2 x Larry Clark (Kids och Bully)

I början av 2000-talet hölls musikfestivalen Popaganda vid universitetsområdet Frescati i Stockholm. Ett år så visade man även gratisfilm och ett tema var filmer av Larry Clark. Jag gick och såg filmerna Kids och Bully. Man visade även Clarks då nya film Ken Park men efter Kids och Bully så orkade jag inte se den trots att gratis borde vara gott. Här kommer omdömen/recensioner som jag skrev när det begav sig. Lite lustigt hur upprörd/häpen jag är över allt det drogrelaterade.


Titel: Kids
Regi: Larry Clark
År: 1995
IMDb
| Filmtipset

Larry Clarks film från ’95 blev rätt så uppmärksammad när den kom. Den skildrar ungdomars vardag i USA (och i Sverige?) med sex och droger in absurdum. Filmen fick mig att tänka på om det verkligen är så här. I såna fall är det rätt så sorgligt. Det handlar om två kompisar där den ene är hiv-smittad (fast han inte vet om det) och på jakt efter oskulder. Den andra är en loser på jakt efter nya droger att testa. En av hiv-killens erövringar får av en slump reda på att hon är hiv-smittad och försöker hitta honom innan nästa oskuld är övertalad. Det hela känns realistiskt men ändå känns det för mig som att titta in i en annan värld. Jag måste ha varit ett väldigt oskyldigt kid som barn, med tanke på den mängd droger som konsumeras filmen. En parentes: en av tjejerna i filmen spelas av samma skådis som är Edward Nortons flickvän i 25th Hour (min kommentar: Rosaria Dawson).

3/5


Titel: Bully
Regi: Larry Clark
År: 2001
IMDb
| Filmtipset

Bully vann bronshästen i Stockholm Filmfestival 2001 och delvis kan jag förstå varför. Det är en intensiv och otäck skildring av hur ett ungdomsgäng i Florida beslutar sig för att mörda sin kamrat Bobby, spelad av Nick Stahl (In the Bedroom och John Connor i kommande T3 (min kommentar: T3 var kommande då!)). Bobby beter sig illa mot de flesta men utåt och mot sina föräldrar ger Bobby sken av att vara en rätt så skötsam kille. Men det kunde inte vara mer fel. Bobby behandlar sin bästa vän Marty, spelad av Brad Renfro (Ghost World), som skräp. Han våldtar tjejer och beter sig allmänt som ett svin. Till slut får Martys flickvän Lisa nog och kommer på den ”geniala” idén att mörda honom. Även om Bobbys handlingar är vidriga så framstod detta som ännu värre. Det kändes som om de skulle lösa nåt vardagsproblem, när det i själva verket handlade om att ta en annan människas liv.

I hela filmen gör dessa ungdomar inget annat än att åka runt i sina bilar, rappa Eminem-låtar och irritera sig på att alla bra ord är bortklippta på MTV, röka på, svära, sätta på varann till synes helt utan kärlek, och slutligen mörda. En sak som gör att den här filmen får godkänt är att den bygger på en verklig händelse. Om inte, så vet jag inte vilken mening filmen hade haft egentligen eftersom det inte finns det minsta hopp, mänsklighet eller kärlek som man kan klamra sig fast vid.

Eftersom jag dagen innan hade sett Clarks film Kids som det inte finns speciellt mycket mer av mänsklighet i heller så kändes det verkligen som jag fick en överdos av jobbigheter av ta del av. Jag kan upplysa om att mordscenen ute i ett träsk är fullkomligt vidrig. Det värsta var att dessa ungdomar liksom inte råkar ut för dåliga saker utan de försätter sig själva i dessa situationer och sen bryr de sig till synes inte. Jag orkade inte med allt helt enkelt. Så även om Clarks nya film Ken Park, som tar upp liknande ämnen som Kids och Bully, förhandsvisades så kände jag att jag inte orkade se den helt enkelt. Vad gäller betyg till Bully så blir det en trea. Det är svårt att betygsätta en film som får en att må dåligt. Den har ju trots allt lyckats framkalla dessa känslor hos mig. Om det är nån annan som har sett Bully så kom gärna med kommentarer!

3/5

Addepladde har skrivit om och gillat Bully och det är mycket möjligt att även jag skulle ge den ett högre betyg om jag såg filmen idag. Den berör ju trots allt. Uppdatering: Addepladde har även sett Kids som han tyckte var bra men att den inte berörde som Bully gjorde.

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

6 Responses to 2 x Larry Clark (Kids och Bully)

  1. Pladd skriver:

    Tack för länken!🙂 Jag har faktiskt skrivit även om Kids (http://addepladde.wordpress.com/2011/01/06/kids-1995/).

    Håller med dig om båda filmerna, med största skillnaden att jag verkligen blev berörd av Bully. Tyckte inte ungdomarnas beteenden kändes konstigt alls. De försätter sig i extrema situationer och bevisligen är de inte medlemmar i MENSA direkt.

    • Jojjenito skriver:

      Varsågod. Ah, tackar, har lagt till länk till din Kids-recension också. Jo, jag håller nog Bully som den bättre filmen egentligen. Jag vet inte om jag skrev att deras beteende var konstigt. De gjorde vidrigheter som de sen till synes inte brydde sig om. Precis, inga MENSA-kandidater där. Grejen var att jag såg Kids och Bully efter varandra och fick liksom en liten överdos så det kan ha varit därför jag slog ifrån mig när det gäller Bully.

  2. filmitch skriver:

    Kids var ok men lite tradig. Bully är och förblir ett mästerverk i mina ögon en nattsvart syn mänskligheten och feelbad när den är som bäst. Kommer ihåh när jag såg den första gången jag bara satt och gapade. Ken Park kan du skippa den känns bara spekulativ och som en upprepning av de tidigare filmerna.

    • Jojjenito skriver:

      Håller egentligen med om att Bully är bättre än Kids. För mig hamnade de två filmerna ändå på samma betyg, kanske mest beroende på att jag såg Kids precis innan Bully. När det gäller Ken Park så har jag också fått den känslan, det börjar mest likna spekulation och chock nu. Tveksamt om jag nånsin ser den.

      • Du kan med gott samvete skippa Ken Park. Den är inte i närheten av varken Kids eller Bully utan handlar mest om att provocera och chockera. Då rekommenderas istället Larrys scifi/skräck epos Teenage Caveman. Jag har en DVD du kan få låna…

        • Jojjenito skriver:

          Larry Clarks sf/skräck-epos… det låter helt fruktansvärt… intressant.😉

          Förresten, apropå provokation/chock, vad tyckte du om Spring Breakers? Om inte annat kan du berätta på torsdag om du hakar på WWZ.

Kommentera

