Taken 3 (2015)

filmspanarna_kvadratJag hade den stora *host*jobbiga*host* äran att välja film på den senaste filmspanarträffen. Eftersom jag hade sett och gillat Taken (2008) men inte sett och därmed ännu inte avskydde Taken 2, så valde jag Taken 3. Jag misstänkte jag att mitt val skulle skrämma iväg en hel del av filmspanarna men det dök upp förvånansvärt många måste jag säga. Jag lyckades t.o.m. locka Joel till biografen.

I den här den sista Taken-filmen, i alla fall om man ska tro posterns slogan om att IT ENDS HERE, så blir ingen egentligen bortrövad. Nej, istället är det Bryan Mills (Liam Neeson) själv som blir anklagad för ett mord han inte begått. Nu finner han alltså sig själv på flykt undan polisen samtidigt som han givetvis ska sätta dit de verkliga mördarna.

Taken 2 är en motbjudande film, en anstötligt dålig film. Taken 3 är bara en dålig film, varken mer eller mindre. En bit in i filmen sker ett mord där en av huvudpersonerna alltså dör. När det hände blev jag faktiskt litet förvånad men problemet var att jag inte kände något. I alla fall inte just då. Litet senare i filmen när andra personer får reda på dödsfallet så blev det ändå, på något märkligt sätt, litet känslosamt.

Panda

Något som gladde mig var att Forest Whitakers namn dök upp under förtexterna. Tjoho tänkte jag, det här kanske kan bli något trots allt. Whitaker är en favorit. Och mycket riktigt. Scenerna med Whitaker är bra. Han har glimten i ögat i sin roll som den poliskommissarie som är hack i häl på Bryan. Filmmakarna har gett Whitaker två saker att leka med, förmodligen för att göra honom mer mystisk (?) och för att han ska framstå som klurigt smart. Han fingrar nämligen ständigt på en schackpjäs (en springare) samt fipplar med en gummisnodd. Vilken gummisnodd det var fick sin förklaring i slutet av filmen för övrigt.

Taken 3 är alltså egentligen inte en Taken-film. Nej, jag skulle vilja kalla den för The Fugitive 2. Det är exakt samma upplägg som i den Harrison Ford-klassikern. Precis som i The Fugitive så blir ett spel mellan polisen och den jagade (som givetvis är oskyldig).

Det sämsta med Taken 3 är de ryska skurkarna. De är liksom bara äckliga att se på. Karikatyrer gjorda för att förakta. Jag hade hellre sett Peter Stormare i kalsonger och bryta på ryska. Da, pravda.

   

Kolla nu in vad de andra filmspanarna tycker om Tak3n. Hoppas de innerligt att det verkligen är slut här eller längtar de redan efter T4ken?

The Nerd Bird
Rörliga bilder och tryckta ord
Fripps filmrevyer
Fiffis filmtajm
Har du inte sett den? (pod, där Markus även pratar om sin Utmana din smak-film)

.

FrågaFör att fira att filmspanarna fyllde tre (!) år så fick jag även en present av Fiffi. Tack! 🙂 Presenten var ett litet spel i form av en frågesport med en fråga. Frågan löd: Vilken film blir Filmspanarnas All-time-low under dom första tre åren? Alternativen var After Earth, The Quiet Roar och givetvis Taken 3. Till vänster ser ni presenten och mitt val (som gjordes innan visningen!). Jag uppdaterar här med en sammanfattning när slutresultatet har blivit uppenbarat.

.

Uppdatering: Den genom tiderna sämsta film som Filmspanarna har sett på bio är utsedd. Vi börjar med tredjeplatsen som faktiskt är delad!

