Gummo

GummoTitel: Gummo
Regi: Harmony Korine
År: 1997
IMDb
| Filmtipset

Harmony. Jag trodde det betydde harmoni? Det kanske det gör men den filmen jag just har sett kanske inte direkt sjunger ut just harmoni. Haaaarmoni! (Varför ser jag Loa Falkman framför mig?) Gummo är det värsta white trash jag nånsin har sett. Winter’s Bone? Frozen River? Haha, släng er i väggen, ni är inte ens i närheten. Några filmer som möjligen kan mäta sig är Larry Clarks Kids och Bully och så Killer Joe förstås. Vem har skrivit manus till Kids? Harmony Korine förstås. Fast Gummo är värre/bättre än dessa filmer på så många sätt. Jag tror det kan vara att det samtidigt är en vacker film. Musiken sticker ut också.

Filmen har ingen direkt handling. Det handlar väl kanske om två bröder som dödar katter för att få pengar, för att köpa milkshakes eller horor. Vi får se scener som bara är för mycket. En mamma badar sitt barn i kolsvart skitigt vatten och bjuder på spaghetti och köttfärssås. Ungen sitter i badet och äter sin spaghetti samtidigt som två barn ringer på. De säljer choklad för att få pengar och påstår att det är för välgörande ändamål. Barnen får pengar, ungen i badet får choklad till efterrätt. Jag vet inte varför men hela den här sekvensen fascinerade mig. Just att ungen sitter i badet och äter. Dessutom har den här ungen ett så udda utseende att man inte kan låta bli att bli fascinerad (se bilden ovan).

Gummo är så långt ifrån politiskt korrekt man kan komma. Här finns fördomar mot bögar, svarta, dvärgar, det mesta. Det är samtidigt märkligt fint filmat och jag gillar bilderna jag ser. Jag kommer att tänka lite på Ruben Östlund. Undrar om inte Ruben tittat lite på den här filmen. Det förekommer några ganska störande scener där det nästan blir för mycket.

Jag tittade om på några scener nu och det är fanimej en helt galen film (faktum är att jag såg om stora delar av filmen). Vissa skulle nog kalla den mest provocerande men jag är bara fascinerad. Det känns som en dokumentär, som att Korine bara placerat kameran där i den där småstaden i Ohio.

Det här var en film som jag hade velat se väldigt länge. Gick den att hitta på några av våra streamingtjänster? Nope, jag fick ta till andra medel eftersom jag slutat köpa plastbitar.

4-/5

PS. Även Filmitch har nyligen sett och fascinerats av Gummo. Läs mer här.

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

4 Responses to Gummo

  1. filmitch skriver:

    Tackar för länk. Just badkarsscenen är vidrig utan att vara speciellt grafisk. Märklig och störande.
    Bra iaktagelse där om Östlund – påminner mycket om hans stil med kameran som observatör. Jag orkade dock inte se om filmen på stört men bra är den!
    Frozen river har jag kvar att se – ligger härhemma o väntar på sin tur.resten av filmer du nämnt har jag sett. Av dessa gillar jag Bully bäst.

    • Jojjenito skriver:

      Ja, haha, just den badkarsscenen har etsat sig fast. Killen badar i smutssvart vatten, får håret tvättat av mamman samtidigt som han äter spaghetti med köttfärssås och dricker mjölk.

      Förresten, vad tyckte du om musiken? Ibland dödsmetall typ och ibland barnsånger.

      För fler tips i white trash-genren kolla in här:

      https://jojjenito.wordpress.com/tag/white-trash/

  2. filmitch skriver:

    Tackar för tipsen har sett de flesta av filmerna du nämner men ett par tre tips fick jag🙂

Kommentera

