen berör så är den väldigt smart berättad men utan att för den skull vara översmart. Det är liksom inte handlingens svängar hit och dit som är det viktiga utan i fokus är barnens letande, främst efter att förstå sin mamma. De vändningar som förekommer gör det för att ge största dramatiska och känslomässiga effekt. Det handlar om de djupaste känslorna, de som man har för sin familj.

Min känsla är att det är alldeles för få som har sett Nawals hemlighet. Bland de filmbloggar jag följer kan jag bara hitta recensioner hos The Velvet Café och Movies – Noir. Till er andra säger jag: se filmen! Det blir inte mer filmmagi, mer välgjort, mer gripande än så här. Nå, varför ger jag inte filmen en femma då? Ja, det finns lite utrymme kvar för högsta betyg. Det fanns kanske nåt parti då intensiteten inte var på topp nånstans i mitten.

4+/5

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

13 Responses to Nawals hemlighet

  1. Jessica says:

    ”Det blir inte mer filmmagi, mer välgjort, mer gripande än så här.”

    Å, vad glad jag blir! Du har rätt i att den fick underligt lite uppmärksamhet. Men så släpptes den också mitt i sommaren och titeln var väl inte särdeles upphetsande. Jag hoppas att din recension kan få några till att upptäcka den.

    • Jojjenito says:

      Kul att du blir glad för filmen i sig blir man väl inte själaglad av. Ja, man blir ju glad av att det är en bra film men den är ganska jobbig att se. 😉 Japp, hoppas fler upptäcker den. Det var din recension som puffade mig att se den till slut. Ja, titeln är väl inte klockren. ”Nawals hemlighet” låter som en… jag vet inte… smal iransk prettofilm (därmed inte sagt att jag inte gillar smala iranska prettofilmer). ”Bränder” kanske hade varit en bättre titel. Den franska originaltiteln hade nog inte funkat. Inte många som springer till bion pga en film som heter Incendies tror jag.

  2. Jag är helt med dig, Jojjenito. Den borde väl nästan ha knipit Oscarn för bästa utländska film. Håller även med om att svenska titeln inte direkt gör att man blir nyfiken. Hade den hetat ”Bränder” eller liknande hade det kanske sett annorlunda ut.

    Polytechnique (2009) av samme regissör är också ett tips. Har för mig att du sett den, Jojjenito.

    • Jojjenito says:

      Ja, som du säger, ”Bränder” hade nog varit en bättre titel. Förresten, vilken film vann Oscarn för bästa film? (Jag är lat och orkar inte kolla. ;))

      Hoppar över och läser och kommenterar din recension av Polytechnique. Och japp, som du såg i mitt nästa inlägg så har jag sett den också. 😉

  3. Fiffi says:

    Jag har börjat titta på den här filmen en handfull gånger men jag blir så himla ledsen alldeles direkt att jag känner att jag måste hitta absolut rätt dag, rätt tid, rätt känsloläge för att orka ta mig igenom den. Lite som med Biutiful. Men det kommer, jag lovar.

    • Jojjenito says:

      Fiffi, jag tror det kan vara svårt att hitta absolut rätt dag, tid och känsloläge. Men jag förstår vad du menar, jag har samma problem med vissa filmer, t ex Biutiful som du nämner, jag har fortfarande inte sett den (haha, tala om att kasta sten i glashus). Ser verkligen fram emot din recension… när du nu ser den. 😉

      • Fiffi says:

        Titta så DUMT det blev! Om jag hade tittat klart på filmen när jag skrev kommentaren här ovan då hade jag ju sett den före både Prisoners och Enemy och betyget hade antagligen blivit högre. App-app, illa.

        • Jojjenito says:

          Och så ser du Polytechnique sist! Helt fel ordning. 😉 Jag har faktiskt sett hans filmer i ”rätt” ordning, och Enemy återstår. Fast nu ser jag att Villeneuve gjorde två filmer som kom ’98 resp. ’00 och dem har jag ju inte sett…

  4. Plox says:

    Låter ju alldeles utmärkt det här. Älskar film som slår mig i magen och verkligen får mig att må. Ska definitivt letas reda på. Tackar!

  5. Sofia says:

    Ojoj, det var lovord minsann. Ja, den här får man se till att leta upp då. Bra skrivet, det är kul att läsa texter om filmer som griper tag så totalt.

  6. Jojjenito says:

    Plox och Sofia: Leta reda på den! Se den! Kan det sägas tydligare? 😉

    Sofia, kul att texten uppskattas. När det är filmer som griper tag brukar texterna ha en förmåga att bli bättre, personligare och inte så mycket slentrian. 🙂

Kommentera

