Film noir-fredag: The Man Between


Titel: The Man Between (Träffpunkt Berlin)
Regi: Carol Reed
År: 1953
IMDb
| Filmtipset

Den femte och sista filmen ur min James Mason-box blev Berlin-thrillern The Man Between. Tyvärr blev det även en besvikelse. Det är förmodligen inte heller en film noir men jag tyckte det kunde passa att ha med den här ändå. Mason spelar Ivo Kern, en sorts spion i Berlin efter andra världskriget. Kern jobbar för den östra kommunistiska sidan men exakt var hans sympatier ligger är lite oklart. Till Berlin kommer Susanne (Claire Bloom), en ung och naiv brittiska, för att besöka sin bror och hans fru Bettina (Hildegard Knef). Snart träffar de på Kern (som tidigare haft ihop det med Bettina) och Susanne blir indragen i en ”farlig” spionhistoria. Regissör är Carol Reed och ibland kallas filmen för en uppföljare till Reeds mer kända efterkrigsthriller The Third Man.

Hmm, efter att ha sett t ex The Third Man, Odd Man Out — och nu The Man Between — kan jag bara konstatera att brittiska filmer från den här tiden antingen är överskattade eller så är de helt enkelt inte min kopp te. The Man Between är nämligen fånig, långdragen och helt ospännande. Den innehåller onödiga scener som inte leder nånstans. När det ska vara spännande får vi istället seg och corny dialog. Claire Bloom känns felcastad, men jag antar att hon ska vara så där oskuldsfull och tänka gott om alla. Mason dominerar varje scen han är med i så det är inte Masons fel att filmen är dålig. Jag tror helt enkelt Carol Reed inte var tillräckligt skicklig. Nu ska sägas att just The Third Man som helhet en bra film även om den innehöll vissa såsiga partier. The Man Between däremot är genomsåsig.

2/5

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

2 Responses to Film noir-fredag: The Man Between

  1. Nu har jag inte sett The Man Between så jag kan mycket väl tänka mig att den är ”under medel”, och inte riktigt en noir. Däremot måste jag försvara Carol Reed en del. Både The Third Man och Odd Man Out tycker jag är 4/5 i betyg och många andra gillar dem.

    The Third Man är ju för övrigt en av de mest omtyckta noir-filmerna. För egen del tog det tre tittar innan jag verkligen föll för den, så det kan vara en sån typ av film som kräver fler tittar. Odd Man Out har jag bara sett en gång, men fastnade för den med en gång, speciellt James Mason som är bra i den. Har för mig att jag såg den på Cinemateket under bra omständigheter vilket givetvis gör sitt.

    • Jojjenito says:

      Om en film kräver tre tittar för att bli bra så… nja, då är den nog inte bra. Det är lite som med surströmming. 😉 Men med det sagt så är The Third Man en svag fyra och ingen dålig film alls. Men det finns en del sega element i den och dessa sega element återkommer i The Man Between. Odd Man Out gillar jag inte alls. Nja, jag vidhåller nog att Carol Reed inte är en toppregissör även om han är bra. 😉

Kommentera

