RoboCop (2014)

En mix av Batman och TRON: Legacy?

En mix av Batman och TRON: Legacy?

Titel: RoboCop
Regi: José Padilha
År: 2014
IMDb
| Filmtipset

Jag hade tydligen sett originalet från 1987 även om jag inte hade nåt större minne av själva filmen, förutom en ganska bra känsla. I den här remaken (som för övrigt filmspanaren Plox vägrar se, inga remakes för den mannen!) är det vår svenska export Joel Kinnaman som kliver in i RoboCop-dräkten.

I filmen, som väl utspelas i en nära framtid (som det brukar heta), har USA börjat använda robotar för att ”pacificera” befolkningarna i de länder i Mellanöstern som man invaderat. Det är effektivare, säkrare och framförallt riskerar man inte amerikanska soldaters liv. OmniCorp, det företag som tillverkar robotarna vill även kunna sälja sina produkter på hemmaplan, men se det tycker inte den amerikanska befolkningen. De litar inte på robotar. Hur ska dessa digitala mjukvarustyrda enheter kunna fatta de där moraliska besluten som bara en människa kan? Nåt måste göras för att blidka tvivlarna. Man vill kombinera människan med maskinen. The Man-Machine som Kraftwerk uttrycker det.

När så polisen Alex Murphy skadas allvarligt i en explosion blir han den perfekta kandidaten. OmniCorps vd, spelad av Michael Keaton, tar hjälp av forskaren Dr. Norton (Gary Oldman) för att uppgradera Murphy från en mer eller mindre död Cop till en levande RoboCop. Frågan hur mycket av Murphy som återstår efter att Norton alltmer låter annan mjukvara än den i Murphys hjärna att styra…?

Alltså, jag måste säga att filmen växte en del efter att jag såg den. Tidigare på dagen hade jag sett bröderna Coens senaste Inside Llewyn Davis men den film som jag tänkt mest på dagarna efter var helt klart RoboCop, även om jag hade trevligare under själva visningen av Coen-filmen. Kanske är det för att RoboCop har mer tydliga frågeställningar och dilemman. Eller nej, inte kanske, så är det.

Det var riktigt roligt att se Joel Kinnaman i huvud- och titelrollen. Jag tyckte han var riktigt bra och han har gått in för rollen ordentligt, vilket inte är så konstigt då det är hans första stora huvudroll i Hollywood. Kul att han får lyckas, även om filmen i sig kanske inte har fått/kommer få superbra kritik. Men är det inte nåt aningen… jag vet inte… slemmigt över Joel? Jag såg det även ibland i vissa scener i Snabba Cash-filmerna. Kanske är det för att han spelar en wannabe-stekare där. 😉

Tjoho! Omar från The Wire var med! Michael K. Williams spelar Murphys kollega Jack Lewis.

Michael Keaton. När såg jag honom senast? Hmmm. Hur som helst, det var kul att se honom tillsammans med veteranerna Gary Oldman och Samuel L. Jackson (som t.o.m. fick svära även om det peps bort). Tänk om man även kunde se kvinnliga veteraner i samma typ av roller? Uppdatering: Här måste jag tillägga att jag glömde bort att Murphys chef spelas Marianne Jean-Baptiste (kanske inte en veteran men ändå).

Actionscenerna är inte så mycket att ha tycker jag. Väldigt många skott avfyras. That’s about it.

Alla scener mellan Murphy och Murphys fru Clara (Abbie Cornish) efter att Murphy blivit RoboCop kändes obekväma. Det kanske var meningen. Men jag vet inte, det var nåt som skavde här. Slutade filmen lyckligt? Hur tänkte man sig att familjen Murphy skulle gå vidare. Murphys liv som man och make var ju i princip slut om nu inte Dr. Norton kunde genomföra ännu fler och otroligare mirakel.

betyg_hel betyg_hel betyg_halv betyg_tom betyg_tom

Vad tyckte nu de andra spanarna som såg filmen? Blev de gripna?

Henke
Jimmy
Christian
Fiffi

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

8 Responses to RoboCop (2014)

  1. Pingback: Fiffis filmtajm jämför: ROBOCOP då och nu

  2. Pingback: RoboCop (2014) | Except Fear

  3. Fiffi says:

    Hihi, vad härligt att du fått in en Kraftwerk-referens i recensionen! 🙂

    Jag håller med dig om scenerna mellan Alex och Clara, dom kändes obekväma, inte naturliga alls. Jag tror att det kan bero på att vi aldrig fick se några ”normala” scener från deras ”normala” vardag innan allt drog igång. Det var bara en scen, då när Alex kom hem och var ledsen, men det var det. Om filmen tagit några fler minuter speltid på att plantera känslor mellan dom två och tagit bort några minuter speltid åkandes-på-tämligen-plastig-motorcykel så hade filmen vuxit tror jag.

    • Jojjenito says:

      Japp, helt rätt. Några fler scener pre-RoboCop, bara några fler, mellan Alex och Clara för att etablera deras förhållande hade gjort filmen bättre. Nu kändes det som att de var på en första date när RoboCop kom hem (vilket de iofs i nån mening var).

  4. Plox says:

    Fan. Blev fruktansvärt sugen.

    Mest på den saftiga rollistan. Michael K. Williams! är alltid uppfriskande och har följt hans karriär sedan The Wire med glädje. Michael Keaton! en gammal favorit från förr som fortfarande håller måttet. Gary Oldman! en gigant. Och Joel, vars karriär är spännande att ta del av.

    Men om 2014 blir året utan en enda remake så får 2015 bli året med enbart remakes. 🙂

    • Jojjenito says:

      Haha, du blev sugen. Sorry att göra dig besviken. 😉 Omar! Han är hård även om han hade kunnat vara med lite mer.

      Du gör det inte lätt för dig du. 😉

  5. Henke says:

    Bra sammanfattning. Intressant det där om att du tänker med på denna än Coens nya. Betyder det att du gillar denna film mer? Det behöver ju inte betyda det. Men det är nog en ännu mer intressant diskussion än diskussionen om betygssystemet.

    Håller med om att actionscenerna i denna film var undermåliga. Hade de varit bättre hade man ju kunnat hänga upp intresset på det i alla fall.

    Plox, jag förstår precis din nyfikenhet inför rollistan. Det är många tunga namn. NÄR såg man Michael Keaton senast? Bra fråga. Multiplicity? Men tyvärr gör de alla rejält slätstrukna insatser här. Inte ens favoriten Gary Oldman sticker ut. Det är som att de alla (utom Jackson) inte vågar ta ut svängarna.

    • Jojjenito says:

      Mja, ingen speciellt bra sammanfattning direkt. Rafsade bara ner lösryckta tankar kändes det som. Fast det kanske kan bli en sorts recension det med. 😉

      Mmm, jag skrev också att jag hade trevligare under själva visningen av Coen-filmen, och hur ska det påverka betyget?

      Mja, våga ta ut svängarna, och våga ta ut svängarna. Jag tycker bara det är Jackson som har en sån roll, som galen tv-journalist. Men visst, Keaton kanske hade kunnat vara mer färgstark. Oldman tyckte jag var bra.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.