Star Trek-sommar – Star Trek: The Original Series

Jag har alltid gillat Star Trek (mer än Star Wars) och för några år sen såg jag om filmerna. Alltså inte några av tv-serierna utan de 11 filmerna, där den första kom 1979 och den senaste 2009 då J.J. Abrams rebootade alltihopa. Nu så här i sommarstiltjen så tänkte jag att det kunde passa att samla ihop mina gamla recensioner av dem. Det blir en recension per dag med ett uppehåll på en vecka då jag befinner mig ute i sommarsverige utan riktiga datorresurser. När jag recenserar filmerna så försöker jag se dem som fristående filmer men det är ju klart att det blir lite roligare om man har bakgrundsinformation om vissa saker. Vi börjar emellertid med en mjukstart i form av ett kort omdöme av originalserien som jag faktiskt äger på plastbitar (dvd alltså). ”Engage!”

****

Titel: Star Trek: The Original Series
Skapare: Gene Roddenberry
År: 1966-1969
IMDb

”Space: the final frontier. These are the voyages of the starship Enterprise. Its five-year mission: to explore strange new worlds, to seek out new life and new civilizations, to boldly go where no man has gone before.”

Detta var ett givet köp för mig då jag verkligen gillar Star Trek. Egentligen började det hela med The Next Generation när SVT visade den serien. Sen såg jag en hel del avsnitt av originalserien när femman visade dem för ett antal år sen. För mig var det en ren fröjd att nu ha alla avsnitt av originalserien. Stämningen är så skön att det bara inte finns. Kirk, Spock och McCoy är en oslagbar kombination. Spock som är till hälften vulcan, till hälften människa men som inte vill annat än att bli mindre mänsklig; McCoy som är hetlevrad och hela tiden stör sig på och gnabbas med Spock; och så Kirk som en sorts macho-medlare i mitten. Äventyren är i princip alltid av samma slag. Skeppet Enterprise kommer till en okänd planet eller stöter på ett okänt rymdfenomen. Till en början verkar alltid vara ganska ofarligt eller för bra för att vara sant (t ex om man har kommit till vad som verkar vara en paradisplanet så bara måste finnas nåt otäckt som väntar i kulisserna). Även om serien är episodisk så finns ändå en röd tråd vad gäller personernas utveckling. Intressantast är att följa Spock. Ja, jag gillar verkligen Star Trek: TOS.

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

24 Responses to Star Trek-sommar – Star Trek: The Original Series

  1. Movies - Noir skriver:

    Kul genomgång och jag som inte är inbiten i Star Trek är lite sugen på att se åtminstone några fler filmer (har endast sett 2009 års Star Trek vad jag vet, men den gillade jag).

  2. filmitch skriver:

    Har aldrig riktigt fastnat för Star trek vare sig filmer eller serie. Av det jag sett fördelar det sig mellan att vara bra till erbarmligt tråkigt. Kommer att följa ditt tema med stort intresse🙂
    Tv serien såg jag på SVT när de visade tiotalet avsnitt i kölvattnet av Space 1999. Då tyckte jag den sistnämnda var överlägsen men idag vet jag inte. Lite halvmossigt är min känsla men jag borde nog se lite fler avsnitt och i nutid innan jag uttalar mig.

  3. Jojjenito skriver:

    Movies – Noir: Ja, jag är ju så funtad att jag i princip måste se allt eller inget, men vi ska nog kunna hitta några av filmerna som funkar att se stand-alone och som borde kunna passa dig. Den senaste från 2009 är liksom en annan grej men den var helt ok.

    filmitch: Det är väl egentligen serierna som jag gillar mest. Det är då man får den där familjära känslan som man får när man ser serier, lär känna karaktärerna osv. Men jag gillar verkligen konceptet i TOS och TNG: mysterier, filosofi, tidsresor, fenomen och inte så mycket pang-pang. Space: 1999 (Månbas Alpha)… mja, skulle behöva se om den för att avgöra kvaliteten.

  4. Jessica skriver:

    Star Trek-sommar! Underbart! Jag är väl i det närmaste en trekkie får man säga, även om jag inte går omkring i kostymer. Och jag har inte sett DS9 heller av nån anledning. Men annars har jag sett väldigt mycket. Visst har ursprungsserien fortfarande charm, även om jag personligen rankar TNG högst.

    Visst kan kvinnosynen kännas rätt mossig, men man får ändå komma ihåg att ST var rätt radikalt för sin tid, vad jag har förstått, t ex att man hade en mångkulturell besättning.

    Ser fram emot en massa härliga Star Trek-inlägg framöver.

    Månbas Alpha är supercharmigt. Om du ser om det får du dock vara beredd på att det känns vansinnigt långsamt, direkt såsigt. Som ofta är med gamla filmer/serier. Vår standard för hur berättande går till har verkligen förändrats.

    • Jojjenito skriver:

      Ja visst är det underbart! DS9 har jag sett (men det var den sista jag såg) och jag rankar den på ungefär samma nivå som Voyager. Även jag håller TNG främst, inget och ingen kan slå Picard. Har bara sett början av Enterprise och tyckte den var ganska slemmig, hade nåt flaggviftande över sig (kanske beror på att den gjordes så nära efter 9/11 att göra).

      Haha, ja, kvinnosynen i originalserien är nog lite mossig. Å andra sidan, som du är inne på, så är ju Uhura både kvinna och svart.

      Ja, charmig skulle jag också kalla Månbas Alpha. Kul att Martin Landau är med.

