#SFF15: Evolution (2015)

sff_logoEvolutionÅrets filmspanardag på Stockholm Filmfestival är avklarad. Som vanligt har det varit en härlig blandning av filmer. Själv såg jag dokumentären The Wolfpack (som jag skrev om i söndags), koreanska Office och så då Lucile Hadžihalilovićs Evolution som blev den gemensamma filmen som filmspanarna skriver om idag.

Evolution handlar om… mmm, därom tvista de lärde. Jag tänkte så här: jag beskriver grundhandlingen lite kort, helt enkelt vad som händer rakt upp och ner, och sen kommer jag med några teorier om vad som faktiskt hände.

SPOILERS från och med nu. Läs på egen risk.

En pojke bor på en ö i havet. Han är ute och simmar och ser på botten en drunknad pojke (jag tyckte i och för sig att det såg ut som en docka) med en sjöstjärna på magen. Han ritar en teckning av pojken i sitt ritblock. Hans mamma lagar mat åt pojken. Det är alltid samma mat, en grönbeige sörja med nån sorts maskar (eller om det är pasta?). Varje kväll innan läggdags får pojken dricka en medicin. Det är en kolsvart vätska. Varför pojken behöver medicinen uppfattar jag inte riktigt men det kan möjligen ha nåt med hans kommande pubertet att göra. På ön bor bara vuxna mammor med sina pojkar. Vuxna män finns inte. Ej heller saker som bilar, cyklar, affärer, frisörer, skolor, restauranger, etc.

(Nyligen såg jag Det stora blå och faktum är att Evolutions inledning påminde väldigt mycket om inledningen i just Det stora blå. Jag tänkte på det direkt när filmen började. Frågan är om det kan vara så att de är inspelade på samma ställe? Förmodligen inte men det var samma typ av klippiga kustlandskap.)

En bit in i filmen läggs pojken in på sjukhus. Flera pojkar är inlagda där. Pojken blir injicerad i magen med nåt. Efter det växer ett foster (?) i hans mage. Sjuksystrarna tittar med jämna mellanrum på tv på en film där ett kejsarsnitt skildras. Efter ett tag visar det sig att kvinnorna (som alla är klädda i liknande kläder och har samma frisyr) har nån form av sugkoppar på ryggen. Syftet med dessa framgår inte. Däremot framgår att kvinnorna om nätterna har nån form av orgier tillsammans på stranden. Dessutom hetsäter de även skaldjur från havet, främst tagghudingar som sjöborrar vad det verkade.

På sjukhuset undersöks pojken med jämna mellanrum med ultraljud för att se att fostret (?) mår bra. Vid ett tillfälle sänks pojken ner i en vattentank och två foster börjar ”amma” på hans mage. Fostren såg inte riktigt mänskliga ut.

En av sjuksystrarna (som var lite yngre än de andra) verkar känna nån form av sympati för pojken och ger honom t ex en penna och låter honom att rita i sitt block. I slutet av filmen hjälper hon honom att fly från ön till… ja, till vad? Till vår värld som vi uppfattar den? Vi får i alla fall se land och en riktig stad.

Mmm, ungefär så. Några teorier:

Eller vafan, jag har inga teorier som ens är nära att gå ihop.

Eller vafan, några teori får jag väl ändå slänga fram.

Nåväl. Ett tag trodde jag att pojkarna med hjälp av medicinen och nåt mer genomgick ett könsbyte och blev kvinnor. De där sugkopparna som kvinnorna hade, ska de visa på att kvinnorna var nån slags bläckfiskkvinnor. En varelse som utvecklats genom att den äter sjöborrar? En människa fast med inslag av bläckfisk-DNA?

Sen kan man ju strunta i att få ihop filmen rent logiskt och bara fundera på vad den försöker säga. Försöker den säga nåt så är det inte helt lätt att förstå vad. Var det ett sorts feministiskt inlägg i en samhällsdebatt? Jag vet inte.

