Valerian and the City of a Thousand Planets (2017)

Det är inte så ofta jag brukar klaga på att skådisar är felcastade. Jag gjorde en sökning på bloggen och jag har fyra gånger använt uttrycket felcastad om skådisar. Dessa fyra är…

Eller vänta, varför inte göra en topp-5-lista av det! Så här kommer alltså min topp-5-lista med de värsta felcastningarna:

5. Claire Bloom i The Man Between (1953)
4. Cameron Diaz i Gangs of New York (2002)
3. Zooey Deschanel i The Happening (2008)
2. Tom Hanks i The Da Vinci Code (2006)

Och ohotad etta:

1. Dane DeHaan i Valerian and the City of a Thousand Planets

Jag återkommer till den Dane ”ögonpåsarna” DeHaan. Jag ska nämligen byta spår lite och fokusera på det som jag gillar med Luc Bessons senaste skapelse.

Jag tyckte inledningen var strålande. Vi får se hur filmtitelns De tusen planeternas stad skapas. I en nära framtid samarbetar Jordens befolkning för att bygga en rymdstation som blir allt större och större och större. Vi får se nya besökare av alla raser och kön komma upp för att hälsa på de som för tillfället sköter driften av stationen.

Till slut inser människorna att stationen blivit för stor och ett hot mot Jorden då den inte klarar av att stanna i omloppsbana. Man beslutar sig för att skicka ut den i rymden likt Aniara. På sin färd genom universum får stationen nu besök av varelser från andra världar. Jag blev nästan rörd av hela den här sekvensen. Den ingav hopp, byggde på öppenhet, ett organiskt växande och att tro det bästa om sina grannar och de man möter.

Efter detta får vi en härlig sekvens som visar hur livet på paradisplaneten Mür funkar. Här finns inte en mur så långt ögat kan se. Här finns bara harmoni. Här bor de androgyna pärlmänniskorna som bara är lyckliga och glada. Jag har sällan sett så lyckliga människor på film eller tv. Det skulle i såna fall vara i nåt Star Trek-avsnitt där Enterprise kommit till en planet där lyckan råder. Fast då finns det alltid ett stort MEN. Icke här. Pärlfolket är helt enkelt lyckliga. Det kändes uppfriskande och udda att de faktiskt bara var lyckliga.

Det finns förstås ett MEN när det gäller pärlfolkets existens men hotet mot deras paradisplanet kommer givetvis utifrån. I det här fallet från människor och deras krig mot några utomjordingar. Pärlfolkets planet råkar ligga i vägen.

Ja, det var väl ungefär det som var det positiva med filmen.

Varför castade man Dane DeHaan i den här rollen som Valerian? Dane DeHaan funkar INTE. Han FUNKAR inte. De skulle ha kastat ut honom istället. I filmen framställs Valerian som en Han Solo/Indiana Jones-typ. Han ska vara en cool äventyrare med en kvinna på varje planet. Det funkar inte. Kemin med Laureline, spelad av stackars Cara Delevingne, är svagare än van der Waals-kraften (som är den svagaste av de svaga kemiska krafterna).

Jag lyssnade på en podcast om filmen där man kom fram till att DeHaan försökte sig på att låta som Keanu Reeves lät på 90-talet. Fast Keanu låter väl ungefär så nu också för den delen. Whoa. I vilket fall så funkar det funkar inte.

Hur sköter sig Cara ”ögonbrynen” Delevingne som den kvinnliga huvudpersonen Laureline? Jag tycker hon är helt ok. Hon gör så gott hon kan. Hon har skinn på näsan och är ljusår bättre än DeHaan. Men det är svårt när man spelar mot en sömngångare.

