Star Trek-sommar – Min favoritkapten

För några år sen hade jag tänkt skriva om Star Trek: The Next Generation och jag hade tänkt göra det i form av karaktärsstudier av de viktigaste rollfigurerna. Nu kom jag inte så långt. I själva verket skrev jag bara om en karaktär: min favoritkapten Jean-Luc Picard spelad av Patrick Stewart. Så här kommer den texten i en något editerad form.

Detta är Star Trek-seriernas kung. Med sin tyngd som skolad Shakespeare-skådis bidrar Stewart med en skådespelartalang som överträffar alla tidigare och senare skådisar i de olika Star trek-serierna. Som kapten för rymdskeppet Enterprise är han krävande, rättvis och inspirerande. En man med pondus, helt enkelt. När han öppnar munnen så lyssnar man, så enkelt är det. Som person är han mer sårbar. Han har vigt sitt liv åt Stjärnflottan, han har ingen fru, han har inga barn. Ja, en lustig detalj är att han inte gillar barn alls, åtminstone är det vad han intalar sig själv. Så fort barn dyker upp på HANS skepp så blir han mäkta irriterad. Frågan är om inte det är en sorts skyddsmekanism som triggas pga att han inte har barn själv. Det förekommer en del romantiska äventyr för Picard, och då trivs han. Men han trivs inte med att berätta om dem för sina vänner på skeppet. Man kan säga att Picard är en väldigt privat person. Men om ens liv var beroende av en person så skulle man gärna vilja att Picard var just den personen. Picard har en nära relation med skeppets chefsdoktor Beverly Chrusher, en relation som blir starkare ju längre serien går. Till skeppets rådgivare Troi kan Picard även motvilligt förmedla sina innersta känslor, men först efter övertalning från Troi.

Som avslutning bara för att peka på hur kapten Picard fortfarande har ett visst inflytande på mitt liv kan jag säga att jag använder hans klassiska Engage!-gest när jag kompilerar kod på jobbet. Kolla på klippet här nedan för att få ett smakprov på hur det ser ut på mitt jobb. Därmed är Star Trek-temat över och vi riktar vårt fokus mot en viss läderartad lapp.

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

10 Responses to Star Trek-sommar – Min favoritkapten

  1. Sofia skriver:

    Kul att läsa om dina intryck av Picard. Jag ska ärligt säga att jag inte funderat så särskilt mycket över just den karaktären, däremot tycks Stewart generellt ha en jäkla självdistans vilket är sympatiskt.

    • Jojjenito skriver:

      Ja, Stewart verkar vara en sympatisk person och det avspeglar sig nog på karaktären en del i det här fallet.

      Det där med att fundera över karaktären, främsta anledningen var att jag tyckte det var ett lite annorlunda sätt skriva, fast jag hann bara beta av en karaktär innan det las på hyllan.😉

  2. David skriver:

    Håller med om att Sir Patrick Stewart är bäst. Sen kommer Janet Hayway eller vad hon heter. I de sista säsongerna av TNG är Stewart helt briljant.

    • Jojjenito skriver:

      Janet Hayway, haha, skön mashup (sorry ;)). Håller med, kapten Kathryn Janeway (spelad av Kate Mulgrew) kommer efter Picard. Om jag ska rangordna dem så blir det så här:

      1. Picard (The Next Gen)
      2. Janeway (Voyager)
      3. Kirk (originalserien, på ren charm)
      4. Cisco (Deep Space Nine)
      5. Archer (Enterprise, kom aldrig riktigt in i den här serien, vinjetten är horribel)

  3. filmitch skriver:

    Just avsnitten med Picard är de jag sett mest av så lite halvdant för jag lov att instämma i Picards hyllnigskör – sedan är Stewart en bra skådis ngt som hjälper till.

  4. Jessica skriver:

    Visst är Picard min favoritkapten också och jag är en stor fan av Stewart. Förstås.

    Apropå gester – jag älskar den där speciella knycken han har när han är lite besvärad av något, som t ex av äckliga, läskiga barn. Då tar han tag i sin uniformsjacka och liksom drar ner den lite. Picardknycket. Kanske är det bara de närmasta fansen som lägger märke till det. Men jag hör ju som du nog börjar förstå till den skaran.

    • Jojjenito skriver:

      Haha, yes, Picardknycket känner jag mycket väl till, det är klassiskt. Nån borde lägga upp ett YouTube-klipp med några sköna sådana knyck.

Kommentera