Men jag gillade Evolution. Jag tyckte den var fascinerande i all sin obegriplighet. Jag har alltid gillat att fundera på vad som egentligen händer i obegripliga filmer. Ja, förutom när det gällde Upstream Color och Holy Motors, haha. Även Holy Motors var för övrigt en filmspanarfilm som vi såg på filmfestivalen.

betyg_helbetyg_helbetyg_helbetyg_tombetyg_tomsep

Om visningen: Efter en härlig och stark Lamm Rezala i den kitchiga källaren på Indira var jag i toppform för en skum film. Jag nickade inte till en enda gång utan satt fullt fokuserad hela tiden. Jag kan inte minnas några störningsmoment. Eller, jo, förresten, vi fick återigen uppleva klassikern med folk som inte vill flytta ihop in mot mitten så att de lediga sätena hamnar längst ut på raderna. Nej, givetvis lämnade folk luckor mellan sig inne i mitten sig så att de som kommer sent (eller såna som får komma in i mån av plats) måste krångla sig in och en halv rad måste ställa sig upp. Fast det var kanske inget störningsmoment utan mer roande att titta på på avstånd, eftersom ju vi givetvis satt utan luckor på vår rad. Efter visningen bollades teorier fram och tillbaka mellan filmspanarna. Jag gillar såna filmer. Sofia ansåg att filmen var övertydlig och jag trodde ett ögonblick att hon menade allvar och jag ville jättegärna få en förklaring av filmen. Den uteblev.

filmspanarna_kvadratSå vad tyckte nu de andra filmspanarna? Jag vet att de var lika förbryllade som jag men frågan är om de tyckte detta var en angenäm känsla eller inte. Tyckte de filmen var lika utvecklande som jag?

Movies – Noir
Rörliga bilder och tryckta ord
The Nerd Bird (såg filmen då det även hölls ett F2F med regissören!)
Fripps filmrevyer
Fiffis filmtajm

PS. Aaah, hon som spelade den snälla sjuksyrran (Roxane Duran) kände jag så väl igen. Precis som pojkens mamman så har hon ett ganska speciellt utseende. Nu såg jag att hon var med i Det vita bandet och att det var där jag sett henne tidigare. Alltid skönt när man kan reda ut sånt. 🙂 DS.

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

24 Responses to #SFF15: Evolution (2015)

  1. Pingback: Evolution (2015) | Rörliga bilder och tryckta ord

  2. Pingback: Evolution (2015) | The Nerd Bird

  3. Sofia says:

    Snygg igenkänning från Det vita bandet, den prickade jag inte in… Och jag måste uppenbarligen bli lite försiktigare med mina ”skämtsamma” uttalanden om att jag vet precis vad filmer går ut på 😉

    Nej, likt du får jag inte alls ihop det här men till skillnad från dig gör det mig irriterad och inte fascinerad. Kudos att kunna släppa sargen och glida in i obegripligheten!

    • Jojjenito says:

      Visste att jag hade sett henne nånstans förut. Kollade på hennes filmografi och såg då Det vita folk… eh bandet, och då ringde det en klocka.

      Den här filmen verkar verkligen ha NÅT, som antingen irriterar eller fascinerar. Släpp sargen! 😉

  4. Fiffi says:

    Den här filmen hamnar i samma liga som Holy Motors för mig (där även Enemy var innan jag grävde mig in i den så långt jag kunde). Otroligt udda film…irriterande knepig och konstig…pretentiös och svår men ändå….fanimej underbar på nåt sjukt sätt.

    Könsbyte? Blev dom kvinnor? Bläckfiskkvinnor? Nu blir jag ÄNNU mer sugen på att se om den 🙂

    • Jojjenito says:

      Ja, det är ju lustigt, Holy Motors är ju en film jag kommer ihåg mycket av trots att jag hatade den när jag såg den. Enemy är ju betydligt mer lättilgänglig tycker jag, även om den kanske är lite klurig.

      Bläckfiskkvinnor, there you go!

  5. Henke says:

    Eller vafan, bra skrivet! Det är nog ta mig tusan så att alla filmspanares texter om filmen är mer underhållande än vad filmen var. Jag sällar mig till Sofia som känner att den inte var bra. Jag har inga problem med att det var obegripligt, om det nu ska vara en sådan film, men jag saknade ändå en massa. Den inleddes bra, var snygg, mörk, hotfull och ganska skrämmande. Jag ville verkligen att Lucile H skulle ge oss något att bita i under andra halvan. Men även om hon öste på med den ena konstiga scenen efter den andra gled mitt intresse iväg som en glasskula mot diskhon. Nej, tänk vad mycket bättre Innocence var. Och den går tydligen att hitta på streamingtjänster enligt din lilla utredning?

