Spring Breakers

Spring BreakersTitel: Spring Breakers
Regi: Harmony Korine
År: 2013
IMDb
| Filmtipset

Oj. Spring Breakers är en film som jag har sett fram emot att se ganska länge, och att se på bio dessutom. Jag vet inte riktigt när jag först hörde talas om den. Det var nån gång under vintern. Bl a så hade Adam och Josh olika uppfattningar om den på Filmspotting (gissa vem som inte gillade den?). Det var oklart om den skulle komma på bio i Sverige. Det jag visste om regissören Harmony Korine var att han hade skrivit manus till Larry Clarks Kids (som jag sett och typ gillat) och Ken Park (som jag inte sett). Framförallt visste jag att han hade gjort debutfilmen Gummo och den såg jag för några månader sen som uppladdning. Pga white trash-densiteten i Gummo så kunde jag inte låta bli att gilla den väldigt mycket.

Jag drog igång en Twitter-kampanj för att få upp Spring Breakers på bio. Nåja, det var nog andra som var mer aktiva och bidrog mer men jag drog ändå mitt strå till stacken. Efter den ”folkstormen” beslutade distributören SF Film att Spring Breakers visst skulle gå upp på bio i Sverige. Visserligen bara i ”storstäderna” men ändå. Jag var nöjd.


Det finns mycket att säga om Spring Breakers, betydligt mer än om The Bling Ring, en film som den verkar klumpas ihop med. The Bling Ring är en halvkokt frukostkorv med kall vitsås. Spring Breakers är en kryddig merguez med rosmarinklyftpotatis och gurkyoghurt. Åååhåå, jag bara känner hur det vattnas i munnen.

Fyra tjejer är less på tillvaron i nån stat norr om Florida. De vill åka på vårlov till Florida. Plugget, frikyrkan, tillvaron behöver ett break, ett spring break. Problemet är att de inte har pengar. Tre, och framförallt två, av tjejerna är vildare än den fjärde. De (två, den tredje väntar utanför med bilen) rånar en restaurang och plötsligt har man pengar och drar till Florida för att svina, festa, parta, poolbada, knarka, supa, åka skoter.

Alien

Smile for the camera!

Jag känner igen en hel del av stilen från Gummo. Det är ett poetiskt, löst berättande. Handlingen är tunn. Eller tunn, filmen handlar inte om handlingen egentligen. Precis som i Gummo är det inte en film med en handlingen som tar oss från A till Ö via O. Vi får se en serie filmklipp som ger oss en viss känsla.

Jag lärde mig ett nytt engelskt ord när jag lyssnade på Filmspottings recension av filmen: Debauchery. Så här står det på Wiktionary om ordet: ”Indulgence in sensual pleasures; scandalous activities involving sex, alcohol, or drugs without inhibition”. Ja, så kan man väl sammanfatta en del, framförallt början, av filmen.

Tjejerna åker så småningom in i finkan. Varför är lite oklart. De har haft för roligt och varit på en fest med för mycket droger helt enkelt. Oväntat för tjejerna betalas deras borgen av en någon. Denne någon är Alien (en galen James Franco) som är en lokal gangster/rappare. Varför han betalar deras borgen är oklart men hans tvillingkompisar kanske vet (de försvinner ”tyvärr” ur handlingen ganska snart så de kan inte svara).

”Look at my sheeeit! I am a fuckin’ nightmare in this motherfucker. I am the fuckin’ Death Star!”

Alien och tjejerna har kul. Eller ja, alla har inte så kul då två av tjejerna åker hem efter ett tag. Alla har liksom olika uppfattningar om vad man tycker är kul. Och i den här filmen händer det faktiskt inget mer än så trots att man sitter och väntar på det. Alla är med så länge man tycker det är kul men sen får man faktiskt åka hem utan att man blir gruppvåldtagen pga utmanande klädsel.

Jag känner att jag kanske bör se om filmen. Dessutom lärde jag mig en annan läxa. Jag lyssnade på och läste lite för mycket om andras åsikter om filmen vilket gjorde att jag till viss del hade tappat gnistan som jag hade i vintras. Sen var det nåt med visningen på bio som… ja, jag vet inte. Det var nåt med stämningen som bara var konstig. Kanske att salongen var full med typ 14-åriga tjejer som trodde de skulle få se High School Musical. De fick nåt annat, nåt bättre?

Suck it

Suck on it

Det finns några klockrena scener i filmen, som t ex när tjejerna tvingar Alien att suga av två pistoler. Här kan man snacka om kvinnlig dominans. Alien som trodde han dominerade ser livrädd ut… men sen gillade han det. Även när Alien spelar piano och sjunger Britney Spears och tjejerna i pussy riot-masker dansar ringdans med sina k-pistar är filmkonst på hög nivå. Båda scenerna är vackra och bisarra och sticker ut.

