10 i topp: Kvinnliga rollfigurer

Trinityfilmspanarna_kvadratFörra filmspanartemat var manlighet och jag hade väldigt svårt attt komma på nåt vettigt att skriva om. Det fanns inte nån film jag tyckte passade och jag kunde inte komma på ett bra tema för en lista. Därför blev det en recension av Michael Manns Miami Vice eftersom det gick att ordvitsa sig till ett alibi. Michael Mannlighet.

Jag hade även tänkt ordvitsa mig förbi det kommande temat och skriva om ett gäng Anthony Quinn-filmer. Quinnlighet liksom. Jag blev som tur var avslöjad av Fiffi. Så, jag var ju helt enkelt tvungen att tänka om, tänka lite mer på riktigt. Precis som med manlighet så är det ett svårt tema tycker jag. Men det är ändå kanske lättare än manlighet. När det gäller hur kvinnor skildras på film så är det fler filmer som sticker ut på nåt sätt. När det gäller män så är det svårare att hitta de där udda filmerna. Det kanske bara är en känsla jag har. Hur som helst, jag beslutade mig för att göra en lista.

Vad skulle det bli för lista? Jo, jag tänker mig att det är en lista där de kvinnliga rollfigurerna är… vad ska jag säga… jo, att de är kvinnor är kanske inte det viktiga… eller jo, det är viktigt… men det andra viktiga är att de har en mänsklig, inte nödvändigtvis traditionellt kvinnlig, egenskap som gör dem och filmerna intressanta. Kvinnorna är inte i första hand en mor, en mormor, en orolig väntande fru eller nån som behöver räddas. Det är roller som vi behöver se mer av helt enkelt!

Precis som Filmspotting brukar göra så skulle jag kunna döpa den här listan efter de som INTE kommer med på den. Och det är precis vad jag tänker göra. Det här är alltså listan som jag tillägnar Trinity från The Matrix och Maya från Zero Dark Thirty. The Trinity and Maya Memorial List.

****

10. Jordan O’Neill (Demi Moore) i G.I. Jane
G.I. Jane
Jag tror faktiskt det här var den första filmen som jag kom att tänka på. Demi Moore gör en Linda Hamilton och tränar upp sina biceps och visar hur man gör armhävningar med en arm. Lite lustigt är att jag inte har sett filmen i fråga. Däremot känner jag till ett känt citat från den. Suck my dick! Den bara måste vara med på listan.

9. Aileen Wuornos (Charlize Theron) i Monster
Monster
Det här kan ha varit den andra filmen jag kom att tänka på. Charlize Theron fulsminkar sig till oigenkännlighet och vinner förstås en Oscar. Filmen har jag sett och den fick en trea men den tar sig in på listan. Det är inte varje dag man ser en kvinnlig mördare skildras. Nu är det kanske inte nån vidare förebild för unga tjejer men ändå… 😉

8. Hypatia (Rachel Weisz) i Agora
Hypatia

Det här är ytterligare en film jag inte har sett men jag har varit sugen på den en längre tid. Jag gillar historiska filmer och jag gillar Rachel Weisz så det borde vara ett säkert kort. Hypatia sägs vara den första kända kvinnliga matematiker. Hon tillskrivs även uppfinningen hydrometern (där termometern är en variant). Bara en sån sak. Hon blev mördad av uppretade munkar som inte gillade att en icke kristen kvinna var en person man och män lyssnade på.

7. Hilary Swank i en hel massa roller
The CoreAmeliaMillion Dollar BabyBoys
Plats sju på listan viger jag åt Hilary Swank, en skådespelare som jag vill ger mer uppmärksamhet än hon kanske får. Nu har hon ju vunnit två Oscars men jag känner att hon är lite glömd. Jag har en känsla av att det har att göra med att hon inte är den där klassiska Hollywood-skönheten. Men hon är bra! Filmerna jag tänker på är The Core, Amelia, Million Dollar Baby och Boys Don’t Cry. Apropå Boys Don’t Cry, kolla in det här klippet från Inside the Actors Studio.

