RoboCop (1987)

RoboCop '87Titel: RoboCop
Regi: Paul Verhoeven
År: 1987
IMDb
| Filmtipset

Imorgon bitti är vi ett gäng filmspanare som skriver om remaken på RoboCop och eftersom jag hittade en gammal text om originalet, som jag inte mindes att jag skrivit, så postar jag den bara för sakens skull. Jag måste säga att hela grejen (original/remake) påminner påminner väldigt mycket om Total Recall från häromåret. Även i det fallet var det ju Paul Verhoeven som var regissör av originalet.

Ett privat företag har tagit över polisverksamheten i Detroit. Det planeras en ny stadsdel, Delta City, som ska byggas i slumkvarteren. Alltså måste drägget rensas bort först. En superpolis skapas, en blandning av maskin och en riktig människa, nämligen en polis, Murphy som dött i tjänsten. RoboCop gör entré.

Filmen är rätt så våldsam action med lite av glimten i ögat blandat med lite samhällskritik. Jag tyckte det funkade men den kändes daterad på nåt sätt. Den kändes också lite ytlig och jag drogs aldrig in i filmen. ”Roligast” var nästan när en skurk kör in i en stor tank med giftigt avfall och får en dusch och förvandlas till the Toxic Avenger.

betyg_hel betyg_hel betyg_hel betyg_tom betyg_tom

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

8 Responses to RoboCop (1987)

  1. Henke skriver:

    Ah, du tjyvstartar!

  2. Plox skriver:

    Minst sagt skeptisk inför remaken. Har ju lovat mig själ att inte se en enda remake under 2014, så det dröjer innan jag kan bli positivt överraskad, haha.

  3. filmitch skriver:

    Ha ha ha The Toxic avenger klockrent🙂 Gillar filmen men effekterna är väl lite sådär jag tänker mest på 30-tals King Kong men man kan inte få allt här i världen.

Kommentera

