Edge of Tomorrow (2014)

filmspanarna_kvadrat

Tom

Med hjälmen på sne

Jag brukar normalt inte titta på trailers, eller åtminstone inte aktivt söka upp dem. På bio slinker väl de flesta ner men om det är en film jag verkligen är sugen på så brukar jag titta i en annan riktning än just mot duken. Så var det t ex nu senast med Godzilla, och det är jag väldigt glad för eftersom jag är övertygad om att det förhöljde min bioupplevelse. HALO vaddå jump? Det var första gången jag såg det.

När trailern för Edge of Tomorrow har visats på bio så har jag kollat på den. Det var inte en film som jag var jättepepp på så det kändes överdrivet att titta bort. När jag tillsammans med en hord filmspanarna gick och såg filmen i lördags så väntade jag mig, baserat på vad jag sett i trailern, en ganska mörk, allvarlig, postapokalyptisk, actionfylld sf-thriller. Kanske en Oblivion 2. Utomjordingar krigar med människan, vår planet blir ödelagd, Tom Cruise klarar biffen.

På ett sätt var det väl just en actionfylld sf-rulle där Tom klarar biffen som vi fick. Men filmen har ju så mycket mer att erbjuda. Humor t ex! En bit in i filmen sitter jag och småskrattar förvånat mest hela tiden. Det här är ju roligt och underhållande. Vad är det som händer?

Tom gör en för sig ganska annorlunda roll inledningsvis. Hans rollfigur, den amerikanske majoren Bill Cage, är så långt ifrån actionhjälten Tom man kan komma. Han är en självisk, feg, lismande, leende och ryggradslös presstalesman för The United Defense Forces. När han får uppdraget att rapportera live från stranden i Frankrike när armén slutligen ska vinna över utomjordningarna gör han allt för att slippa. Cages försök att muta sig ur situationen visar sig emellertid vara en trampmina och leder till att han några timmar senare befinner sig på stranden som en del av den första attackvågen. Hooah!

På reklamposters på stan hade jag sett att det stod #LiveDieRepeat och det är just detta som är filmens twist. Efter att ha dött där på den franska stranden men samtidigt blivit ”smittad” av blodet från en viss typ av utomjordingarna (en s.k. Alpha) så har nämligen Cage fått egenskapen att starta om tiden. När han dör så hoppar han tillbaka i tiden till föregående dag. Han vaknar (återigen) upp på en militärbas på Heathrow där han (återigen) får order om att förbereda sig för att delta i attacken i Frankrike. Och så där håller det på…

Tillbaka till trailern. Var det en bra eller dålig trailer? För mig så ger den en missvisande bild om vilken typ av film Edge of Tomorrow var och är. Då skulle man kunna säga att det var en dålig trailer. För mig var det dock en bra trailer eftersom filmen då lyckades överraskade mig. När jag trodde den skulle vara superallvarlig så visade den sig vara riktigt rolig. Just att Tom visar upp en annan sida (inledningsvis) ger bra effekt. När man kanske tror att han ska vara sitt vanliga superstjärnejag så är han precis tvärtom. Scenen när Cruise iförd en exodräkt vaggande som om han har bajsat på sig försöker avvika från kön som leder ombord på planet som ska lyfta till Frankrike är hur rolig som helst.

Emily

Masken

Emily Blunt är Toms motspelerska och hon är jättebra. Uppenbarligen har hon tränat en hel del inför filmen. Fit som en nötkärna är hon. Badass, trots lite fånigt ”svärd”.

Det som är spännande med filmen är hur jag aldrig riktigt vet var den ska ta vägen. Det känns som att all bets are off. Men samtidigt vet vi hela tiden att det alltid kommer att starta om. Det påminde mig om när jag spelade DOOM i början av 90-talet. Rakt fram, stanna, gå till vänster, skjut, skjut, stanna, in genom dörren, skjut, skit också, börja om.

Jag gillade det faktum att det bara för Cage som dagen gick på repeat. För alla andra, inklusive Blunt, så var det första gången allt hände. Det bidrog till humor men även till en viss sorglig känsla. Mm, det var bra.

Tyckte ni er känna igen en skådis som ni sett i en svensk kriminalactionfilm? Helt rätt, det är Mrado (alltså Dragomir Mrsic) från Snabba Cash!

Just det, det höll jag på att glömma. Bill Paxton! Private Hudson dominerar!

Ok, nu till bristerna. För såna finns det tyvärr. För mig tappar filmen när slutattacken mot Louvren sätter igång. Det är för långdraget, för vanligt, för mycket pang pang, med för tråkiga cgi-monster som för tankarna till bläckfiskarna i The Matrix-uppföljarna. Jag blev uttråkad här. Synd, riktigt synd.

Många stör sig med rätta på det absoluta slutet. Först slutar filmen och sen kommer en epilog. Men för mig så funkade det faktiskt. Jaaaa, logiken, tidshoppslogiken, går inte ALLS ihop, men rent känslomässigt så funkade det för mig, åldersskillnader eller ej. Men visst, att man inte kan få ihop logiken (hur svårt kan det vara!) bidrar ändå till att betyget sjunker en aning.

Trots en 2-0-ledning efter två perioder så lyckas filmen inte helt gå i mål till en fyra vilket känns väldigt synd. Ibland önskar man att man kunde bidra med en hjälpande hand när det gäller filmers manus… Just slutet. Jag menar, hur svårt kan det vara!

Betyg halv

Vad tyckte nu mina spanarkompisar? On the edge of their seats or on the edge of sleep?