6. Elsa Andersson (Amanda Ooms) i Så vit som en snö
Elsa
Den här Jan Troell-filmen handlar om den första kvinnliga flygaren i Sverige. Precis som andra kvinnor i historien så utmanade hon sin samtid och med en järnvilja fick hon gjort det hon ville och banade väg för andra tjejer. Troells film är vacker och poetisk som sig bör men inget mästerverk.

5. Kvinnorna i Star Trek: TNG-avsnittet Angel One
Angel One

Ah, men titta, ett gammalt Star Trek-avsnitt från originalserien dyker upp på listan. Eller vänta, avsnittet är faktiskt inte från TOS utan från första säsongen av Star Trek: The Next Generation. Märkligt, jag hade kunnat svära på att det var från TOS. Känslan bara skriker det. Men så var inte fallet. I avsnittet kommer kapten Picard och hans besättning till en planet där kvinnorna styr och männen är kuttersmycken.

4. Kvinnorna i Uppdrag sex (Seksmisja)
Uppdrag sex

Den här polska sf-filmen är ju givetvis en politisk film om samhället i Polen under 80-talet men den hamnar ändå på listan eftersom världen som skildras är en framtida värld med bara kvinnor… ja, förutom två män som väcks upp efter att ha varit nedfrusna i många år pga av ett experiment. Själv köpte jag filmen på VHS i början av 2000-talet från en förening för polacker i England.

3. Sarah Connor (Linda Hamilton) i Terminator 2
Cloud Atlas

Linda Hamilton hade lika gärna kunnat hamna utanför listan… eller alltså snarare ge namn åt listan. Terminator 2 såg jag aldrig på bio. När jag gjorde lumpen i Boden hade jag tänkt se den med en lumparpolare men det fanns bara en biljett kvar. Ingen ville ge sig så ingen såg filmen. Just därför så har filmen en speciell plats i mitt hjärta precis som Hamiltons biceps. Fast när jag letar efter bilder från filmen så tycker jag att hon ser lite väl smal ut Linda?

2. Ellen Ripley (Sigourney Weaver) i Aliens
Ellen Ripley

The ultimate female badass: Ellen Ripley. Hon hade också givetvis kunnat få namnge listan men nu hamnar hon på plats två. Jag älskar Alien-filmerna och en stor del i det är Sigourney Weavers insats som Ripley. Utan henne hade det inte varit samma grej och det är väl främst i tvåan Aliens som hon dominerar även om jag också gillar henne som baskettjej i fyran.

1. Lise Meitner i filmen om hennes liv
Lise Meitner
Min pappa prenumererar på tidningen Teknikhistoria och där läste jag för nån vecka sen om Lise Meitner. Historien om Lise och hennes liv var för mig helt okänd men medan jag läste om henne så var det som en film spelades upp inför mina ögon. Den filmen finns inte… eller ja det finns en 60 minuter lång dokumentär gjord för tv. Varför hamnar Lise på listan? Jo: Lise, judinna som hon var, flydde från Tyskland till Sverige innan andra världskriget bröt ut; insåg hur kärnklyvning uppstår och fungerar under en julpromenad i Sverige 1939; blev blåst på Nobelpriset 1944 då hennes vän och kollega Otto Hahn fick det helt själv; hennes idéer utnyttjades av amerikanerna och ledde till atombomberna i Japan; och så hade hon en nära relation med den svenska fysikern Eva von Bahr. Det bara måste gå att få till en spännande film av det. Tom Tykwer regisserar och Franka Potente spelar huvudrollen.