Det finns brister. Det är en spretig film. Två av tjejerna försvinner ur handlingen utan nåt riktigt slut för deras del. Det gäller väl kanske även de två sista tjejerna som i och för sig verkar gå ett Thelma & Louise-slut till mötes. Eller så åker de bara hem till mamma i Ohio (?) och fortsätter sina liv som inget har hänt. Det som filmen faktiskt försöker säga, om den nu försöker säga nåt, är för mig lite höljt i dunkel. Mina feministiska tolkningar som jag gjorde tidigare i texten, ja, de görs inte på så fast mark utan då anstränger jag mig en del. Men men.

Jag tror nästan jag måste se filmen en gång till ensam utan störningsmoment för att komma fram till vad jag egentligen tycker. Just nu blir det en stark trea.

3+/5

Andra som skriver om Spring Breakers idag: Henke och Fiffi. Sen tidigare har Filmitch och Except Fear skrivit om den och Har du inte sett den? har snackat om den.

PS. Hahaha, jag såg nu att filmen utspelas i St. Petersburg, Florida. Där har jag varit och badat och gått på Salvador Dalí-museum. Märkligt.

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

8 Responses to Spring Breakers

  1. Pingback: SPRING BREAKERS

  2. Fiffi says:

    Trodde nog när jag läste texten att du skulle landa på en redig fyra men jag har haft fel förr 😉 Det är en otroligt svår film att skriva om utan att sabba för mycket för eventuella läsare som inte sett den än men jag tycker du lyckades bra.
    En tanke: är inte James Franco trollkarl i båda filmerna? I Oz en uppenbar, här en lite mer diffus men ändock trollkarl. Han trollar med sig själv (för att utseendemässigt inte se ut ett dugg som sig själv) och med tjejernas liv (varför betalade han borgen?)
    Som du säger, det behövs nog fler tittningar för att få kläm på Spring breakers.

    • Jojjenito says:

      Mmm, den är lite svår att skriva om, helt klart, just eftersom det var så mycket att ta in och komma underfund med själv. Fast å andra sidan, såna filmer brukar det gå att skriva mycket om när man väl kommer igång.

      Franco trollkarl i Spring Breakers? Mja, känns lite långsökt. 😉 Men håller med om dina punker: Franco ser ut som… ja inte som James Franco i alla fall, och varför han betalade borgen förblir oklart? Ville han bara utnyttja dem? Och varför var han i domstolen överhuvudtaget. Var det en ”taktik” han hade, att sitta i domstolen, kolla ut lämpliga tjejoffer och betala borgen för dem? Eller är han bara snäll och fascinerad av tjejerna?

    • Jojjenito says:

      Förresten, efter att ha läst Except Fears recension tar tillbaka det där med att Franco inte är trollkarl. Spring break-land där nere i Florida är ju rena Oz och Alien är the main wizard.

  3. Henke says:

    Nice revy, Johan. Och bra jobbat med twitter-kampanjen för att få filmen till bio. Jag skrattade lite över din beskrivning av din upplevelse på visningen, måste varit lite bisarrt. Hur verkade de unga tjejerna tagit filmen efteråt? Var de kvittrande eller hade de pannorna i djupa veck?

    Efter jag sett filmen för första gången tänkte jag direkt att jag var tvungen att se den igen innan jag skrev om den, och filmen gick upp ett steg i betyg vid andra titten. Jag tror fasiken mig att jag ska se om den snart igen! 🙂

    Coolt med din tanke om Thelma and Louise, jag är inne på samma spår och jag nämnde T&L för Fiffi när vi snackade om Spring break igår! Great minds think alike.

    Trevligt att du också såg skönheten i denna film.

    Men jag undrar lite lätt om du verkligen tycker att The bling ring är en bättre film? Det verkar i texten ovan som att du ser Spring Breakers som mer ”matig” i alla fall…

    • Jojjenito says:

      Tack, Henke. Haha, ja, som sagt, jag drog mitt lilla strå till stacken i alla fall. Tjejerna kändes efter visningen ganska tysta och lite chockade. Kanske inte med pannan i djupa veck, mer häpna av vad de sett. Eller så läser jag in min egen reaktion. 😉 Minns inte om jag noterade hur de reagerade efteråt riktigt faktiskt.

      Ja, T&L dök upp när de drog iväg med bilen i slutet.

      Haha, jag visste väl att det skulle komma en fråga om hur i HELVETE jag kunde ge The Bling Ring ett högre betyg. Jag gav den ett högre betyg, det stämmer. Är det en bättre film? Troligen inte. Men min magkänsla efter att jag sett Spring Breakers var att jag inte hade haft en lika bra visning som när jag såg The Bling Ring. Magkänsla som sagt. 😉

  4. Pingback: Spring breakers (USA 2012) | FILMITCH

  5. Pingback: Spring Breakers (2012) | Rörliga bilder och tryckta ord

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.