Taken 2 (2012)

På lördag är det min tur att välja månadens filmspanarfilm. Inte ett helt lätt val. Januari kan nog vara den svåraste månaden att välja film för. Dels har många av de filmer som har premiär redan visats på Stockholm Filmfestival under hösten, och dels tenderar filmbolagen att dumpa filmer de inte tror på i just januari (hej, The Gambler!).

Pga att SF av någon bisarr anledning bara kör en visning per dag The Gambler och dessutom ute på skräckbion Heron City så fick jag med kort varsel ändra mitt val. Taken 3 var ett populärt önskemål, utan någon som helst glimt i ögat. Varför inte tillgodose mina filmspanarvänner?😉 Faktum är att jag har sett den första filmen i serien, Taken från 2008, och jag gillade den! Här hittar min recension.

Som förberedelse så har jag nu sett Taken 2. Precis som när det gäller Taken har Luc Besson stått för manus. Det är däremot en ny regissör och här borde en hel armé med varningsklockor börjat ringa. Den nya regissören heter Olivier… wait for it… Megaton. Olivier Megaton. Snubben föddes på dagen 20 år efter atombombningen av Hiroshima och kom därmed på den briljanta och logiska idén att byta efternamn till Megaton.

Taken 2

Taken var en film fylld med klichéer och hade en ostig handling men när väl Liam började sparka skurkstjärt så tyckte jag det blev (brutalt) bra. Det var något med Liam som sliten actionfigur som kändes, huuuur konstigt det än kan låta, fräscht.

Taken 2 är en film fylld med klichéer och har en ostig handling men när väl Liam börjar sparka skurkstjärt så… händer ingenting. Absolut ingenting. Nada. Noll. Zero. Dessutom är filmen fylld med logiska luckor som skulle kunna härbärgera jordens samtliga blåvalar och ändå ha mycket plats kvar till delfinerna om de också vill bo i en logisk lucka. Ett exempel: varför memorera vägen till en plats men sen använda detta för att ta sig till en helt annan plats. LOL.

Filmens skådisar inklusive Liam verkar inte ha regisserats av monsieur Megaton. Alls. De har helt enkelt lämnats att sköta sig själva utan någon som helst inspiration från Olivier. Det blir stelt, krystat och med repliker som sägs för att föra handlingen framåt och inte för att rollfiguren känner på ett speciellt sätt.

Oj, oj, det är mycket nära på bottenbetyg. Taken 2 är en äcklig film. Det finns äckliga saker som jag inte orkar gå in på nu. Liam lyfter ändå upp katastrofen med ett halvt snäpp. Nu ser jag fram emot lördagens visning av Taken 3! Tjoho. Gissa vem som är regissör?🙂

betyg_helbetyg_helbetyg_tombetyg_tombetyg_tomsep

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

8 Responses to Taken 2 (2012)

  1. filmitch skriver:

    Eller varför inte kasta handgranater i bostadsområde eller dotters bilkörning? Makalöst dålig film men ettan var bra.
    ser att du en gång i tiden sa att du inte skulle se denna film beklagligt nog för din skull så ändrade du dig. Hoppas nu att trean är bättre.

    https://filmitch.wordpress.com/2013/01/09/taken-2-usa-2012/

    • Jojjenito skriver:

      Gahaha, jag borde ha lyssnat på mig själv!

      Jisses, avancerad körskola det där. Kanske inte en logisk lucka men fånigt så det förslår.

      Om inte trean är bättre så blir det skampåle på Sergels torg för min del.😉

  2. Fiffi skriver:

    Hahahaah, jag är med dig hela vägen vad gäller denna film – utom betyget. Du är liiite för snäll😉

    Och vad gäller Megaton, tänk om han istället tryckt in ett r trea från slutet, DÅ hade det blivit ett efternamn som förpliktigar😉

  3. Fiffi skriver:

    Morpheus låter ju som Moraeus😉

Kommentera

