Filmspanar-tema: Utmana din smak – Att leva (1994)

filmspanarna_kvadratDet är andra gången som vi filmspanare kör vårt Utmana din smak-tema. Förra och alltså första gången var för ungefär ett år sen och då fick jag i uppgift (av Fiffi) att utmana mig själv genom att se Cannibal Holocaust, en film som jag INTE var sugen på att se och förmodligen aldrig hade sett om det inte hade varit för utmaningen. Den gången blev det en riktigt lyckad utmaning för min del eftersom jag blev fascinerad och bitvis hypnotiserad av Cannibal Holocaust.

Vad går det utmaningen ut på? Jo, man har två uppgifter. Nummer ett är att välja en film åt en annan spanare. Det ska vara en film som man misstänker att personen kanske inte kommer att se, en film som är utanför den personens bekvämlighetszon. Men det ska också vara en film man faktiskt vill rekommendera, en bra film. Uppgift nummer två är förstås att se filmen som man själv blir utmanad med.

Jag blev utmanad av David från Filmmedia.se och han tyckte inte det var speciellt lätt att välja film åt mig. Jag kan förstå det. Jag har en bred smak och ser det mesta (förutom Pixar-filmer). Att det skulle bli en asiatisk film som David till slut valde var inte förvånande då han förmodligen är den svenska filmbloggare som kan absolut mest om asiatisk film.

****

Att leva (1994)

Ja, det blev alltså en relativt tidig film av den kinesiske regissören Zhang Yimou jag skulle ta mig an. Att leva handlar om… ja, om att leva, helt enkelt. Vi får följa en kinesisk familj från 1940-talet precis innan den kommunistiska revolutionen och fram till kulturrevolutionen i slutet av 60-talet.

I filmens inledning har pappan i familjen, Fugui (Ge You), stora problem med spelmissbruk. Han spenderar en stor del av sin tid med att spela tärning, och det går inte bra. Han riskerar att spela bort alla sina pengar och dessutom bli av med familjens hus, där även hans far och mor lever. Fuguis fru Jiazhen (Gong Li) försöker få sin man att sluta spela men ger till slut upp och lämnar honom och tar dottern Fengxia med sig. Fugui förlorar därmed allt men han har bara sig själv att skylla.

Det postiva med att bli av med allt, inklusive all förmögenhet, är ju att man då inte har något att kvar spela med. Fugui lyckas därmed bli av med sitt spelberoende, så något gott kom det ur det hela. Efter att ha insett att Fugui går att lita på igen så kommer Jiazhen tillbaka, nu även med deras nyfödda son. Trots att de är fattiga lever familjen nu i alla fall tillsammans och upplever en stillsam lycka. Nu bryter dock kriget ut då Mao och hans kommunistarmé försöker och lyckas ta över makten. Svåra tider igen för familjen… men livet är ändå värt att leva.

Vilken fin film detta är. Det är poesi i filmformat. Zhang Yimous film är så vacker, så enkel, så finstämd. Samtidigt handlar det om starka och storslagna känslor, men det är alltså framställt på ett vad jag skulle säga kinesiskt sätt. Jag har sett det förut i andra filmer (och även tv-serier). Det är så enkelt, helt utan sentimentala inslag. Enkelt men ändå storslaget. Det var faktiskt en njutning att se Att leva. Det är en episk film och vi får alltså följa familjen under flera decennier men det blir aldrig tråkigt. Det puttrar på men det puttrar behagligt.

Att leva

I Kina blev Att leva bannlyst och fick inte visas och dessutom förbjöds Zhang Yimou att göra film under två år. Det visar väl vilket galet land Kina är. Det är helt otroligt att kommunismen fortfarande lever vidare där… för att inte tala om det än mer extrema Nordkorea. Att leva innehåller vad jag skulle säga stenhård kritik mot det kinesiska samhället. Kommunismens följder framställs som absurda, som t ex under Det stora språnget i slutet av 50-talet där fattiga byar fick ge upp sitt jordbruk för att istället tillverka metall. Nu skulle jag ändå säga att filmen är snäll i sin kritik just när det gäller Det stora språnget. I själva verket dog miljoner med kineser av svält, våld eller regelrätta avrättningar. Samtidigt är det just denna lätta hand från Zhang Yimous sida som gör filmen så fin.

I slutet av filmen som utspelas under kulturrevolutionen får vi återigen se exempel på hur absurt det blir när man tillämpar galna idéer utan minsta eftertanke. Här blir filmen nästan en komedi samtidigt som följderna av komedin blir tragiska. En ganska udda men effektiv blandning.

Om jag nu ska skriva litet om filmen som just en utmaning så får jag vara ärlig att säga att det inte var mycket till utmaning, haha. Att leva är helt enkelt en film som passade mig och som jag mycket väl hade kunnat se någon gång. Zhang Yimou är en regissör som jag uppskattar och jag tycker t ex hans film Vikarien är ett lågmält mästerverk med samma enkla men episka stil som Att leva.

David ska givetvis ha ett stort tack för valet av film. Det var helt klart två timmar som jag absolut INTE vill ha tillbaka. En toppfilm med andra ord. Slutscenen kan för övrigt vara den finaste scenen i hela filmen.

Några timmar efter att ha skrivit texten ovan så kände jag att det var någonting som saknades i min text – och det var att sätta fingret på det där lilla extra som gjorde att filmen verkligen funkade för mig. Då ska jag svara på det. Livet, och det som gör det värt att leva, kan aldrig vara vad ett samhällssystem säger att det ska vara. Nej, det är vad vi själva gör av det. Livet är vilka människor vi omger oss av. Det är det som är livet, inte vad någon annan säger.

