Carnage

Titel: Carnage
Regi: Roman Polanski
År: 2011
IMDb
| Filmtipset

Och så var det här med Roman Polanski. Oavsett vad han gjorde 1977, oavsett vad han blev anklagad och dömd för, så är han en duktig filmskapare och därför är det trevligt för oss som filmtittare att han fortsätter att göra film, bra film dessutom. Efter den mysiga konspirationshtrillern The Ghost Writer gjorde Polanski en lite mindre film. Den utspelas i princip bara på en plats: i vardagsrummet hos föräldrarna (Jodie Foster, John C. Reilly) till en pojke som blivit slagen i skolan. På besök är föräldrarna (Kate Winslet, Christoph Waltz) till den pojke som slog. Till en början är alla trevliga och kompromissande men ju längre filmen går och ju mer sprit de får i sig desto mer kommer det fram saker som legat och bubblat under ytan.

Upplägget på filmen kanske inte känns så roligt men faktum är att slutresultatet är hysteriskt roligt och underhållande. Filmen är en komedi gjord som en suspense-thriller. Ta t ex det faktum att Winslet och Waltz är på väg ut ur lägenheten minst två gånger men de kommer aldrig riktigt iväg ordentligt utan de pinsamma situationerna fortsätter. Precis när man tror att nu kommer filmen lugna ner sig så fortsätter den bara. Ungefär som den utmärkta filmpostern där karaktärernas uttryck går från glada och lugna till arga och uppretade. Hmm, jag behöver nog se (om) några av Polanskis filmer som t ex Frantic, Bitter Moon, Death and the Maiden och The Ninth Gate som jag antingen inte har sett eller som jag har glömt av.

4/5

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

8 Responses to Carnage

  1. Jessica skriver:

    Den hade fått en hel del halvtaskiga recensioner, så jag hade inte så höga förväntningar Jag blev glatt överraskad över hur kul den var. Kate Winslet gör något äckligt som känns som att det kommer att bli en klassiker. Jag älskar verkligen filmer i det här lilla formatet. Ett rum. Fyra personer. Blixtrande konversation. Och sen inte övergeggigt lång, vilket vi tackar för.

    • Jojjenito skriver:

      Haha, ja, Winslet siktade riktigt bra också. Rätt på konstboken eller om det var flera (för Foster) värdefulla böcker. Så enkel film. Som du säger, ett rum, fyra personer, dialog, det räcker ibland.

  2. svartnoir skriver:

    En skön liten film som är underhållande non-stop! Gillar precis som Jessica formatet med en lägenhet och fyra personer (Who’s Afraid of Virginia Woolf? är en av mina favoritfilmer). Blev inte positivt överraskad när jag såg den dock, men det beror på att jag inte hade någon aning om vad det var för film förutom att Polanski hade regisserat den när jag såg den.🙂

    • Jojjenito skriver:

      Japp, den är underhållande hela tiden. Kom plötsligt att tänka på Polanskis lägenhetstrilogi (Repulsion, Hyresgästen och Rosemary’s Baby). Carnage skulle kvala in som den inofficiella fjärde delen. Det är nåt med Polanski och lägenheter tydligen… eller olägenheter (ehe).

  3. Movies - Noir skriver:

    Jag gillade också Carnage, dock inte riktigt så mycket. Polanski bjuder nästan alltid på något och jag tycker definitivt du ska försöka se om/se några av de filmer du missat eller inte minns. De flesta av hans filmer kan man lätt se om några gånger.

  4. filmitch skriver:

    Gillade också filmen med en o annan invändning men klart sevärd.
    http://filmitch.wordpress.com/2012/04/14/carnage-2011-frankrike-m-fl/

Kommentera