Vissa av DeHaans repliker får mig att trött sucka och ta mig för pannan. Det förekommer en fullkomligt obegriplig scen mot slutet när Valerian plötsligt blir paragrafryttare, vilket är en 180-gradare jämfört med hur hans karaktär har framställts tidigare i filmen. Men tydligen är det så relationen mellan de båda framställs i serietidningen. Där är Valerian den som vill följa reglerna medan Laureline är vildhjärnan. I filmen lyckas man inte alls etablera detta alls, snarare motsatsen. Man har med några fåniga sekvenser när det antyds att Laureline pilotar deras rymdskepp på ett vanskligt sätt, men det är typ det.

Filmen är fylld av urtrist exposition (och en Clive Owen som är så torr att han skulle självantända i Lucifer), och i delar påminde den mig om den tillika trista Guardians of the Galaxy Vol. 2. Ett skeende händer. Nån berättar om vad som hände och vi får se det igen. Ytterligare nån annan berättar om vad som händer och vi får se det en tredje gång. Kan vi få se det en fjärde gång?! Jag fattar fortfarande inte vem som är skurken?!

Nej, den här gången får jag lov att låta yxan falla och dela ut en etta. Det kanske kan kännas hårt när det fanns delar som jag faktiskt uppskattade men den här filmen kommer INTE återfinnas på min spellista. Fast sämre än Jupiter Ascending var den i alla fall inte.

betyg_helbetyg_helbetyg_helbetyg_helbetyg_tomsep

filmspanarna_kvadratValerian var denna månads filmspanarfilm. Klicka på länkarna nedan om du vill få reda på vad de andra tyckte?

Fiffis filmtajm
Fripps filmrevyer
Rörliga bilder och tryckta ord
Har du inte sett den? (Carl)
Movies – Noir

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

14 Responses to Valerian and the City of a Thousand Planets (2017)

  1. Henke says:

    Hehe, du kunde inte låta bli att ge Sofia en känga där i slutet va?

    Håller med om att intro-sekvensen om Alpha var en av filmens få riktigt bra bitar. Damn, den var riktigt najs. Påminner om sci-fi-historierna jag läste som ung…

    Rimligt betyg. Och trist som satan att den inte var bättre.

  2. Sofia says:

    Absolut, just i perspektivet ömsesidighet och respekt är inledningen med Alpha härlig. Fast det var ju tur att alla utomjordingarna hade någon form av lem att skaka hand med 😉

    Nå, din lista: är helt med på de du tar med men skulle ev vilja inkludera Heather Graham i From Hell. Men ettan är rejält ohotad i nuläget.

    Haha, på vilken planet är den här sämre än Jupiter Ascending? Mül? De är möjligen så hippie-out of it att de skulle ha missat en sådan grej 😀 Mila är bättre än Cara och tom Channing var mindre trist än Dane…

    • Henke says:

      Jupiter Ascending är nog bättre i vissa delar, men som helhet har jag svårt att se den som bättre… Sorry.

    • Jojjenito says:

      Lem? Hmmm. Det kanske finns några fler bortklippta scener. 😉

      Jag tror jag har sett From Hell… *kollar upp* Nej, det hade jag inte. Det är den om Jack Uppskäraren, eller hur?

      På Jorden! Nej, Mila funkade inte för fem öre för mig. Sorry. Channing var snäppet bättre än Dane. Men så var det ju det där fåniga att han var till hälften hund (eller varg?).

  3. filmitch says:

    Se där ja – igår var jag nästan på väg till bio för denna film men valde istället att stanna hemma – verkar som mitt val var rätt.

  4. Pingback: Valerian and the City of a Thousand Planets (2017) | Rörliga bilder och tryckta ord

  5. filmitch says:

    Nä som du läste funkade inte filmen mitt stora problem var hur man behandlat rollfigurerna men å andra sidan när det rör Besson har jag sedan länge upphört att förvånas över karln, Men början är iaf bra.

    • Jojjenito says:

      Nej, Besson har nog tappat det han hade i början av sin karriär. Jag gillade i alla fall Det femte elementet när den kom. Har inte sett om den sen dess. Lucy från 2014 hoppades jag på men det blev mest pannkaka.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.