The Towering Inferno


Titel: The Towering Inferno (Skyskrapan brinner)
Regi: John Guillermin & Irwin Allen (actionsekvenser)
År: 1974
IMDb
| Filmtipset

Efter tips från Fiffis filmtajm såg jag i somras Skyskrapen brinner, som den ju heter på svenska. Det visade sig vara en riktigt maffig katastroffilm och en äkta blockbuster.

Filmen visar upp ett skådespelarteam som inte går av för hackor: Steve McQueen, Paul Newman, Fay Dunaway, William Holden, Richard Chamberlein, O.J. Simpson, Robert Vaughn, Robert Wagner — och så Fred Astaire.

The Towering Inferno är sååå välgjord och den låter saker ta sin tid vilket är riktigt skönt. Det hela börjar med ett till synes oskyldigt elektriskt fel och en liten brasa i ett lagerrum. Arkitekten bakom bygget (Newman) varnar men ingen vill lyssna, speciellt inte det höga husets ägare (Holden). En annan som absolut inte vill lyssna är en pretty slime boy (perfekt spelad av Richard Chamberlein) som tagit över som ansvarig för bygget under Newmans frånvaro.

Konflikterna i filmen är bra gestaltade. William Holden är bra som en desperat ägare som vill rädda situationen för att inte tappa ansiktet. Det finns flera historier. T ex har vi chefen (Robert Wagner) som ovetandes om branden i inledningen av filmen stänger av telefonerna för att vara med sin sekreterare. Efter ett tag följer vi ett antal delhandlingar. Man hoppar inte för snabbt mellan dessa utan låter allt ta sin tid. Newman hinner bl a med att rädda några barn och en gammal dam innan allt börjar om med nya delhandlingar.

Steve McQueen dyker inte upp förrän efter ett tag som brandchef men han har det desto svettigare när han väl är med. Han gör den ena macho-räddningen efter den andra.

Möjligen är filmen aningen för lång. Slutscenerna efter ett gäng stora explosioner håller kanske på lite för länge. Generellt är dock actionsekvenserna riktigt bra. Detsamma kan man säga om fotot, bl a med några riktigt snygga scener med snygg eld. Visst är eld fint på film, lite läskigt men fint.

Jag har några favoritsekvenser. Chefen (Wagner) och sekreteraren som blir fast. Chefen som chansar på att springa men blir en elddocka. Sekreteraren som kvävs och ramlar ut genom ett fönster. Scenen med barnen, den gamla damen och Newman och trappan som sprängs. Några exempel på riktigt bra scener, speciellt den sistnämnda är härligt filmad och med nagelbitarspänning.

4-/5

PS. Kul också att Newman och McQueen gnabbades en del om vem som egentligen hade huvudrollen och vem som hade mest repliker osv. Filmbolaget (eller bolagen då det var en samproduktion mellan Twentieth Century-Fox and Warner Bros) ordnade så att Newmans namn visades uppe till höger och McQueens namn nere till vänster under förtexterna. Detta skulle vara en kompromis då man ju läser från vänster till höger, men överst ju alltid är överst. Även William Holden tyckte han skulle ha huvudrollen men han tvingades inse att han numera spelade andrafiolen (ja eller tredje då) i jämförelse med Paul och Steve.

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

13 Responses to The Towering Inferno

  1. Fiffi says:

    Vad kul att du tyckte filmen var så bra. Det är verkligen en riktig old-school-katastrofis när den är som allra bäst 🙂

    • Jojjenito says:

      Ja, och jag får tacka dig för tipset/påminnelsen! 🙂

      Det som jag upplever som största skillnaden med dagens katastrofisar (som i sig inte behöver vara dåliga) är att tempot inte är så hetsigt. Allt går sin lugna gång, hur lugnt det nu är när en skyskrapa brinner.

  2. Blir själv sugen på att se om den trots att jag sett den ett par gånger (men det var ett tag sen senast). Det är förmodligen den bästa ”katastroffilmen” från den perioden och lyckades inte bara få med två riktigt stora skådespelare i Steve McQueen och Paul Newman utan främst med effekterna och storyn.

    • Jojjenito says:

      Ja, jag håller med. För mig är The Towering Inferno bästa. Då är det iofs bara den som jag har i färskt minne. 😉 Är sugen på att också se The Poseidon Adventure, Earthquake och Airport (har nog sett denna men för länge sen). Det får bli nästa katastroffilmer att se.

  3. Sofia says:

    Jag blev sugen på infernot redan när den hissades av Pladd och suget blir ju inte mindre av att den verkar uppskattas av flera. Den långa uppbyggnaden upplever jag också finns i The China Syndrome och där funkar det ju alldeles utmärkt.

    • Jojjenito says:

      Jag försökte hitta Pladds recension av infernot men misslyckades. Hittade recensioner av The Poseidon Adventure, Airport och Earthquake som jag ska försöka se framöver. 70-talskatastrofisar är mysiga. Du har alltså inte sett infernot än? Se den! 🙂

  4. Pladd says:

    Väldigt kul att jag lyckats hissa en film jag verkligen gillar trots att jag inte har skrivit om den. Så du har inte gjort något fel i sökningen, Jojjenito. 🙂

    Kul att du gillar den. Lite extrainfo om McQueen och Newmans rivalitet är att McQueens roll var betydligt mindre från början, men efter påtryckningar från McQueens stab blev den större och större allt eftersom. Vid en punkt lät till och med McQueens folk läsa igenom manuset och räkna antalet repliker, varpå det framkom att Newman hade tolv (eller något liknande) fler än McQueen. Det gick givetvis inte för sig. Vet inte vad de kom fram till, vem som pratar mest, men det säger mycket om dessa två egon.

    • Jojjenito says:

      Haha, ja, jag vet inte om Sofia förväxlat dig med Fiffi kanske? 😉

      Ja, det var en riktigt mysig film. Jo, jag läste också om replikräknandet och att Newman hade tolv fler än McQueen. Haha, helt galet. Jag räknade inte deras repliker när jag såg filmen så jag kan tyvärr inte svara vem som har flest. 😉 Men för mig känns det som om det är Newman som är stjärnan. Just att han är med från början av filmen och inledningen med helikoptern.

  5. Sofia says:

    Hoppsan, jag måste ha blandat ihop den med något annat, var helt säker på att Pladd skrivit om den. Nå, katastroffilm som katastroffilm, inte sant? 😉

    • Jojjenito says:

      Ok, då konstaterar vi igen att det är Fiffi som har hissat The Towering Inferno, ingen annan. Eller jo det kanske andra har gjort men just den här gången är det Fiffi som vi syftar på. 😉

  6. Joel Burman says:

    Towering håller bra fortfarande. Jag såg om den på blu-ray för några månader sen och det är ju utan tvekan så att hade inte varit för den så hade nog inte Die Hard sett ut som den gör.

    • Jojjenito says:

      Det måste ha varit en njutning att se den på ett riktigt bra system, just vissa scener med eld var riktigt snygga. Ja, visuellt så har nog Die Hard tagit mycket ifrån The Towering Inferno.

  7. Pingback: The Towering Inferno (1974) « Rörliga bilder och tryckta ord

Kommentera