      • Jessica skriver:

        Jag gillade faktiskt Enterprise också. Tycker att de lyckades klämma in lite av den cowboykäcka pionjärandan i den på nåt sätt. Och signaturen! Efter den första chocken över den (den gav mig sockerkväljningar) så svängde jag så småningom om och började tycka om den. Trots allt. Kanske är den nåt av en guilty pleasure?🙂
        Synd att den lades ner så snabbt.

        Voyager gillar jag jättemycket, inte minst tack vare flera alldeles utmärkta kvinnliga karaktärer.

        • Jojjenito skriver:

          Hehe, för mig har chocken efter Enterprise-signaturen inte lagt sig. Det som jag ändå gillade med den serien var t ex hur man hade anpassat sig och inte var lika utvecklad som i originalserien eftersom Enterprise utspelar sig tidigare. Tänker t ex på grapplern (istf tractor beam) och att man inte hade börjat beama sig hit och dit. Kommer nog se hela den serien nån gång i framtiden, kanske efter att jag ser om Voyager. Kvinnliga karaktärer, aha, du tänker på Seven of Nine och hennes tajta dräkt.😉

          • Jessica skriver:

            Seven är bra oavsett dräkt. Janeway är lysande. Och visst är det bra med Enterprise att det är lite mer utmanande och att beamandet inte är där än. Älskar det.

  5. Sofia skriver:

    Föredömligt trevligt sommartema.Vi håller just nu på att ta oss igenom TOS och det är alltid lika roligt att se hur Shatner går och håller andan när han ska ha bar överkropp. Vilken faktiskt händer förvånansvärt ofta🙂

    • Jojjenito skriver:

      Haha, du har rätt. Shatner håller andan en hel del. Han ska liksom se ut som värsta vältränade snubben när han egentligen börjar bli lite rund. Hilarious.🙂

  6. Sofia skriver:

    Avslutade igår säsong 2 med Assignment: Earth. Inget lysande avsnitt tycker jag, men kan inte låta bli att observera att Kirk tycks ha märkligt svårt att acceptera att Enterprise skulle kunna träffa på aktörer som är lika överlägsna (tekniskt eller kunskapsmässigt) dem, som Enterprise vanligtvis är överlägsna de andra raser man stöter på ute bland galaxerna.

    • Jojjenito skriver:

      Ah, kul att du tittar igenom Star Trek. Så charmig serie.

      If he can’t outgun them he’ll outsmart them. Minns speciellt en sekvens när de blir hotade av en till synes oövervinnlig motståndare men Kirk lurar dem genom att påstå att Enterprise (alla skepp i flotten var det kanske t.o.m.) har installerat ett hemligt (inte så hemligt längre) vapen som tar den inkommande energin i t ex en energistråleoch typ fördubblar den i form av en gigantisk explosion så att alla, Enterprise och motståndarskeppet, skulle förintas.

      Han säger liksom: ”Just so you know before you open fire, Enterprise has a special device installed…”. Underbart.

      • Sofia skriver:

        Kirk är alltid tuffare eller smartare än _alla_ andra… Jag gillar också hur han kan mer än alla sina underlydande. Inte sällan står teknikerna helt rådvilla framför honom och han slänger bara ur sig ”Men skulle man inte kunna göra så här och så här?” och de ser enormt lättade ut och säger att ”Javisst, det skulle vi nog kunna fixa”. Men det är en lösning som de inte lyckats klura ut själva. Kirk is King😉

        • Jojjenito skriver:

          Men han har ju erfarenheten, han har börjat från grunden nere i maskin. Mja, skulle vara jobbigt att ha en sån chef.😉

          • Sofia skriver:

            Så länge jag slapp få på mig en av de röda tröjorna skulle jag vara nöjd.

            • Jojjenito skriver:

              Så de kortkorta kjolarna går bra?😉

            • Sofia skriver:

              Mina spiror klarar hur korta kjolar som helst! Det är omgivningen som får lida😉

            • Jojjenito skriver:

              Apropå kjolar. I första säsongen av The Next Generation så hade Marina Sirtis (rådgivaren Deanna Troi) kjol som uniform men från andra säsongen och framåt så var det heldräkt som gällde. Det var en ändring till det bättre. Den där kjolen passade inte in, var som en kvarleva från den gamla serien.

            • Sofia skriver:

              Ja, det kan jag tänka mig — det är svårt att se de dräkterna som professionella arbetskläder. Men det var ju en annan tid för Kirk & Co, såg Spectre of the Gun igår och fastnade för att mycket som sker i kärleksaffekt (och som borde ha resulterat i minst avsked eftersom man ignorerar både sina plikter och direkta order) nästan alltid behandlas med ett milt överseende. Och då snackar vi nästan uteslutande om män som blir smitten av tjusiga kvinns, förstås.

            • Jojjenito skriver:

              Var tvungen att kolla upp vad Spectre of the Gun handlade om och efter att ha läst om det på Wikipedia så mindes jag en del från det, t ex att Chekov blir besatt av en tjej. Lite småtöntigt avsnitt men gillade idén med att det var en illusion som kunde döda, om man lät den göra det.

            • Sofia skriver:

              Fast ändå inte eftersom Chekov helt plötsligt är levande igen. Tycker att de fuskade lite där på slutet. Och eftersom de kunde övertyga sig om att kulorna inte var riktiga hade de väl kunnat övertyga sig ur hela situationen? Men kul som Matrix-prototyp

            • Jojjenito skriver:

              På Wikipedia-sidan för avsnittet påstods det att Chekov var febrigt besatt av tjejen och därför inte hann tänka på att vara rädd och därför klarade sig. Hmmm.

            • Sofia skriver:

              Hmmm, indeed.

Kommentera

