Split (2016)

splitDet känns ändå lite skönt att kunna konstatera att M. Night Shyamalan faktiskt är tillbaka. Jag har egentligen aldrig slutat att gilla hans stil. Tre av hans tidiga filmer, The Sixth Sense, Unbreakable och Signs, är konceptdrivna filmer som i större eller mindre grad bygger på en twist, ett mysterium som måste lösas. Shyamalan är en rackare att få till en stämning där man inte vet vad som pågår men man är väldigt nyfiken på att få reda på vad.

The Village och Lady in the Water anses allmänt som betydligt svagare filmer men jag tycker ändå de håller måttet hyfsat. Fast, visst, här började man kanske se en del skavanker i Nights rustning. Framförallt var det väl själva koncepten i filmerna som övergick från att vara coola till att kännas töntiga.

Töntighetsmätaren slog i taket i filmen The Happening. Att se Mark Wahlberg prata med en planta av plast kan vara det märkligaste och fånigaste jag har sett på film. Och ändå så fanns det en stämning och idé som jag från början gillade. Sen föll allt ihop som ett korthus precis som Shyamalans karriär. The Last Airbender har jag inte sett (men inte hört ett enda gott ord om) och After Earth får jag ta ett knä för varje dag för att förtränga.

Nu känns det som att Shyamalan kanske har hittat tillbaka till sig själv. The Visit (2015) ska vara en mindre och mer personlig film. Jag har själv dock inte sett den så jag kan inte uttala mig.

Split, som det handlar om idag, är ytterligare en konceptfilm från Shyamalan, och den här gången håller konceptet nästan hela vägen även om jag har vissa klagomål. Jag känner mig lite splittrad, precis som James McAvoys rollfigur gör.

McAvoy spelar en person med 23 personligheter inom sig. De, och framförallt en identitet som kallar sig Barry, går hos psykologen Fletcher (Betty Buckley) för att prata ut och hålla ordning på alla identiteter. Fletchers vetenskapliga tes är att de olika personligheterna kan vara så starka att de t.o.m. kan ändra en människas biologi. En personlighet kan vara blind, en fullt seende, en lida av diabetes, en inte lida av sockersjuka, inom samma fysiska varelse. Hmm, ett intressant koncept att fundera på. Mind over matter. Kraften hos den mänskliga hjärnan. Limitless Lucy.

Fletcher börjar misstänka att nåt inte står rätt till när Barry inte uppträder normalt. Dessutom får hon nattetid en massa mail från sin patient som desperat ber om hjälp. Nästa dag hävdar dock Barry att allt är frid och fröjd. Samtidigt har tre flickor blivit kidnappade och är spårlöst borta. Är det nån av alla de 23 personligheter som blivit ond eller är det en 24:e som är på gång…

Split är väldigt snyggt filmad rent visuellt. Den känns ren. Allt har sin plats. Karaktärer, scenografi, ljud, ljus. Skitsnyggt. Har du inte sett den?-Carl jämförde med It Follows och där kan jag hålla med. Den har lite av samma bildspråk, nåt med stämningen. En annan film jag kom att tänka på under visningen är 10 Cloverfield Lane. Bulken av handlingen utspelas i ett begränsat utrymme i en bunkerliknande lokal. Här har vi tre tjejer som vaktas, inte av John Goodman, men av en person som känns ungefär lika oberäknelig.

Jag gillade för övrigt miljöerna. De var underjordiska, slitna, inlevda, rostiga, smutsiga, med rör, ledningar och korridorer. Lite som i Det vita folket fast här kändes det som en naturlig del av filmen och inte som att man åkt ut till en övergiven fabrikslokal och bara börjat spela in.

James McAvoy var mycket bra och måste ha haft roligt under inspelningen. Han får visa upp många sidor av sin skådespelarkompetens. Kvinnlighet, barnslighet, stenhårdhet, galenskap.

Tjejen som gör den kvinnliga huvudrollen (Anya Taylor-Joy), som en av de inspärrade flickorna, kände jag igen så väl men jag kunde ju inte placera henne. *Googlar* Ahaaaa, det var ju storasystern i den alldeles utmärkta skräckisen The Witch.

Anya Taylor-Joys rollfigur har en backstory som vi får ta del av i form av scener från hennes barndom. Dessa scener försöker filmen knyta ihop med det som händer i nutid och jag tycker inte riktigt man lyckas. Jag själv kände i alla fall aldrig att jag kom till ett avslut där, eftersom rollfiguren inte kom till ett avslut.

