Nattportieren

Titel: Nattportieren (Il portiere di notte)
Regi: Liliana Cavani
År: 1974
IMDb
| Filmtipset

Jag lyssnade alldeles nyss på ett avsnitt av podcasten Filmspotting: SVU där temat var Unsexy Movies About Sex och då kom jag att tänka på den italienska filmen Nattportieren (Il portiere di notte). En del av de filmer som Alison och Matt diskuterade var nog snäppet värre när det gäller hur jobbiga de är att se, men Nattportieren hade nog kunnat platsa. Jag grävde fram min gamla recension.

Charlotte Rampling spelar här en judisk kvinna, Lucia, som på ett hotell i Wien av en slump träffar på den nazi-officer, Max, som i ett förintelseläger torterade och utnyttjade henne 13 år tidigare under andra världskrigets slutskede. Max jobbar nu som nattportier och Lucia bor i USA och är gift med en berömd dirigent.

Hmmm, en märklig film får jag lov att säga. Det fanns tendenser här till en riktigt bra film. Dilemmat i filmen är ganska starkt. Max har för sitt nöjes skull utnyttjat sin maktposition och underhållit sina begär genom att inleda ett sorts ”förhållande” med Lucia i ett förintelseläger. Lucia å sin sida har just på detta, om än skamliga sätt, lyckats överleva förintelsen.

När de båda möts igen uppstår en obehaglig stämning, som håller filmen uppe. Sen tycker jag det blir lite väl segt och märkligt när Max och Lucia inleder ett förhållande igen (japp, varför inte?!) och barrikaderar sig i en lägenhet eftersom Max ”älskar” Lucia samtidigt som Max gamla nazivänner är rädda för att Lucia ska vittna om vad hon har varit med om. Nja, det fanns nåt märkligt och lite unket i den här filmen men den var ändå tillräckligt intressant för att få en svag trea.

3-/5

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

6 Responses to Nattportieren

  1. Movies - Noir skriver:

    Hmm, jag var faktiskt nära att se denna för bara några dagar sen. Kände inte riktigt för den, men var lite nyfiken. Hoppar att läsa din text så länge, men betyget gör mig inte jättesugen på att se den. Ska ändå försöka se den snart så att jag kan läsa dina tankar och svara ordentligt😉

  2. Fiffi skriver:

    Där sammanfattade du det på pricken, intressant men inte speciellt bra.
    Jag hade nästan helt glömt bort att jag sett den tills jag läste din recension och då dök det upp lite fragment. SÅ speciell var den liksom.;)

    • Jojjenito skriver:

      Inte så speciell med andra ord.😉 Finns många såna där filmer; intressanta men njaaa inte speciellt bra eller minnesvärda. Du har inte en recension på på din sajt?

  3. Mikael From skriver:

    Nattportiern kammade mig inte medhårs, jag blev klart mer neggig!

    http://filmfrommen.blogspot.se/2016/06/59-night-porter.html

    • Jojjenito skriver:

      Den föll inte heller mig på läppen direkt även om det fanns nåt där som höll mitt intresse uppe. Men att den har den kultstatus den har känns märkligt.

Kommentera

