Logan (2017)

Ett tecken på att jag har sett en riktigt bra film brukar vara att jag efter visningen loggar in på the interwebs och kollar upp andras reaktioner på filmen, intervjuer med filmmakarna och skådisarna. Jag känner att jag liksom inte vill släppa taget om filmen utan gotta ner mig ett tag till. Plus att det är kul att höra vad andra, inklusive de som ligger bakom filmen tycker och tänker.

Precis detta hände i söndags efter att jag hade sett Logan, den senaste X-Men-filmen om Wolverine. När man, som jag, driver en filmblogg där man producerar egna texter kan det här beteendet vara lite vanskligt. Det finns en risk att mina egna reaktioner och åsikter blandas ihop med andras innan jag har fått ner mina tankar på pränt.

Men det struntade jag i den här gången, för det var mycket trevligt att höra på Sir Patrick Stewart, Hugh Jackman och regissören James Mangold prata om filmen. Visst, jag hade kunnat vänta tills efter jag skrivit min text men jag kunde inte hålla mig.

Logan utspelar sig år 2029. Vi hittar Logan (Jackman) runt gränsen till Mexiko där han livnär sig som limo-chaufför. Han bor vid en övergiven fabrik tillsammans med exmannen Caliban (en albino som har förmågan att spåra X-Men).

Bredvid huvudbyggnaden, inuti en omkullfallen vattencistern bor, och vårdas, en 90-årig och senildement Charles Xavier (Stewart). Xavier äter mediciner (när han kommer ihåg) och får sprutor för att hålla sig frisk och för att undvika potentiellt farliga (för andra) anfall.

Xaviers sfäriska boplats perforerad med en massa rosthål som släppte in ljus påminde mig lite om Cerebro, den avancerade sökutrustningen som används för att spåra mutanter i de tidigare X-Men-filmerna. Jag undrar om detta var medvetet eller om det är jag som läser in för mycket?

En dag blir Logan kontaktad av en mexikansk kvinna som vill att han ska hjälpa henne och hennes dotter Laura (Dafne Keen) att ta sig från Mexiko till North Dakota och sen vidare till Kanada. Samtidigt är ett ondskefullt företag, det så vanligt förekommande i serietidningsfilmer, på jakt efter Laura. Det är nåt speciellt med flickan…

Wow! Jag älskar, kanske ett starkt ord men det är nästan sant, den här filmen. Det är Midnight Special på crack. Det är en roadmovie och jag gillar i princip alltid roadmovies, det är sen gammalt. Roadmovies har en speciell stämning över sig. Oftast handlar det ju även om en inre resa för rollfigurerna. Så även i Logan, speciellt för titelfiguren och Laura.

Filmen Logan är nog den bästa superhjältefilm jag har sett. Jag kan i alla fall inte komma på nån annan som berört på samma sätt. Mer underhållen har jag nog blivit, t ex av Captain America: The Winter Soldier. Men inte mer indragen i och berörd av storyn.

En anledning till att det är den bästa superhjältefilmen är att det inte är en superhjältefilm, i alla fall inte vad jag skulle kalla en klassisk superhjältefilm. Här står inte en stad eller hela världen på spel. Nej, det handlar om en man, hans gamla vän och fadersfigur och en liten och viktig flicka.

Logan är helt enkelt en dramathriller med tre rollfigurer i fokus som är en roadmovie förklädd till superhjältefilm.

Det var fascinerande och nästan lite jobbigt att se Logan i filmen. Han är nedgången, stel och sliten. Han super och hans sår läker inte lika bra som tidigare. Han haltar när han går, lite som Zeb Macahan. Det verkar vara höften som spökar.

Logan är starkt bunden till Xavier. Han sliter med att få ihop pengar för att köpa en båt så att han och Xavier ska kunna fly undan och leva ute på de öppna haven. Efter ett tag inser jag att det är både för att skydda Xavier men även för att skydda andra. Men det går väl hand i hand. Xavier döljer på en mörk hemlighet, och en sorg, som det hintas om senare i filmen.

Ja, det är inte direkt en munter film det här men den är ändå inte utan humor. Jag gillade samspelet mellan Logan och Xavier, mellan Logan och Laura. Det var äkta, det gavs tid och blev därför både roligt och rörande.

Logan är givetvis även en actionfilm. Det är fokus på relationerna men actionscenerna fungerade som en trevlig krydda. En bit in i filmen fick vi en lång actionsekvens som höll mig på kanten av mitt biosäte. Den inleds med att Laura visar sitt sanna och dolda jag och jag fick nästan rysningar. Vilken badass-tjej! Sekvensen övergick i en intensiv biljakt som fick en klassisk upplösning, som tagen ur en westernfilm…

Det som gör just den här actionscenen speciell är att Logan inte riktigt vet vad han ska göra. Logan har inte full koll utan är illa ute och det känns på riktigt att det faktiskt kan gå åt skogen. Ta bara en sån klassisk sak som att utropa ”Hold on everybody!” för att sen köra igenom ett stängsel och komma undan. Det funkar inte riktigt så här. Hela tiden har Logan även den förvirrade Xavier och Laura att hålla koll på. Ja, just Laura är ju bara till hjälp i och för sig.

