3 x Hämnd: Sympathy for Mr. Vengeance

Mr. VengeanceTitel: Sympathy for Mr. Vengeance
Regi: Park Chan-wook
År: 2002
IMDb
| Filmtipset

 För att påminna mig själv om att jag ser alldeles för lite sydkoreanska filmer (för att inte tala om nordkoreanska) så kör jag under dagarna tre några gamla recensioner av Park Chan-wooks hämndtrilogi. Först ut en film som jag inte uppskattade, kanske för att jag inte var helt med på den koreanska stilen.

Hämnarens resa handlar om dövstumme Ryu som har en syster som behöver en ny njure. Sjukhuset hittar inga donatorer (själv har Ryu fel blodgrupp). Ryu ger sig in på den illegala donatormarknaden. Resultatet blir att han blir av med 10 miljoner won samt en av sina egna njurar, utan att få någon njure till systern. När sen sjukhuset oväntat meddelar att de hittat en njure kan han inte bekosta operationen. Nu blir Ryu till råga på allt även sparkad från sitt jobb. Desperat bestämmer sig Ryu och hans anarkisttjejkompis för att kidnappa hans förra chefs dotter för att skaffa pengarna. Härifrån går det mesta fortfarande ganska så fel, för att underdriva lite grann.

En sak som irriterar mig är att alla (well, de flesta i alla fall) beskrivningar av filmen nämner att Ryu och hans tjej kidnappar Ryus förra chefs dotter. Nu är det ju faktiskt så att de inte gör det. De planerar att göra det, ja, men de väljer en annan tjej istället. Detta faktum verkar de flesta ha missat. Sen måste jag säga att jag inte riktigt förstår vad Ryu tänkte han skulle göra när han fixat den illegala njuren. Det hade ju ändå inte gått att finansiera operationen. Men är man desperat så är man väl.

Hur som helst, så tyckte jag länge det här var en bra film, kanske ingen höjdarrulle, men klart sevärd. Nu är det ju så att filmen mot slutet byter stil ganska mycket. Jag tyckte inte våldet var så obehagligt att det blev äckligt och därför dåligt, jag tyckte bara helt enkelt att mitt intresse för filmen försvann. Jag tyckte den blev tråkig och ganska meningslös. Sorry. När regissören tog livet av rollfigur efter rollfigur så blev det till slut inte roligt. Den oförutsägbarhet och det liv filmen hade till en början byttes ut mot en sorts förutsägbar oförutsägbarhet. Det blev segt och utdraget mot slutet.

Spoiler
En sak som jag aldrig riktigt förstod var varför Song Kang-hos rollfigur skulle vara med under obduktionen av sin egen dotter, liksom på obduktionen av den där pojken som han till en början låtsades vara far till. Titta på obduktionen av sitt eget barn?! Ja, jag vet inte, det har man väl förmodligen rätt till men det är väl nåt som personalen bör avråda bestämt. Och så undrar jag varför regissören valt att lägga in en voice-over-röst som förklarar vilka som dödar Song Kang-hos rollfigur på slutet
Spoiler slut.

Inte mycket annat i filmen förklaras men just detta tydligen (se spoilern ovan)? Det förstod i alla fall jag utan den där berättarrösten! Åh, jag önskar jag kunde ge filmen bättre betyg, för den innehåller vissa underbara scener.

2+/5

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

10 Responses to 3 x Hämnd: Sympathy for Mr. Vengeance

  1. filmitch skriver:

    Har bara sett oldboy i triologin men håller med att man borde se mer Sydkoransk o östasiatisk film överlag, de är ofta snyggt gjorda och många gånger bra.
    Kanske borde se mer Bollywood filmer också med lite sång o dans😉

    • Jojjenito skriver:

      Jag blir nästan aldrig besviken när jag ser asiatiskt men det händer. Men det är väl lite som Fredrik Sahlin sa (som du nämnde hos dig tror jag): Skiten kommer inte hit.

  2. Movies - Noir skriver:

    Ha, jag såg faktiskt denna idag! Har sett den tidigare för tio år sen eller så, men kom inte ihåg något och ville ge den en ny chans. Gillade den mer nu, men jag återkommer om det i min text som jag inte hunnit skriva än. Får nog återkomma då och diskutera lite. Tror nog detta är en film som är värd att se om faktiskt. Men som sagt, mer om det senare.

    • Jojjenito skriver:

      Ha, roligt. Du är den andra som påpekar att man sett den precis. Den visades tydligen precis på Showtime. Ska bli kul att läsa din recension, framförallt om det jag spoilar. Jag borde också se om den för övrigt… men så mycket film så lite tid.😉

  3. Sofia skriver:

    Intressant med detta ditt första intryck, har det förändrats över åren? Jag såg denna sist av de tre och tyckte den var helt ok även om jag utifrån din text inser att jag faktiskt inte minns särskilt mycket av den. Inte lika elegant som Lady V, inte lika intrikat som Oldboy.

    • Jojjenito skriver:

      Jag har inte sett om den, vilket jag kanske borde göra när jag postar en gammal recension (fast själva inlägget är till mer för att dokumentera). Din sista mening skriver jag under på!

  4. David skriver:

    Själv tycker jag att den är helt fantastisk och nästan lika bra som dom andra. Fotot, karaktärerna, händelserna. Skulle inte ge den en jättestark femma, men en femma likförbannat!😀

  5. Movies - Noir skriver:

    Nu har jag skrivit om filmen. Gillade den mer än vad du gjorde, men håller med om en del.

Kommentera