****

Kolla nu in om mina kompisar är listiga som jag eller om de är smarta:

Fripps filmrevyer
Rörliga bilder och tryckta ord
Har du inte sett den? (podcast)
Fiffis filmtajm
Except Fear
Filmitch
Flmr

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

27 Responses to 10 i topp: Kvinnliga rollfigurer

  1. Pingback: Filmspanarna: Kvinnligt | FILMITCH

  2. Pingback: FILMSPANARTEMA: KVINNLIGHET

  3. Pingback: Tema ”Kvinnlighet” | Except Fear

  4. Pingback: Kvinnlighet « Har du inte sett den?

  5. Henke says:

    Själv är jag som vanligt mer listig än smart…

    Skön lista. Jag applåderar. Det är som med julklappar! Det är nästan lika roligt att läsa listor som att göra dem själv. Trist att inte Maya kom med på din lista, men du kompenserar starkt med dina 3-1.

    Stort tack också för att du påminde mig om Agora. Den har jag inte sett, och hunnit glömma av att den finns. Måste leta upp den.

    För övrigt har jag inte sett de filmer du tar upp (förutom 10:an)

  6. Fiffi says:

    Vilken skön lista, kul att Quinn fick stryka på foten, det här blev ju så mycket mer personligt. 🙂

    Först höll jag på att få lite hjärnblödning när både Trinity och Maya hamnat utanför listan men när jag fortsatte läsa förstår jag lite mer varför (även om dom båda platsat på min, om jag gjort en liknande lista).

    Jättespännande nummer 1, vilken film det skulle kunna bli!

    Jag har inte heller sett Agora än. Vi kanske kunde göra nåt gemensamt av den? Det kanske finns fler filmspanare som vill vara med? Henke?

    • Jojjenito says:

      Haha, ja, att det inte blev nåt med Quinn var good riddance. 🙂

      Egentligen är ju Maya och Trinity på plats 1 och 2 men jag tyckte som sagt det var roligare att låta de båda ge namn åt listan och sprida gracerna lite.

      Agora, ja, varför inte, jag har ju tänkt se den ändå men det får bli framöver nån gång. Har annat att klara av först.

  7. Pingback: När kungen blir kvinna* | Rörliga bilder och tryckta ord

  8. filmitch says:

    Kan rekommendera Agora. Var ett tag sedan jag såg den och ser att jag nog var lite väl snål med mitt betyg av den anledning att jag av o till tänker på den.

    Agora (2009 spanien)

    Bra lista där jag sett en del av filmerna. Hillary Swank är bra skådis o rekommenderar verkligen Boys och Million $ – bra filmer som man mår lite dåligt av.

    Alien 4 har en o annan brist men Ripley är verkligen bra i den filmen.

  9. Sofia says:

    Jättejättebra lista, riktigt spännande blandning. Agora tycker jag också låter klart intressant, vill minnas att de där sura munkarna strimlade henne med vassa snäckskal (useless facts, how I love thee…)

    Gillar också Hilary, men femme fatale kommer hon aldrig att kunna göra. Eller också är det bara The Black Dahlia som suger.

    Oh,oh,oh!!! Nummer 4! Där prickade du in en sådan där film som jag såg en gång för jätelängesedan på TV och allt sedan dess försökt komma på vad det var för något. Evigt tack.

    • Jojjenito says:

      Kul att listan uppskattades. Jag tog egentligen de första filmerna som poppade upp i hjärnan.

      Haha, nej, Swank är ingen femme fatale, det är bara att konstatera.

      Kul att kunna hjälpa till angående Seksmisja. Kommande recension kanske?

  10. Först och främst en fantastisk lista med många överraskande, intressanta val!

    Det slår mig nu när jag ser vissa sargade damer på stan och tycker att dom påminner om någon, att det faktiskt är just Aileen Wournos jag tänker på! 🙂 Monster är en film jag gillar skarpt också.

    Obskyra Nr 5 och nr 4 – kvinnorna i Star Trek-avsnittet du nämner och Seksmisja är grejer jag blev väldigt intresserad av att kolla upp! Jag brukar ofta rygga undan distanserande när jag ser koncept-filmer men dessa idéer låter underhållande och tankeväckande att se.

    Ripley är verkligen en av filmhistoriens största – om inte DEN största, badass som agerat. Sigourney Weavers bakom ryggen-basketkast i 4:an är ju ett av filmhistoriens fränaste moment just för att hon lyckades på riktigt och skådespelarnas reaktioner på bakom kulisserna-klippet är hur kul som helst!

