Stoker (2013)

StokerStoker var en film jag såg fram emot, ganska mycket faktiskt. Med tanke på vad jag hade hört och läst om filmen så borde jag åtminstone kunna räkna med att den skulle vara snygg. Ett stilistiskt mästerverk. Själva berättandet och storyn var det vissa som hade klagat på. Det som lockade mig mest var ändå regissören Park Chan-wook som ju bl a gjort den s.k. hämndtrilogin (Sympathy for Mr. Vengeance, Oldboy och Lady Vengeance). Oldboy var en film som tog mig med storm (orkan!) när jag såg den på bio. Skådisarna i Stoker lockade en del också. Mia Wasikowska och Nicole Kidman brukar jag oftast gilla. Matthew Goode kunde jag inte placera eller påminna mig att jag hade sett i något förut. (Nu efterhand kollade jag upp vad hade sett Goode i och det blev ju som det brukar bli, dvs man har sett skådisen i fråga i mer än man räknade med. I Goodes fall hade jag sett Match Point, Watchmen och A Single Man).

Så, var mina förväntningar för höga? Det kan jag svara ett rungande JA på. På tok för höga. Henke skrev nyligen om en av förra årets bästa filmer, The Place Beyond the Pines, att det var en riktig prettofilm, i ordets sämsta bemärkelse. Om det är nån film som förtjänar epitetet prettofilm så är det Stoker. PREEEEETTO!

Först har vi titeln… som kanske inte är pretto… men den är dålig. Urtråkig. Vem vill se en film som heter Stoker? Det betyder ju ingenting. Det råkar bara vara efternamnet på familjen det handlar om (plus efternamnet på en viss skräckförfattare). Vilken familj handlar det om? Jo, alltså familjen Stoker. Pappa Stoker (Dermot Mulroney) har precis dött i en mystiskt olycka. Kvar hemma i det stora och mystiska huset är mamma Evelyn Stoker (Kidman) och dotter India Stoker (Wasikowska). På pappans begravning dyker Indias spännande farbror Charlie upp och låter meddela att han tänker på hemma hos Evelyn och India för att ”stötta” dem. Men nåt är skumt med Charlie… nähä.

Och bara så att folk vet, ja, jag tänkte på Hitchcocks Shadow of a Doubt.

När jag ser filmer hemma så brukar jag nuförtiden klottra ner lite tankar under filmen. Saker som sticker ut, som jag gillar eller retar mig på. Under Stoker retade jag mig på ganska mycket. Det är i alla fall min minnesbild. När jag nu tittar på det jag skrivit ner så står det:

  1. Jag tycker Stoker är en dålig titel.
  2. Jag trodde filmen buffrade när den plötsligt stannade upp vid ett eller flera tillfällen. (Jag såg den på SF Anytime och den buffrade inte. Det skulle vara så.)
  3. Jag tyckte det var en otroligt stilistisk film. Bilder, ljud, musik, allt är otroligt genomtänkt och det hade varit kul att se den på bio.
  4. Det förekom en scen när India (Wasikowska) sprang nerför en rutschbana och jag tyckte det såg farligt ut, som hon hade kunnat slå sig fördärvad.

Hmm, det var allt jag skrev men jag minns att det ord som ringde i mitt huvud var PRETTO. Filmen sa mig ingenting. Den ska vara cool, mystisk, läskig, twistig men är bara yta, snygg förvisso, men bara en yta som ger mig noll. Det känns som en vinjett till en bra tv-serie men man har bara tagit den där vinjetten och dragit ut på den så att den blir nästan två timmar. Det funkar liksom inte.

betyg_hel betyg_halv betyg_tom betyg_tom betyg_tom

Nu är ni, som jag, nyfiken på vad mina filmbloggarvänner som sett Stoker tycker om den. Här har ni några åsikter. Jag har nästan lust att sätta dit deras betyg också… men, nej, ni får klicka er dit för att kolla. Jag hittade bara tre texter. Finns det fler? Kommentera nedan!

Fiffi
Christian
Vrångmannen

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

10 Responses to Stoker (2013)

  1. Henke says:

    Tack för varningen. Hade kanske tänkt se denna men nu vete fanken, blir nog inte så i alla fall.

    • Jojjenito says:

      Varsågod. 🙂 Jag kan inte säga att du inte ska se den. Den är väldigt snygg. Sen var det så att jag inte fann nåt intressant under den ytan, men det kanske du kan göra. Vem vet?

  2. Fiffi says:

    Till skillnad från dig tycker jag Stoker är en ypperlig filmtitel men titeln plus slutlåten var väl också det enda riktigt bra med filmen.

  3. Sofia says:

    Så en film som triggar pretto-genen på fel sätt mao? 😉

  4. Jag vet inte, men jag trodde det skulle vara en vampyrfilm av något slag. Tänker alltid på Bram Stoker och Dracula 😉 Så ja, titeln är inte optimal.

    Filmen är mycket yta, och det kommer den en bit på hos mig. Men jag håller med om att det inte är någon toppfilm. Fast jag har svårt för att såga en film som ändå har något (visuellt i det här fallet) 😀 Men jag har inga problem med att du inte alls gillade den, det köper jag.

    • Jojjenito says:

      En så snygg yta som Stoker har brukar oftast resultera i ett betydligt högre betyg men den här gången var det nåt som slog slint fullständigt.

  5. Steffo says:

    Ligger här och glor på mig i hyllan.
    Har hört både vatten och vin om denna…så lite intressant blir det ju onekligen… 😉

    • Jojjenito says:

      Ja, jag hade också hört mycket blandat om den innan jag såg den. Men jag hade gillat Parks tidigare filmer, pre-Hollywood, så jag hade en del förhoppningar.

      Kanske dags att glo tillbaka. 😉

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.