3 x Hämnd: Lady Vengeance

Lady VengeanceTitel: Lady Vengeance
Regi: Park Chan-wook
År: 2005
IMDb
| Filmtipset

 För att påminna mig själv om att jag ser alldeles för lite sydkoreanska filmer (för att inte tala om nordkoreanska) så kör jag under dagarna tre några gamla recensioner av Park Chan-wooks hämndtrilogi. Avslutningsdelen i trilogin såg jag och skrev om under Stockholm Filmfestival 2005.

En ung kvinna blir fråntagen sitt nyfödda barn och dessutom dömd till fängelse i 13 år för mord. Under sin tid bakom galler planerar hon sin hämnd på mannen som är orsaken till hennes olycka. Park Chan-wook är med andra ord tillbaka men tyvärr nådde filmen inte upp till föregångarens klass. Oldboy känns fräschare, skarpare, mer genomtänkt och är spännande hela tiden (Hämnarens resa däremot hade jag svårare för).

Lady Vengeance innehåller, inte oväntat, flashbacks, snygga bilder, en småklurig handling och en lite bisarr humor. Men den saknar det som gör att jag blir gripen eller engagerad. Den känns lite hoptotad bara för att fullborda hämndtrilogin. Idéerna har liksom tagit slut. Den är ändå inte dålig, utan en sevärd film som kan vara värd att kolla in på bio när den kommer i januari. Den växte lite grann efter att jag hade sett den eftersom jag insåg hur vissa detaljer i handlingen hängde ihop. Det gällde att vara lite uppmärksam för att ha koll på vad som händer och varför. Bl a har ett telefonsamtal som rings från ett museum med fiskar i akvarium stor betydelse, fast det kom jag på först efteråt.

3+/5

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

4 Responses to 3 x Hämnd: Lady Vengeance

  1. Sofia skriver:

    Vi tycks ändå vara rätt överens om det innebördes förhållandet mellan de tre. Jag såg den här först av de tre och visste därmed inte riktigt vad jag kunde förvänta mig. Inledningen var helt fantastisk! Men den blir lite för långdragen, lyckas inte berätta sin historia lika väl som Oldboy.

  2. David skriver:

    Hmm…. Nä, den här förtjänar högre betyg. Skulle själv ge 5++. Oldboy är ett mästerverk, sant. Och det är den här med. Faktiskt min favorit av de tre ”hämnarfilmerna” och säkert en av mina topp 100 filmer i alla fall. Minst.🙂

    • Jojjenito skriver:

      Hoppsan, det var lite överraskande måste jag säga. Jag tycker den är bra men inte så bra. Men visst, vid en en omtitt skulle det kunna hända även för mig.

Kommentera