    Din 1:a blev jag väldigt intresserad av. Har eventuellt hört fragment av hennes livshistoria, men så som du återberättar den så blir jag också enormt intresserad och håller med om att det är en klockren filmidé. Ditt val av regi och framför allt skådis gör mig väldigt sugen på att se det verkliggöras. Känns som att oscarshypen för Bästa Utländska Film är given. Hur ska vi få detta projekt att komma igång? Vill se det!

    • Jojjenito says:

      Superkul att du gillade listan. 🙂 Vi hade ju en del gemensamma val.

      Ja, de där ”obskyra” valen är alltid kul att lyfta fram. Eftersom jag kommer att tänka på dem så här långt efter att jag såg dem så tror jag det betyder att de har nåt speciellt.

      Ja, Ripley är the baddest badass, det var kul att stryka över female där efter att ha insett faktum. Haha, ja, jag har också sett extramaterialet från Alien 4 och det är verkligen häftigt. Det var därför jag inte kunde låta bli att nämna det här.

      Riktigt kul att du är pepp när det gäller filmen om Lise Meitner. Visst var det bra val av regissör och skådis i huvudrollen! 🙂 Då frågar jag vem som ska spela Otto Hahn och Eva von Bahr?

      När det gäller Otto Hahn så är han inte en ”skurk” i filmen. Eller han borde inte vara det. Fast det finns saker som talar emot honom. Tydligen förnekade han att Meitner hade del i upptäckten om fission som var det han fick Nobelpriset för. Ändå förblev de båda vänner. Meitner och Hahn möttes redan i början av 1900-talet och Hahn hjälpte Meitner fly till Sverige när nazisterna tog över.

      Här är en liten artikel om Meitner och hennes jul i Sverige:

      http://www.expressen.se/gt/kultur/varlden-forandrades-under-julen-i-kungalv/

      Här skrivs bl a:

      ”Den österrikiska fysikern Lise Meitner promenerar med sin systerson Otto Robert Frisch i det snöiga landskapet och diskuterar några häpnadsväckande rön som just kommit brevledes från Meitners forskarkollega i Berlin. Till sist sätter hon sig ner på en snöig trädstam och gör uträkningar på en papperslapp som hon hittar i fickan. Det hon skriver ned är formeln för atomklyvning.”

      Haha, så filmiskt med den där papperslappen. Frisch (Meitners systerson) jobbade i Danmark med Niels Bohr (!) och utförde efter besöket i Sverige experiment som bevisade teorin om atomklyvning. Hahn var kvar i Tyskland eftersom han inte var jude och fortsatte sina experiment (för att senare låta sig fängslas av engelsmännen). Ja, WTF, det här måste ju bara bli en film. WTF!

      Jag ska försöka starta en Twitter-kampanj för att få en film gjord.

  11. Just ja! Jag är för övrigt på ifall det kommer en ”samkörare” på Agora. Har knappt hört om filmen, men gillar handlingen och eftersom jag måste se mer av Rachel Weisz så ligger den bra till ändå. 🙂

    Och angående konceptlekarna i Star Trek-avsnittet och Seksmisja; Här är en kortfilm som gjordes på den skola jag gick i tidigare av några jag dock inte känner, men som jag tycker hittade ett kul koncept som leker med könsstereotyper. Filmen heter ”No Hetero” och gick iaf senare vidare till riktstäckande kortfilmtävlingen Novemberfestivalen…

    • Jojjenito says:

      Låter bra att samköra Agora. För min del måste det dock bli framåt hösten

      Har sett kortfilmen ”No Hetero” nu och ja det är verkligen en konceptfilm på samma sätt som Star Trek-avsnittet och Seksmisja. Smart vinkling av hiphop-uttrycket no homo.

  12. Magnus Carling says:

    Grymt bra lista, särskilt som både Sarah Connor och Ellen Ripley är på topp tre!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.