   

Kolla nu in de andra filmspanarnas inlägg för att se vilka filmer de har blivit utmanade med.

The Nerd Bird (som jag utmanade!)
Filmmedia

Flmr
Movies – Noir
Filmitch
Joel Burman
Rörliga bilder och tryckta ord
The Velvet Café
Fripps filmrevyer
Fiffis filmtajm
Har du inte sett den? (blogg, Carl)
Har du inte sett den? (pod, där Markus har blivit utmanad att se svenskt)

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

26 Responses to Filmspanar-tema: Utmana din smak – Att leva (1994)

  1. Joel Burman skriver:

    Ruskigt bra film det här, när jag såg den fick jag lite Fanny och Alexander vibbar. Håller verkligen med om slutet som är helt sjukt men också komiskt på ett sätt. Det finns long-taken i väntrummet är sinnesjukt bra.

    • Jojjenito skriver:

      Ja, den är ruskigt bra. Det var nästan att betyget blev 4,5/5 faktiskt men jag ville inte att David skulle få hybris.😉

      Slutet var helt vansinnigt. Den där professorn som inte hade fått mat på tre dagar och proppade i sig bullarna… Ja, helt galet. Som en sorts fars, men så är det blodigt (bokstavligen) allvar mitt i allt.

  2. Fiffi skriver:

    Vilken jättefin text du skrivit Jojje! Jag läste den två gånger och märkte att jag andra gången läste den väldigt långsamt. Nästan lite finstämt, ja, så som filmen verkar ha varit. Jag gillar speciellt ditt sista stycke.

    Nu blev jag sugen på att se filmen så även jag får tacka David för en bra utmaning och ett högklassigt filmtips.

    • Jojjenito skriver:

      Tack! Ja, jag kände att det sista stycket behövdes så att det blev litet mer personligt om hur jag kände och tolkade filmen.

      Ett bra filmtips från David, helt klart. Det tackar vi för.🙂

  3. David skriver:

    Härligt, filmen verkar ha drabbat dig en smula!🙂 Nej, så mycket till utmaning kanske det inte var. Jag visste att du skulle förstå den.
    Det är en jättefin text f.ö. så tack för läsningen. /D

    • Jojjenito skriver:

      Tack, det var en fin film. Fin film ger fin text.🙂

      För mig var det här bra mycket bättre än t ex hans wuxia-filmer Hero och Flying Daggers, fast det har kanske mer med genren att göra. Här blev det så mycket mer personligt kändes det som.

  4. Carl skriver:

    Alltid motiverat att få en knuff att se mer Zhang Yimou. Jag har varken sett denna eller Vikarien, så det blev två bra tips.

  5. Henke skriver:

    Kul filmval av David och verkligen kul att du gillade den så mycket. Ämnet tilltalar mig inte så mycket (det historiska och att det utspelas under så lång tid) men med din starka text blir man ju såklart lite nyfiken i alla fall.

  6. Movies - Noir skriver:

    Så fort jag började läsa din text och förstod vilken film och regissör det handlade om tänkte jag ”detta är ju inte någon utmaning för Jojje”🙂 Det känns nästan mer som en film du hade kunnat utmana någon annan med. Så på det sättet var det helt rätt, även om utmaningen kanske inte blev så stor.

  7. Sofia skriver:

    Fin film som blev en fin text oavsett utmaningsnivån. Det var länge sedan jag såg den, men många scener kom ändå för mig när jag läste dina beskrivningar.

  8. filmitch skriver:

    Den här känns som att jag missat. Gillar släktdramer över flera decennier – en titt kanske i framtiden. tack för tips🙂

    • Jojjenito skriver:

      Om du gillar släktdramer över flera decennier så är detta ett hett tips. Kriget mot terrorismen tas inte upp. Sorry, kunde inte låta bli.😉

      (Hmm, undrar vilken typ av film jag skulle välja om det var dig jag skulle utmana vid nästa utmaningstema?)

      • filmitch skriver:

        Det skulle möjligtvis kanske vara kommunistiska stadsterrorister då….😉
        Lista tre bra filmer som rör terrorister/Mellanöstern om du orkar och har lust så kollar jag in dessa till ett Jojjenitospecialterroristtema under vårkanten som en miniutmaning. Men bara om du känner för det.

  9. Steffo skriver:

    Vad härligt att utmaningen funkade kanoners för dig! ”Råkade” själv ut för samma känsla. Då blir man glad och tycker att det är lite bonus.

    Skriver som hos Henke angående filmen ovan; själv är jag ordentligt obevandrad i asiatisk film….men man vet aldrig….!😉

  10. Cecilia Burman skriver:

    Jag hade ingen aning att så många ibland oss var såna vurmare för asiatisk film. Det syns inte direkt på bloggarna, eller är det jag som läser selektivt?🙂 Det är härligt att se en långsam film ibland, fast det blir lätt att man undviker det (iaf jag) om jag inte blir utmanad. Bra text för övrigt!

    • Jojjenito skriver:

      Det finns några som verkligen gillar asiatiskt men just dessa skriver kanske inte så mycket så då syns det liksom inte. Tänker t ex på Carl och David. Movies – Noir skriver en del om asiatiska filmer, främst sydkoreanska rullar. Jag själv skriver ju också en del. Sen är det nog litet tunnare.

      Tack!🙂

Kommentera