  6. Carl says:

    Pubertetsmedicin, ja. Vilken dröm. Undrar om man övertänker det.

    Inspelningsplatserna är främst på Kanarieöarna, medan Det stora blå nog är mer i Medelhavet. På tal om det är väl den där Zeta-reklamen en direkt referens till Det stora blå?

    • Jojjenito says:

      Ja, Det stora blå var väl förmodligen bl a inspelad i Grekland.

      Zeta-reklam? Hmm, svartvit där nån springer runt i gränder och ropar Fernando eller nåt?

      • Carl says:

        Exakt. Det stora blå börjar väl ungefär på samma sätt. Och så musselpastan som också har en framträdande roll.

        • Jojjenito says:

          Japp, och vi såg reklamen innan Dope igår. 🙂

          Kan man läsa om vad du tyckte om Dope på Har du inte sett den?/Letterboxd?

          • Carl says:

            Allt kommer dyka upp på Letterboxd förr eller senare. Jag har tre veckors backlog att jobba ikapp. Näst på tur är just Det stora blå. Jag hoppas att Johan kommer skriva om Dope, för han satte en okommenterad femma på den.

  7. Cecilia says:

    Jag var också inne på att pojkarna matades med könshormon för att stoppa puberteten alternativt utveckla kvinnliga könsorgan eller nåt. Jag tolkade videon med kejsarsnittet som något rituellt nästan, som om de tittade på videon för att påminna sig själva om ”övergreppet” från de manliga läkarna (det är ju inte ett särskilt humant kejsarsnitt vi bevittnar, kvinnan ligger fastbältad och är omgiven av män och framställs i en underlägsen position –> har ej kontroll över sin egen kropp), men sedan utförde de ju själva kejsansnitt på pojkarna för att plocka ut bebisarna. En klurig film helt klart.

    • Jojjenito says:

      Ja, jag tyckte mamman sa nåt om att pojken nu gick in i en period som han behövde typ hjälp med, dvs han behövde ta medicinen. Det var helt klart nån form av fortplantningsevolution det handlade om. Fast den verkade ju inte speciellt lyckosam. Pojkarna dog och nån bebis såg man inte så mycket av, förutom de där ammande bebisarna i vattentanken. Åh herregud, känner nästan för att se om filmen! 🙂

      • Cecilia says:

        Jag försvarar inte logiken i filmen, det är ett som är säkert 🙂

        • Jojjenito says:

          Haha, men du gick ju F2F:et så du om nån borde få ihop logiken. 😉

          • Cecilia says:

            Nä, hon (eller jag) påstod aldrig att själva handlingen var logisk, eller bör tolkas så. Hon pratade mest om tematiken och vad som motiverade henne att göra filmen.

            • Jojjenito says:

              Jo, jag läste din text om F2F:et så jag förstår vad du menar. Men du har ändå en liten ”fördel” då du (och regissören) vet att det är meningslöst att försöka få ihop filmen rent logiskt. Vilket alltså inte behöver vara nåt negativt. Aaaaaanyway. G’nite. 🙂

            • Cecilia says:

              Ha ha ja, det känns ju alltid bättre när regissören själv bekräftar att det inte finns något facit, än om man går i tron om att det finns en logisk förklaring! 🙂

            • Jojjenito says:

              Ja, och när en regissör istället ska ge sig på att förklara så finns det risk för att det blir sämre, som t ex i Director’s Cut av Donnie Darko där Kelly förklarar allt vilket leder till att mystiken försvinner.

            • Cecilia says:

              Ja det är lite risky ibland med F2F eller kommentarsspår och liknande. Ibland är det bättre att inte veta för mycket. Donnie Darko borde man se igen, det var ett tag sen.

            • Jojjenito says:

              Japp, den borde du se igen, fast inte director’s cut. 😉

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.