TRON

Titel: TRON
Regi: Steven Lisberger
År: 1982
IMDb
| Filmtipset

TRace ON. När TRON: Legacy kom så såg jag den bio, och det var verkligen en film som man skulle se på bio. Jag funderade även på att se 80-talsfilmen innan som uppvärmning men det blev av först nu. Jag vet att jag hade sett originalet, eller vad man nu ska kalla den, tidigare men jag mindes inte mycket förutom de datoranimerade miljöerna.

Jeff Bridges gör spelprogrammeraren Kevin Flynn som efter att ha blivit uppsagd från storbolaget ENCOM försöker hacka in sig på företagets datorer för att bevisa att de har snott hans idéer. Framförallt anklagar Flynn den inte lika skickliga men listige elakprogrammeraren Ed Dillinger (David Warner). Lyckas Flynn hacka sig in? Hehe, ja, bokstavligen!

Filmen har en skön stil men är tråkig. Datormiljöerna är trista. Jag gillade faktiskt de verkliga glassiga 80-talsmiljöerna mer än de som utspelas inne i datorn. Detta är kanske inte så konstigt då datoranimeringarna är ganska kackiga. För sin tid kan det kanske ha varit coolt. Men efter att ha sett TRON: Legacy på bio så står sig den här filmen slätt. Den vinner ju när det gäller kultfaktor men det gör inte att det blir en bättre film för mig. Det var kul att se Bruce Boxleitner och även den kvinnliga huvudrollen Cindy Morgan, har hon varit med i nånting mer?

Här har man utnyttjat det roliga i att skådisar dyker upp som andra rollfigurer i form av program inne i datormiljön. Det var man lite dålig på i Legacy. En hel del är alltså bra men som helhet är filmen för seg. När det begav sig kan säkert datoranimationerna ha lockat i sig men för att det ska funka när man ser filmen idag så måste storyn vara bättre. Jag gillar ändå att det är en sorts roadmovie/äventyrsfilm inne i datorn. Det hade kunnat vara lite fler datorreferenser även om det förekommer en del, TRON, RAM och så biten som är digital och bara kan svara ja eller nej. TRace OFF.

2+/5

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

10 Responses to TRON

  1. Movies - Noir skriver:

    Jag såg också TRON efter TRON: Legacy och kan bara hålla med. Visst är 80-tals miljöerna helt ok, men datormiljöerna är inte speciellt bra. Minns att jag gillade någon scen där inne, men ja, allt för långsamt och inte speciellt bra. Gav den samma betyg, alltså 2½😉

    Blev väldigt positivt överraskad av TRON: Legacy. Synd bara att jag inte fick se den på bio, men den funkade alldeles utmärkt i HD-kvalité på stor TV😀

  2. Jojjenito skriver:

    Aha, du missade Legacy på bio. Nåja, du såg den väl på det näst bästa sättet i alla fall.

  3. Sofia skriver:

    För att vara en så pass tidig datorfilm tycker jag ändå att just datorreferenserna och hur man kan ”översätta” vad som händer i en dator till ett äventyr fortfarande funkar förvånansvärt bra. Jag har Legacy liggande och kommer definitivt att se om originalet innan — det känns lite orättvist att göra tvärtom med den här typen av film.

    • Jojjenito skriver:

      Jag håller med, jag gillade just de bitarna, det blev ju ett äventyr av det. Fast lite segt var det allt. I vissa scener kändes det att det var tänkt att man skulle häpna över effekterna, vilket man gjorde — NOT.😉

  4. Plox skriver:

    Missade också Legacy på bio men passade på att se båda filmerna hemma för ett tag sedan med ett gäng bekanta. Blev ju något mörkrädd med den första filmen rullade igång (dessutom flydde samtliga bisittare) och den var ju i det närmaste smärtsam att sitta igenom. Visst den är ju lite kultig – men den har verkligen inte åldrats med någon vidare värdighet. Legacy var däremot en härlig överraskning.

    • Jojjenito skriver:

      Haha, rolig situation det där. Man har valt ut en film, filmkunnig som man är, och så börjar alla klaga och t.o.m. flyr. För jag antar att det var du som var ansvarig för filmvalet?😉

      Nä, TRON har inte åldrats speciellt bra. Det brukar vara så med de flesta filmer som är nyskapande eller som har nån speciellt grej som kanske funkade på den tiden, som fascinerade, som nu känns mest b.

  5. Plox skriver:

    Ja, brukar få förtroende när det kommer till filmkvällar. Har dock inte blivit fler sedan Tron-incidenten.😀

    Olyckligt att de inte satt kvar till film 2 bara, då hade förtroendet med största säkerhet bestått.

  6. Plox skriver:

    Japp, Double feature it was.🙂

    • Jojjenito skriver:

      Hmm, nästan lite oförskämt kan jag tycka. Här bjuds det till helkväll med double feature och allt och så hoppas det av innan första filmen är slut.

Kommentera