När det gäller konceptet, just det här med hur de olika personligheterna kan påverka en kropps fysik, så tyckte jag Shyamalan höll sig i skinnet. Nästan hela vägen. Nu blev det dock lite för fantastiskt mot slutet och jag tyckte att man tog det övernaturliga ett steg för långt. Det blev för mycket övernaturlig skräck, och för lite psykologisk skräck, om jag jämför med hur resten av filmen upplevdes.

På det stora hela är Split dock en godkänd, kanske t.o.m. med bra, film och en stabil trea. För att vara Shyamalan nuförtiden så är det mycket bra.

betyg_helbetyg_helbetyg_helbetyg_tombetyg_tomsep

bioSplit har premiär idag fredag och jag rekommenderar ett biobesök. Och håll fokus på duken och stäng av mobilerna, god damn it! Film är så mycket bättre då. Ja, jag är lite gnällig men två dagar bland branschfolk på Stockholm Filmdagar har den effekten.

Andra åsikter om filmen från personer som precis som jag hade mobilen avstängd i fickan under visningen. Personer som alltså inte behövde ha split vision för att se filmen.

Fripps filmrevyer
Fiffis filmtajm
Rörliga bilder och tryckta ord
Movies – Noir

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

12 Responses to Split (2016)

  1. Henke says:

    Jag håller med om det mesta du skriver! Förutom användandet av ”hen” då! 😉

    Det är samma fotograf, Mike Gioulakis, som gjort denna som gjorde It follows. Kan kanske förklara likheterna.

    Jag är inte speciellt förtjust i Shyamalans konceptdrivna mysteriefilmer. Kände direkt att hans berättelser kanske inte var min grej, men denna var helt klart en positiv överraskning. Synd att slutet ballade ur lite. Jag gav den i alla fall samma betyg som du.

  2. Carl says:

    Jag hade också svårt att placera Taylor-Joy. Efter de här två filmerna lär hon ju dyka upp överallt så det behöver man nog inte uppleva fler gånger.

  3. Simon says:

    Kul att han verkar ha gjort ännu en bra rulle. The Visit är ju en helt okej skräckfilm med några bra moments. Jag hade tänkt gå på premiären men det var tamefan nästan fullsatt. Split verkar ju minst sagt intressant

  4. Denna lägger jag på intresselistan, efter din och filmrevy-Henkes ”security check”. Med The Visit och denna verkar Shyamalan ta sig i kragen, lämna slentrianfilmerna och göra karriären lite intressant igen. Önskar att Tim Burton kunde göra detsamma men han lär väl gå till graven med Disney hängandes på axeln.

    Anya Taylor-Joy var riktigt intressant i The Witch och känns bra att hon får erbjudanden. Hon är ickegeneriska kvaliteter. Hennes roll här känns som att den distraherar konceptberättelsen lite grann tänker jag, helt utan att ha sett filmen? Att det blir lite av ett bihang för att göra insatserna för dom tre tjejerna högre och ge åskådaren empati till dem, på bekostnad av ett ännu starkare koncept. Helt utan någon aning tänker jag att Shyamalan kanske skulle ha försökt skapa empati i nuet istället för att gräva i en av tjejernas liv för att rota in åskådarna i henne. Men kan ha helt fel i att livsbakgrundsrotandet känns som ett bihang. Kanske känns det mer motiverat och jag fixerat mig lite väl på värdet av ett renodlat, fokuserat konceptberättande.

    • Jojjenito says:

      Haha, bra parallell med Tim Burton. Han borde verkligen skärpa till sig.

      Anya Taylor-Joys backstory har viss betydelse, förutom att skapa empati, även i nuet. Jag säger inte mer än så. Bättre att du ser filmen. Men själv tyckte jag nog att filmmakarna inte band ihop de bägge delarna på ett tillfredsställande sätt.

  5. Sofia says:

    Haha, den KAN vara så att uttrycket mind over matter återkommer på blogg nära dig inom kort 😉 Spännande med liknelse till It Follows. Eftersom jag inte gillade den men däremot den här håller jag inte riktigt med. Tyckte den här var klart snyggare, hade mycket svårt för indie-stilen i It Follows.

    Och ja! Oväntat många som satt med mobiler både nu och då på många visningar 😦

    • Jojjenito says:

      Jag tycker de bägge filmerna har ett liknande rent och precist nästan kallt foto (eller hur man ska uttrycka det), vilket då förklaras av att det är samma fotograf. Sen kan det finnas andra skillnader (indie-stil i fotot?) som du snappat upp.

  6. Pingback: Split (2016) | Rörliga bilder och tryckta ord

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.