Den del i filmen som jag uppskattade mest var nog när vår trio (Logan, Xavier och Laura) träffar på en farmarfamilj ute på vägarna. De blir inbjudna på middag. Logan vet att det skulle innebära en stor risk för samtliga inblandade men Xavier hinner tacka ja.

För första gången får Laura här uppleva hur det kan vara att leva med en familj i ett hus fyllt av värme, skratt och kärlek. När Laura skrattade var det som att alla problem bleknade bort för en stund. Jag blev berörd, dels pga av Lauras bakgrund och hennes uppväxt, och dels för att jag visste att det bara var ett tillfälligt uppskov.

Logan är inte en perfekt film – finns det nån perfekt film? – men jag tänker inte gå in på några detaljer när det gäller vad som kanske inte funkade fullt ut. Jag känner inte för att nitpicka den här gången. Kanske i kommentarerna om nån frågar.

Förutom att det blev dammigt i rummet ett antal gånger under visningen så har filmen även växt ganska mycket efteråt. Eller växt kanske är fel ord men den hänger definitivt kvar i mitt sinne och maler runt. Det är nåt med filmer som slutar på det sätt som Logan gör. Sorgligt och hoppfullt på samma gång. + blir x.

betyg_helbetyg_helbetyg_helbetyg_tombetyg_tomsep

Idag skriver även Henke om Logan. Kolla in vad han tycker om filmen här. Andra tyckare om Logan: Flmr, Absurd Cinema, Movies- Noir, Mackans Film och Fiffi.

Vad tycker jag om de andra filmerna i X-Men-serien? Kolla in min tema-sida här.

 

Familj – för en stund

På väg

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

12 Responses to Logan (2017)

  1. Henke says:

    Jag älskar också denna film. Den överraskade mig mycket positivt. Hade tänkt ge den en fyra först men kände efter ett tag att den var värd högsta betyget! 🙂

    Jag gillade mycket av det du tar upp, att filmen är karaktärsdriven, en road movie, fokus på relationerna, att den var sorglig istället för klämkäckt tuff med mera…

    En av de bättre i genren!

    + blir X

    • Jojjenito says:

      Ja, den här filmen var verkligen en stor överraskning, även för mig.

      Kanske t.o.m. den bästa? Men det är nästan som jag hörde på en podcast (David och Joannas nya) att superhjältefilmer kanske inte ska betraktas som en genre utan snarare ett medium, som t ex animerad film. En superhjältefilm (precis som en animerad film) kan vara så mycket, en ren actionrulle, en komedi eller en roadmovie.

      • Henke says:

        Aha, pratar de film där också? Får kanske ge dem en chans, men Logan lär väl behandlas på /filmcast också antar jag…

        Idén att superhjältefilm inte är en genre står jag helt klart bakom, likt animation eller nationell film, tex svensk film. Men jag har bara automatiskt klumpat ihop dem i en genre av gammal vana. Kommer inte ihåg hur det startade…

        • Jojjenito says:

          Japp, de pratar film och tv mestadels. Jag gillar podden. Värd att lyssna på. Man kan välja de avsnitt som man tycker verkar intressanta. De pratar om Logan i samband med att de kör ett X-Men-tema.

          Ja, jag har lyssnat på /filmcast om Logan.

  2. Vi verkar ha upplevt filmen oerhört lika! Även om jag är ännu lite mer generös med betyg – vad nu det betyder egentligen. Filmen träffade mig så intimt känslomässigt. Även jag har inte kunnat släppa filmen efteråt. Den är så rätt utförd att andra filmer som skulle kunna jämföras med filmen blir så irrelevanta. Logan står verkligen på egna ben. Jag kan föreställa mig hur inga tidigare X-Men-filmer eller Wolverine-filmer någonsin släppts och det här är vår enda filmiska upplevelse av Wolverine. Och jag hade varit oerhört tillfredställd då med. Det är som när det kommer ett seriealbum som kapar sitt beroende av det övriga serieuniversumet och väljer något av en ”non-canon”-aura bara för att få göra något som står på egna ben med den sjävständighet det kräver – och lyckas. Det är få förunnat.

  3. Steffo says:

    En höjdarfilm helt enkelt! 🙂

    Kan vi önska att det är bra så här nu…? 😉
    Vägs ände.

  4. filmitch says:

    Håller med 8/10 i min bok.
    Än så långe har jag inte tröttnat på genren – lägg sedan till DC och Marvel så har du en ganska så diger lista på filmer med folk i spandex de närmaste åren.
    Gudfadern 1+2 är perfekta filmer som svar på din fråga.

    • Jojjenito says:

      Aha. Gudfadern alltså.

      Du uppskattar DC:s alster? Senaste Batman v Superman och Suicide Squad? Jag har själv inte sett dem men knappt hört nåt gott.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.