Filmparadiset
Fredrik (även om Godzilla)
Christian
Har du inte sett den? (Carl skriver)
Sofia

Fiffi
Har du inte sett den? (Jimmy, Erik och Markus poddar)
Cecilia
Henke
Jessica (välkommen tillbaka!)

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

27 Responses to Edge of Tomorrow (2014)

  1. Pingback: On the reinvention of Groundhog Day and a few words from the management | The Velvet Café

  2. Pingback: EDGE OF TOMORROW

  3. Pingback: Edge of Tomorrow (2014) | Rörliga bilder och tryckta ord

  4. Pingback: Edge of Tomorrow | Har du inte sett den?

  5. Fiffi says:

    Trailern sa verkligen inte mycket om filmen – på gott och ont.
    På gott – att filmen blev en positiv överraskning.
    På ont – den gör en inte speciellt sugen på att se filmen och det hade inte varit självklart för egen del att jag hade sprungit till biografen för att se den (om det inte hade varit filmspanardags).

    Men det känns som vi tyckte rätt lika om filmen allihop. SKönt att det inte blev 2014-års version av After Earth 😉

  6. Mmm, vi hade en liknande upplevelse känner jag. Håller helt med dig om dataspelsvärlden som byggdes upp. Gillade det elementet och det fick de till bra.

    Visst är det synd att de inte kunde få till slutet lite bättre. För egen del hade det räckt med att filmen slutat fem minuter tidigare. Man hade inte behövt förklara allt och visa ett ”gott” slut. Men jag valde att bortse från det när jag betygsatte filmen.

    • Jojjenito says:

      För min del var det som sagt inte det absoluta slutet (epilogen) som störde mest utan den i mina ögon ganska tråkiga actionsekvens vid Louvren. Bara en massa cgi-bläckfiskar som fladdrade runt.

      Fast med sagt så hade filmen blivit mer effektiv om man skippat epilogen.

  7. Carl says:

    Om slutet fungerar känslomässigt så är det väl synd att klaga på logiken.

    Roligt att du hånar svärdet. Det framstår verkligen som synnerligen konstigt att beväpna sig så, men det var väl för att göra Rita till någon sorts Jeanne d’Arc. Det tyckte jag var charmigt och överskuggade att det var helt orimligt.

    • Jojjenito says:

      Synd vet jag inte. Logiken hanteras av en del av min hjärna, det känslomässiga av en annan del. Ibland påverkar de varandra, just här var det mer som två parallella tankespår.

      Helt klart att det finns referenser till Jeanne d’Arc här.

  8. Steffo says:

    Ahhh..Hudson! Honom kan man sakna lite nästan jämt!
    Visst har det väl ändå blivit så att Tok-Tompa numera är ett säkert kort..vare sig han gör superthrillers eller sci-fi-storys? Känns rätt…tryggt på nåt sätt (!) 🙂

    Jag gillade faktiskt trailern från första början jag såg den! ::-)

    • Jojjenito says:

      Cruise är hur stabil som helst. Den siste actionhjälten.

      Om du gillade trailern så kanske du har högre förväntningar på filmen än jag hade. Ska bli intressant att se hur och vad du tycker filmen sen levererar. För du har inte sett den än, eller?

  9. Henke says:

    Det är sant att filmen är lite komisk i vissa scener. Tex den när han försöker avvika…

    Däremot är jag inte det minsta förvånad över att Tompa klarade av en sådan roll. Borde jag varit det?

    Jag störde mig inte på epilogen men jag håller med att filmen kunde fått ett lite mäktigare slut om den inte tagits med.

    • Jojjenito says:

      Jag tyckte faktiskt stora delar av filmen var komisk. Jag är inte heller förvånad över att Tom klarade en sån roll. Om det verkade så på min text så var jag otydlig. Däremot var det kul att se Tom vara på det sätt han var i början av filmen.

  10. Är det du som är Devindra Hardawar? 😛
    Håller med dig och Devindra. Jag har inte något emot att det absoluta slutet är lyckligt men däremot var det väldigt tråkigt. Kändes som en medelmåttig högstadieelev skrivit det.

    • Jojjenito says:

      Haha, jag tänkte också på det när jag lyssnade på deras recension. 🙂 Devindra tyckte precis som jag att Louvren-actionsekvensen var tråkig men hade egentligen inget emot själva slutet.

  11. Sofia says:

    Jag hade gärna också fått en lite saftigare förklaring till varför Emily prompt skulle släpa på det där svärdet som mest såg ut som ett cricketträ. Men visst var det coolt…

    Detta trailer-elände… Skönt att få ett bättre argument att missa dem än jag-har-inte-tid-att-kolla-upp 🙂

  12. Jag gillade trailern och fastnade på en gång, tack vare musiken och klippningen.

  13. Cecilia says:

    Jag gillade Ritas svärd, tycker det var uppenbart att hon behövde det för att hugga av slingrande alien-armar! Och ja, filmen var faktiskt jättekul. Att Tom fick vara inte bara en bekväm ”media-major”, utan dessutom försöker muta sig ur situationen är ju jättekul. Ingen hjälte där inte. Följer sedan upp det med att vara otränad, skakis, dålig och och DÖD på grund av sin klantighet. Helt klart en stämningshöjare.

    • Jojjenito says:

      Jag ogillade inte svärdet men det vägde lite för lätt mot de där aliensarna. De hade för många armar. 😉

      Inledningen med Tom var en posititv överraskning som de mörkat ganska bra i marknadsföringen.

  14. Pingback: Edge of tomorrow (2014 USA) | FILMITCH

  15. Pingback: Edge of Tomorrow (2014) | Filmparadiset

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.