3. The Quiet Roar (vald av Joel) och Taken 3 (vald av Jojje)

The Quiet Roar
Medelbetyg: 1,7857142857142857142857142857143
Jojje: 1,5
Sofia: 0,5
Carl: 3,5
Markus: 1
Erik: ? (jag minns tydligt Markus etta men är inte lika säker på Eriks betyg)
Fiffi: 1
Henke: 2
Jimmy: 3

Taken 3
Medelbetyg: 1,7857142857142857142857142857143
Jojje: 2
Fiffi: 2
Sofia: 1,5
Cecilia: 2
Henke: 2
Markus: 1
Erik: 2

1. After Earth (vald av Markus)

Medelbetyg: 1,2
Jojje: 1,5
Sofia: 1
Henke: 1
Jessica: 1,5 (t.o.m. Jessica slår till med en etta! 😉 )
Fiffi: 1
Markus: ?
Erik: ?

Markus och Erik får gärna informera om sina saknade betyg, eller om någon annan minns dem?

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

25 Responses to Taken 3 (2015)

  1. Pingback: Taken 3 (2014) | Rörliga bilder och tryckta ord

  2. Pingback: The Hobbit: The Battle of the Five Armies | Har du inte sett den?

  3. Jag tror att vi kommer få äta upp ”It end’s here” i framtiden, för visst bäddades det ändå liiite för att dottern Kim skulle kunna bli CIA eller nåt? Eller så var det bara skillnaden från första filmen att hon inte kändes heeeelt tappad bakom en vagn som gjorde att hon känns mycket smartare i denna. Illa. Jag hade också förhoppningar om Forest Whitaker, och var precis som du inne på The Fugitive-spåret, men tyckte de sjabblade bort det. LIKE på gummisnodd-återkopplingen!

    • Jojjenito says:

      Ah, ja, dottern visade ju faktiskt prov på litet agenttakter. Hon kolla på nån skärm där när hon satt i skåpbilen, och så kickade hon skurken i slutet. I nästa film kanske det är dottern och morfar Bryan som bilder team. 😉

      Det var skönt att hon plötsligt och mer lustigt faktiskt var vuxen i den här filmen.

      Gillade gummisnodden. Tänk att en gummisnodd kan ha varit det bästa med filmen, haha.

  4. Henke says:

    Stabilt val. Stabilt!

    Skön stämning i filmen. Forest Whitaker. Allt var inte tokigt. Story, action, skurkar, ospänningen och orimligheterna vad dock inget att ha! 🙂

    Kan inte tänka mig att Taken 3 kan få lägre betyg än After Earth!

    After Earth var som en till kol sönderbränd stek på en före detta stjärnkrog medan Taken 3 var McDonalds…

  5. Sofia says:

    Bra spottat där med The Fugitive 2 (eller egentligen 3 om man ska räkna med Snipes-uppföljaren) Det jag tänkte på samband med det där om känslomässiga reaktioner i samband med dödsfallet var när Forets möter dottern för första gången. Han agerar som om det vore någon slags ledtråd att hon är så himla övertyga om pappans oskuld. Men det kan väl knappast vara någon direkt ovanlig reaktion?

  6. Fiffi says:

    Jag skulle ha gillat detta scenario:
    I trappan på slutet blir Bryan skjuten. Han dör. Blodlöst såklart.
    Forrest W hittar honom. Trixar med snodden. Tittar in i kameran.
    Så kommer sluttexten:
    This IS the end.

  7. Fiffi says:

    Och jag tror du har rätt med After Earth 😀

  8. Sofia says:

    Tack för resultatet — nu kan jag äntligen sova lugnt 🙂

  9. Anonym says:

    Annars kan gott Taken 2 hamna på den där bottenlistan. Den var sämre än sämst, den här KAN inte vara lika usel (påstår jag kaxigt utan ha sett den ännu)…men jag ger naturligtvis stoneface Neeson chansen igen. Vilket jag alltid gör! 🙂

  10. Steffo says:

    Asch, det var ju jag ovan. Icke anonym alls…!

    • Jojjenito says:

      Neeson får alltid en chans till, i alla fall i min värld. 🙂

      Taken 2 kan aldrig hamna på bottenlistan eftersom vi (filmspanarna) inte sett den på bio. Därmed inte sagt att den är sämre än trean. 😉

  11. Pingback: Recension: Taken 3 (2014) | Filmparadiset

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.