Smak av körsbär

Smak av körsbärSmak av körsbär är en iransk ”konstfilm” av Abbas Kiarostami som vann Guldpalmen i Cannes 1997. Den handlar om en man som åker omkring i sin bil, till en början till synes planlöst, och verkar leta efter nåt eller någon. Vad, vet man inte riktigt. Efter ett tag visar det sig att mannen vill ta sitt liv. Han tänker käka sömntabletter och på kvällen lägga sig i en grav som han grävt själv en bit utanför Teheran. Sen behöver han hjälp av nån som kan fylla igen graven på morgonen.

Till en början tyckte jag den här filmen var lite seg, men efter ett tag sögs jag liksom in i filmen. Det är en märklig film. Vi vet ingenting om mannen som åker omkring i bilen och letar efter någon som kan hjälpa honom. Den har ett lugnt tempo och utspelas till största delen i, eller i anslutning till, bilen som mannen åker omkring i. När jag väl hade fått reda på vad mannen ville göra, så satt jag och hoppades på att han kunde träffa på någon som lyckas övertala honom att inte göra det. Ja, det var en film som började segt och kändes mest skum, men som jag tänkt en del på efter att ha sett den.

betyg_helbetyg_helbetyg_helbetyg_tombetyg_tomsep

<spoiler>

 Man får aldrig reda på vad som händer egentligen. Mannen lägger sig i sin grav på kvällen, men sen övergår filmen till en kort dokumentär om filminspelningen de sista fem minuterna. Annorlunda slut minst sagt. Förstod inte riktigt poängen med det. Någon på Filmtipset föreslog att eftersom självmord är ett tabubelagt ämne i Iran (well, även i Sverige antar jag men kanske på ett annat sätt) så var man tvungen att visa att det bara var en film genom dokumentärinslaget.
</spoiler>

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

7 Responses to Smak av körsbär

  1. Sofia skriver:

    Ok, den här VET jag att jag har sett, ska se om jag kan rota rätt på recensionen ikväll. Om jag känner mig själv rätt, var jag nog inte riktigt lika positiv som du😉

  2. Jojjenito skriver:

    Sofia: Haha, ja, jag vet, det är min prettofilmsgen som gör sig påmind igen. Att du minns att du sett den är väl kanske ett gott tecken i alla fall.😉

  3. Sofia skriver:

    Yea, hittade den! Blir en bra avrundning på Death Wish😉

  4. Jojjenito skriver:

    Sofia: Haha, kul! Ja, den passar ju onekligen in i ditt Death Wish-tema. Har inte hunnit komma med kommentarer där än så länge men jag har noterat ditt vecko-tema.🙂

  5. Joel Burman skriver:

    Jojjenito: Du borde kolla Kiarostamis Close-up den är bra på riktigt inte bara för prettofilms generna haha =)

  6. Sofia skriver:

    Nu ligger den uppe. Jag kände mig själv rätt — jag tyckte nästan bara hälften så bra om den som du gjorde ;)http://bilderord.wordpress.com/2011/03/07/smak-av-korsbar-1997/

  7. Jojjenito skriver:

    Joel: Tack för tipset! Ja, jag blev sugen på lite mer av Abbas. Kom på att jag sett Vinden bär oss, som jag gillade en del. Kommer nog ett litet omdöme om den snart.Sofia: Ska läsa.🙂

Kommentera

