Foxcatcher (2014)

Vad visste jag om Foxcatcher? Ungefär tre saker tror jag. 1. Steve Carell skulle spela en seriös roll. 2. Det skulle handla om brottning. 3. Spoiler Ett mord skulle inträffa. Spoiler slut. Jo, och så en sak till: givetvis var det hela baserat på verkliga händelser. (Det skulle inte förvåna mig om det i början av den senaste Hobbit-filmen står based on a true events.) De verkliga händelser som Foxcatcher byggde på hade jag ingen koll på förutom just att det involverade brottning och Spoiler ett mord Spoiler slut. Så för mig var det som att se en film baserad på ren fiktion, vilket jag tror var bra för filmupplevelsen.

När jag i efterhand kollade upp vem som regisserade såg jag att var en viss Bennett Miller. Om jag hade vetat det på förhand så hade jag faktiskt varit helpeppad på Foxcatcher. Bennett Miller har nämligen regisserat Capote och Moneyball, två favoriterfilmer från de senaste åren (well, Capote kom 2005 men ändå).

Foxcatcher är ett triangeldrama. De tre hörnen av dramatriangeln är Mark Schultz (Channing Tatum), David Schultz (Mark Ruffalo) och John du Pont (en till oigenkännlighet sminkad Steve Carell). Mark och David är två brottarbröder och båda tog guld i 1984 års olympiska spel i Los Angeles. Deras personligheter är emellertid så olika att det bara är Dave som får någon sorts uppskattning för sitt guld. Eller det är snarare så att när hajpen efter OS-gulden försvunnit så har Dave inget problem med att leva sitt liva som vanligt. Mark däremot är en inåtvänd person som verkar ha svårt att finns sin plats i tillvaron, med eller utan OS-guld.

Foxcatcher

En dag blir Mark uppringd av miljärdären (och psykfallet) John du Pont som vill sponsra det amerikanska brottningslandslaget i deras satsning på OS i Seuol 1988 och Mark ska leda laget och även vara den som ska ta guld. Mark tackar ja men lyckas inte få med sig sin bror som vill stanna på hemmaplan hos sin familj och träna som vanligt.

Relationen mellan Mark och du Pont känns… fel. Redan från början är stämningen äcklig. Ja, faktum är att så fort du Pont är med i bild så känns allt bara fel. Därmed tycker jag Carell gör en riktigt bra insats. Han lyckas förmedla en äcklig känsla genom sin hållning, sitt sätt att gå, sitt sätt att prata. Man kan kanske tycka att han litar på att upprepa vissa manér om och om igen men jag tycker faktiskt du Pont känns som en riktigt (om än vrickad) person. Om jag ska jämföra med en annan film så dyker Behind the Candelabra direkt upp i huvudet.

Även Channing Tatum har gått in i sin roll fullständigt och lyckas väl med att få till en fullkomligt okarismatisk och ensam person. Han är en brottare och han går som en brottare med en vaggande stil, som en anka. Detsamma gäller Mark Ruffalo. Han går på samma sätt, vaggande. Som att han precis ska in och möta sin motståndare på mattan. Jag noterade även att man fixat till de bådas öron så att de ser ut som mosiga brottaröron.

Filmen saknar bitvis litet driv och spänning men jag tycker inte det gör så mycket. Istället är det stämningen som sticker ut, den där stämningen av något är väldigt fel ute på Foxcatcher Farm (som du Ponts ägor kallas). Att filmmakarna har lyckats bra med att få till en nervig stämning visar det faktum att jag vid två tillfällen hoppade till i min biostol, båda gångerna pga av höga smällande ljud. Jag satt liksom på helspänn och då blev effekten när väl smällarna kom starkare.

Foxcatcher når inte upp till mer än en trea i betyg men jag tycker definitivt man ska se den. Det är en välgjord film med strålande skådespelarinsatser och en äcklig stämning som det går att ta på.

betyg_helbetyg_helbetyg_helbetyg_tombetyg_tomsep

Jag såg Foxcatcher tillsammans med Henke efter en välbehövlig Capricciosa (plus tiramisù) på Vapiano (bra ställe det där). För min del var det en helt ok visning men tyvärr stördes Henke mer av grannarna i biosalongen som åt på ljudligt godis samt lös upp salongen med sina mobiler. Jag hoppas att det inte störde honom alltför mycket men efter visningen lät han höra att ”jag hatar att gå på bio”. Mycket tråkigt och jag hoppas att han inte tappar sugen. Vad Henke tyckte om Foxcatcher kan ni läsa om här.

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

8 Responses to Foxcatcher (2014)

  1. Plox says:

    Instämmer, gedigen film med fina skådespelarinsatser. En skådespelarfilm helt enkelt. 🙂

    Och ja, helt med Henke – jag hatar att jag älskar att gå på bio…

  2. Henke says:

    Du fångar filmens förtjänster perfekt. En tvåa eller trea är rimligt. Jag velade och landade på det lägre betyget till slut. Men det är en stark tvåa för mig!

    Hehe, jag hatade att bli störd på bio. Är som Plox är inne på… I love to hate it.

    Biokvällen var det dock inget fel på. Mycket trevligt att hänga med dig lite, middagen på Vapiano med en massa filmsnack och sedan en rulle. Vi skulle suttit oss ute på kanten kanske…?

  3. Oj lite spoilervarning där i början på recensionen va? Jag hade ingen aning om att det var Spoiler ett mord Spoiler slut involverat innan jag såg filmen och det var jag väldigt glad för – eller glad och glad, jag blev bedrövad när det väl inträffade… Även om jag hade det på känn ändå så kom det som en obehaglig överraskning.

    Och fy tusan vilken obehaglig typ du Pont verkar ha varit. Instämmer i spaningen om liknelsen med Behind the Candelabra, särskilt i episoderna när Mark drar linor och färgar håret och isolerar sig från omvärlden.

    Jag gillar också greppet: att man lite grann luras in i en ”rise of”-historia i ett kalla kriget-stämningsfullt USA, men att det egentligen är något helt annat: ett psykologiskt triangeldrama.

    För mig blev det dock full pott. Mycket tack vare de fantastiska skådespelarinsatserna.

    • Jojjenito says:

      Oj, jag som brukar vara noga med att inte ta med spoiler eller åtminstone dölja spoilertext. Av nån anledning så tänkte jag att det var basic knowledge, men det var ju bara för att just jag visste precis just det som jag skrev innan jag såg filmen. Fixat! Har även dolt spoilern i din kommentar. 😉

      Kul att du gillade filmen så pass. Jag tror att jag själv gillade den mer än en trea men Henke drog ner mig lite eftersom han var så nollställd efter filmen. 😉

  4. Sofia says:

    Intressant att du fokuserar så pass mycket på stämningen — den är ju väldigt annorlunda jämfört med Moneyball. Desto mer lik Capote i så fall. Den där lite halvkladdiga relationen…

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.