Inherent Vice (2014)

Inherent Vice

Det kom ett mail från min torsdagsbiokompis Anders. Han hade sett att en film som baserades på en bok av hans favoritförfattare skulle komma upp på bio. Författaren heter Thomas Pynchon. Boken och filmen heter Inherent Vice. Eftersom min favoritregissör heter Paul Thomas Anderson kändes detta som en match made in heaven. Det kunde ju bara inte gå fel. Eller?

Efter visningen, som ägde rum på den mysiga biografen Sture, så var Anders väldigt nöjd. Boken är tydligen en sån där bok som anses ofilmbar, vilket förmodligen gäller de flesta av Pynchons verk. Av det jag fick höra från Anders så handlar det om totalt utflippade historier där 90% av en text kan bestå av en bisats. Enligt Anders hade PTA fångat känslan i boken väldigt bra och fått med det som ska vara med och skurit bort det som kunde skäras bort.

För mig är Inherent Vice tyvärr PTA:s sämsta film. Jag vet inte om jag var extra trött just den här kvällen, men jag hade svårt att fokusera på filmen. I salongen var det varmt och sen fick jag dessutom nån sorts kramp, som att myror kröp omkring i ena foten. En tusen nålar-känsla liksom.

Joaquin Phoenix är mycket bra, där har jag inga klagomål. Phoenix är ett fenomen, ett fenomen som jag dessutom inte blir riktigt klok på. Han är sig ofta totalt olik från film till film. Att det är samma skådis som gjorde Her eller The Master är svårt att tro. Här är han en gräsrökande privatdeckare som glider runt i L.A. och frågar folk om de vet vad som har hänt med hans f.d. flickvän som försvunnit.

Nej, tyvärr. Det blev aldrig spännande eller roligt. Det var mest flummigt och gick runt i cirklar och ledde ingenstans för mig. Det snackas en massa men det kändes mest som tomt prat. Detta är givetvis en del av poängen, antar jag. Mm, det känns nästan som att PTA har försökt leka bröderna Coen men misslyckats. Jag får även lite Where the Buffalo Roam-vibbar och det är inga bra vibbar.

Jag vet inte, men PTA ska kanske hålla sig till egenskrivna manus från scratch och inte basera det på andras material. Nu var väl i och för sig There Will Be Blood baserad på romanen Oil!, men väldigt löst har jag förstått.

Josh Brolin var också sevärd i filmen. Han har korta armar och ett stort huvud i förhållande till resten av sin kropp.

betyg_helbetyg_helbetyg_tombetyg_tombetyg_tomsep

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

10 Responses to Inherent Vice (2014)

  1. Carl skriver:

    Vad har du för förhållande till noir och neo-noir annars?

    • Jojjenito skriver:

      Klassisk film noir brukar jag ofta gilla, kanske inte tokgilla men generellt så är jag ett fan. Neo-noir har haft ett lite sämre utfall hos mig.

      Vad jag tycker om Film Noir.

      Vad jag tycker om Neo Noir.

      • Carl skriver:

        Tack för länkarna. Generös definition av neo-noir kanske gör att de landat bättre.

        Teorin om att det fysiska obehaget påverkat upplevelsen låter rimlig. Det här är ju en film att luta sig tillbaka och bara låta sig svepas med. För mig är det PTAs bästa sedan Magnolia.

        • Jojjenito skriver:

          Mm, ja, jag kunde liksom inte låta mig svepas med eftersom jag hade myror i benen.

          Hur menar du angående definitionen av neo-noir?

          • Carl skriver:

            Neo-noir är väl ett löst begrepp. När Lost Highway, In Bruges och Drive ryms i samma genre så är det ju rätt säkert att det finns något man gillar. Klassisk noir är mycket snävare.

            Inherent Vice känns väldigt starkt influerad av neo-noir som The Big Lebowski och The Long Goodbye som helt enkelt är strukturerade som klassisk Hollywood-noir med en modern twist. Jag tycker att Inherent Vice till stor del verkar göra samma sak fast i ytterligare ett led.

            • Jojjenito skriver:

              Mm, ja, det känns som att neo-noir är bredare, och därför känns det lättare att hitta sånt man gillar. Fast jag skrev ju att neo-noir inte funkade så bra hos mig. Men det beror nog på att jag inte tänker på Lost Highway, In Bruges och Drive som neo-noir trots att jag kategoriserat dem som just det. Kanske beror det på att jag har nån sorts inbyggd inställning om att jag inte ska gilla neo-noir.

  2. Cecilia skriver:

    Å jag som tyckte den här verkade så bra! Joaquin Phoenix misslyckas ju aldrig och trailern är underhållande. Ska nog se ändå🙂

  3. Movies - Noir skriver:

    Tyckte nog The Master var hans svagaste (trots att den inledde riktigt lovande), men så förväntade jag mig inte så mycket av denna efter besvikelsen med nämnda film. Fast denna kunde också ha varit så mycket bättre.

    Som du vet gillar jag film-noir och neo-noir starkt, men detta var något lite annat.

    Haha, kul med Where the Buffalo Roam-vibbar. Då vet man exakt vad det är för nivå på filmen😉

    Mina tankar om Inherent Vice.

Kommentera

